Publication: การศึกษาวิเคราะห์ฐานะเชิงสังคมของมนุษย์ตามทรรศนะพุทธศาสนาเถรวาท
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์ฐานะเชิงสังคมของมนุษย์ตามทรรศนะพุทธศาสนาเถรวาท
Alternative Title(s)
An analytical study of the social status according to Theravada Buddhism
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาฐานะเชิงสังคมของมนุษย์ตามทรรศนะทางสังคมวิทยา ศึกษาฐานะเชิงสังคมของมนุษย์ตามทรรศนะพุทธศาสนาเถรวาท และวิเคราะห์ฐานะเชิงสังคมของมนุษย์ตามทรรศนะทางพุทธศาสนาเถรวาท โดยหัวข้อวิเคราะห์กำหนดประเด็นหลัก คือสิทธิขั้นพื้นฐานของมนุษย์ 3 ประการ งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพใช้วิธีการวิเคราะห์เชิงปรัชญา โดยขอบเขตงานวิจัยในทางสังคมวิทยา เลือกศึกษาเฉพาะทฤษฎีหน้าที่ของเฮอร์เบริ์ต สเปน เซอร์ (Herbert Spencer) ส่วนพุทธศาสนาเลือกศึกษาเฉพาะทฤษฎีกรรมในพุทธศาสนาเถรวาท จากการศึกษาพบว่า ในทางสังคมวิทยาฐานะเชิงสังคมของมนุษย์มีความแตกต่างกัน โดยความแตกต่างผันแปรไปตามหน้าที่ส่วนพุทธศาสนาฐานะเชิงสังคมของมนุษย์มีความแตกต่าง โดยเปลี่ยนแปลงไปตามอำนาจกรรมบงการ จากการวิเคราะห์พบว่า มนุษย์ตามฐานะเชิงสังคม โดยใช้กรรม เป็นเกณฑ์ตัดสินเพื่อพิจารณาตามสิทธิขั้นพื้นฐานของมนุษย์ คือ ด้านสิทธิเสรีภาพถือเป็นความยุติธรรม เพราะความแตกต่างเกิดจากการที่มนุษย์ได้รับเสรีภาพในการเลือกการกระทำ เมื่อมนุษย์เลือกการกระทำแล้ว ฐานะเชิงสังคมจึงแตกต่างไปตามการกระทำนั้น ๆ ด้านสิทธิความเสมอภาคถือว่ายุติธรรม เพราะหากมนุษย์มู่งพิจารณาสาระแห่งฐานะเชิงสังคมจะพบว่า มนุษย์ตางมีจุดมุ่งหมายเดียวกัน คือการกระทำตามหน้าที่โดยธรรม และด้านสิทธิภราดรภาพ ถือว่าเป็นความยุติธรรม เพราะมนุษย์ต่างมีจุดกำเนิดเดียวกัน คือ อาภัสสรพรหมที่ถูกควบคุมด้วยชนกกรรมกำกับการกำเนิด ด้วยเหตุนี้กรรมจึง ถือเป็นคุณค่า และเป็นทายาทของมนุษย์อ์ย่างแท้จริง
The objectives of this thesis were to study the social status of human being from the point of view of sociology and Theraváda Buddhism. This research was a quality research analyzed three main basic needs of human being of Herbert Spencer’s theory and Buddhist theory of Karma. The result of this research were found that in sociology, the social status of human being has different status from their own duties but in Buddhist perspectives, the social status depends upon the result of Karma. As analyzed, For the three main basic needs of human being by means of the result of Karma are fair for all, because the social status is upon the different duties. According to the human right, the social status is fair for all, because human beings have the rights for choosing to do one’s duty. For the equilibrium right is fair for all, because human being have the same purpose which is duty for the sake of duty. For the brotherhood right, the social status is fair for all, because human beings originate from the same place, that is Ábhassarabrahmas which is controlled by reproductive Karma. By this result, Karma is necessary and valuable for human beings.
The objectives of this thesis were to study the social status of human being from the point of view of sociology and Theraváda Buddhism. This research was a quality research analyzed three main basic needs of human being of Herbert Spencer’s theory and Buddhist theory of Karma. The result of this research were found that in sociology, the social status of human being has different status from their own duties but in Buddhist perspectives, the social status depends upon the result of Karma. As analyzed, For the three main basic needs of human being by means of the result of Karma are fair for all, because the social status is upon the different duties. According to the human right, the social status is fair for all, because human beings have the rights for choosing to do one’s duty. For the equilibrium right is fair for all, because human being have the same purpose which is duty for the sake of duty. For the brotherhood right, the social status is fair for all, because human beings originate from the same place, that is Ábhassarabrahmas which is controlled by reproductive Karma. By this result, Karma is necessary and valuable for human beings.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์