Publication: ความเป็นธรรมในทัศนะของพุทธศาสนาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
14
Issue
2
Edition
Start Page
362
End Page
399
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความเป็นธรรมในทัศนะของพุทธศาสนาเถรวาท
Alternative Title(s)
Justice in Theravada Buddhism
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ศึกษาแนวความคิดเรื่อง “ความเป็นธรรม” และ “ความเป็นธรรมทางสังคม” ของพุทธศาสนาเถรวาท จากพระไตรปิฎกภาษาบาลี และเอกสารที่เกี่ยวข้อง โดยมีประเด็นหลักสองประการ คือ เพื่อตอบคำถามว่า 1) แนวความคิดเรื่อง “ความยุติธรรมทางศีลธรรม” ตามกฎแห่งกรรม สามารถใช้เป็นหลักการพื้นฐานเพื่ออธิบายเรื่อง “ความเป็นธรรมทางสังคม”ได้หรือไม่ เพราะอะไร 2) “ความเป็นธรรม” ที่สามารถใช้อธิบายหรือประเมินค่าความสัมพันธ์ทางสังคมของมนุษย์อย่างมีเหตุผลนั้นวางอยู่บนหลักการใด จากการศึกษาพบว่า พุทธศาสนายอมรับความเป็นธรรมสองนัย คือ 1) ความเป็นธรรมระดับสากล 2) ความเป็นธรรมทางสังคม นัยแรกอิงหลักคำสอนเรื่องกรรม ที่เชื่อว่ามีกฎศีลธรรมควบคุมอำนวยผลตอบแทนอย่างสอดคล้องเหมาะสมกับการกระทำนั้นๆ กฎนี้ทำงานอย่างเป็นกลไก เป็นเหตุผล อยู่เหนือความเข้าใจของมนุษย์ แต่เนื่องจากเป็นมโนทัศน์เชิงบรรยาย ที่มีความซับซ้อนในเชิงทฤษฎี จึงนำไปอธิบายหรือประเมินค่าความสัมพันธ์ทางสังคมได้ยาก นัยที่สองอิงหลักคำสอนทางสังคมการเมืองซึ่งให้ความสำคัญต่อสถานการณ์ในชีวิตปัจจุบัน โดยถือว่า มีความเกี่ยวเนื่องสัมพันธ์กันระหว่างปัจเจกบุคคลกับสังคม พลเมืองกับโครงสร้างอำนาจรัฐ และด้วยแนวคิดที่ว่า “มนุษย์ทุกคนต้องการชีวิตที่ดีงาม และชีวิตที่ดีเกิดขึ้นได้ภายในสังคมที่เป็นธรรม” พุทธศาสนาจึงถือว่า ลักษณะพื้นฐานของความเป็นมนุษย์เป็นเกณฑ์สำคัญในการพิจารณาเพื่อจัดวางระบบตอบแทนความดี (การจัดสรรผลประโยชน์ทางสังคม) หรือความชั่ว (การลงโทษผู้กระทำผิด) ผู้วิจัยจึงเสนอว่า ความเป็นธรรมที่อิงอยู่กับบริบททางสังคมการเมือง น่าจะเป็นปรับใช้กับสังคมทั่วไปได้ดีกว่าความเป็นธรรมที่อิงอยู่กับมโนทัศน์เรื่องกฎแห่งกรรม
The objective of this research paper is to study concepts of “justice” and “social justice” in Pali Tipitakas, and Theravada’s essential texts, under two main analyses: 1) a study of the concept “moral justice” that can be found in Buddha’s teachings on the law of kamma in order to find out whether it can be used as a basis of “social justice”
2) an inquiry into the concept “social justice” from Bud-dhist teachings on society and state found in the Suttas, and the Vinayas, which formally govern the monastery (the sangha). The study shows that Buddhist concepts of justice can be analyzed into two concepts i.e. universal justice and social justice. The former derived from Buddha’s teachings of kamma. It states that a moral law does exist and consequentially govern human actions universally. This law, systematically, functions above and beyond human understanding. Its characteristics is in form of descriptive, thus it is very difficult to give a clear and explicit explanation about its cause and effect. On the other hand, the latter analysis can be founded on Buddha’s socio-political teachings. It focuses on immediacy, and current life situations based on a believe that individual and society, as well as citizens and state, are interrelated, and “everyone wants to live a good life which is made possible by living in a just so-ciety” Thus, Buddhism employs this common feature among all human as a crite-ria for moral justification i.e. social utility and punishment. This study proposes that justice rooted in socio-political context is considered more appropriate and seemingly beneficial for general society than the universal justice defined by the law of kamma.
The objective of this research paper is to study concepts of “justice” and “social justice” in Pali Tipitakas, and Theravada’s essential texts, under two main analyses: 1) a study of the concept “moral justice” that can be found in Buddha’s teachings on the law of kamma in order to find out whether it can be used as a basis of “social justice”
2) an inquiry into the concept “social justice” from Bud-dhist teachings on society and state found in the Suttas, and the Vinayas, which formally govern the monastery (the sangha). The study shows that Buddhist concepts of justice can be analyzed into two concepts i.e. universal justice and social justice. The former derived from Buddha’s teachings of kamma. It states that a moral law does exist and consequentially govern human actions universally. This law, systematically, functions above and beyond human understanding. Its characteristics is in form of descriptive, thus it is very difficult to give a clear and explicit explanation about its cause and effect. On the other hand, the latter analysis can be founded on Buddha’s socio-political teachings. It focuses on immediacy, and current life situations based on a believe that individual and society, as well as citizens and state, are interrelated, and “everyone wants to live a good life which is made possible by living in a just so-ciety” Thus, Buddhism employs this common feature among all human as a crite-ria for moral justification i.e. social utility and punishment. This study proposes that justice rooted in socio-political context is considered more appropriate and seemingly beneficial for general society than the universal justice defined by the law of kamma.