Publication: กลวิธีการเน้นความหมายในภาษาไทยถิ่นใต้สงขลา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2002
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลวิธีการเน้นความหมายในภาษาไทยถิ่นใต้สงขลา
Alternative Title(s)
Intensifying devices in the southern Thai dialect of Songkhla
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษากลวิธีการเน้นความหมายในภาษาถิ่นไทยถิ่นใต้ จังหวัดสงขลา จากการศึกษาพบว่ามีกลวิธีการเน้นความหมายอยู่ 2 กลวิธี คือ กลวิธีการซ้ำและกลวิธีการขยาย โดยมีการใช้กลวิธีการขยายมากกว่ากลวิธีการซ้ำ จากข้อมูลหน่วยเน้นความหมาย 209 หน่วย มีเพียง 9 คำเท่านั้นที่เป็นกลวิธีการซ้ำ ที่เหลือเป็นกลวิธีการขยาย สำหรับกลวิธีการขยายนี้ผู้วิจัยแบ่งการวิเคราะห์ออกเป็น 2 ส่วน คือ การวิเคราะห์ตามเกณฑ์ทางไวยากรณ์และการวิเคราะห์ตามเกณฑ์ทางอรรถศาสตร์ การวิเคราะห์ตามเกณฑ์ทางไวยากรณ์ เป็นการพิจารณาความสัมพันธ์แนวนอนและแนวตั้งของหน่วยหลักและหน่วยขยาย ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์แนวนอนพบว่ามีรูปแบบความสัมพันธ์ 10 รูปแบบ ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์แนวตั้งแสดงให้เห็นว่าความสัมพันธ์แนวตั้งตามตำแหน่งของส่วนขยายมี 4 ตำแหน่ง คือ หน้าส่วนหลัก 1 ตำแหน่ง และหลังส่วนหลัก 3 ตำแหน่งหน่วยเน้นความหมายที่ไปปรากฏในตำแหน่งต่างๆ จัดเป็นหมวดได้ 3 หมวด หมวดที่ 1 ได้แก่ คำว่า "ชาติ" ปรากฏในตำแหน่งที่ 1, 2 และ 4 หมวดที่ 2 ได้แก่ หน่วยเน้นความหมายที่เป็นคำปรากฏเฉพาะตำแหน่งที่ 2 และหมวดที่ 3 ได้แก่ หน่วยเน้นความหมายที่เป็นวลีหรือประโยคปรากฏในตำแหน่งที่ 2 และ 3 การวิเคราะห์ตามเกณฑ์ทางอรรถศาสตร์ ผู้วิจัยได้จำแนกประเภทการเน้นความหมายตามเกณฑ์ของอัลเลอร์ตันได้ 3 ประเภทคือ การเน้นความหมายแสดงระดับ ลักษณะ และอาการ และจำแนกประเภทหน่วยเน้นความหมายตามเกณฑ์ความหมายของคำกริยาที่แบ่งออกเป็น 18 กลุ่ม โดยหน่วยเน้นความหมายมีการปรากฏ 3 รูปแบบคือ หน่วยเน้นความหมายที่ปรากฏได้กับกริยาทุกกลุ่ม หน่วยเน้นความหมายที่ปรากฏกับกริยาได้เพียง 1 กลุ่ม และหน่วยเน้นความหมายที่ปรากฏกับกริยาได้มากกว่า 1 กลุ่ม
This thesis studies intensifying devices in the southern Thai dialect of Songkhla province. Two devices are observed: reduplication and modification. Of the two, modification is more common than reduplication. Of all the 209 intensifying, only nine are included inthe reduplication group, the rest are of the modification device group. The analysis of the latter device is done in two parts: grammatical and semantic. The grammatical analysis concentrates on syntagmatic and paradigmatic relations between the intensified and the intensifier. The syntagmatic analysis reveals 10 patterns. As for the paradigmatic relations, four positions are found from which intensifiers could be grouped into three classes. Class 1 includes only one word: "/cha:t6/" occurring in the first, second, and fourth position. Class 2 includes all words except the nine reduplication words. Words in this class only occur in the second position. Class 3 comprises phrases and sentences that can occur in the second and third position. The semantic analysis based on Allerton's intensification criteria reveals three types of intensification: degree, aspect, and manner. A study of intensifiers and their occurrences with 18 groups of verb identified by meanings has also been done. It reveals three patterns: intensifiers which can occur with every verb in every group, intensifiers that can occur with verbs in just one group, and intensifiers which can occur with verbs in more than one group.
This thesis studies intensifying devices in the southern Thai dialect of Songkhla province. Two devices are observed: reduplication and modification. Of the two, modification is more common than reduplication. Of all the 209 intensifying, only nine are included inthe reduplication group, the rest are of the modification device group. The analysis of the latter device is done in two parts: grammatical and semantic. The grammatical analysis concentrates on syntagmatic and paradigmatic relations between the intensified and the intensifier. The syntagmatic analysis reveals 10 patterns. As for the paradigmatic relations, four positions are found from which intensifiers could be grouped into three classes. Class 1 includes only one word: "/cha:t6/" occurring in the first, second, and fourth position. Class 2 includes all words except the nine reduplication words. Words in this class only occur in the second position. Class 3 comprises phrases and sentences that can occur in the second and third position. The semantic analysis based on Allerton's intensification criteria reveals three types of intensification: degree, aspect, and manner. A study of intensifiers and their occurrences with 18 groups of verb identified by meanings has also been done. It reveals three patterns: intensifiers which can occur with every verb in every group, intensifiers that can occur with verbs in just one group, and intensifiers which can occur with verbs in more than one group.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย