Publication: พฤติกรรมภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารที่ส่งผลต่อสมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอิเล็กทรอนิกส์ Veridian มหาวิทยาลัยศิลปากร (มนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ)
Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts)
Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts)
Volume
10
Issue
1
Edition
Start Page
1538
End Page
1551
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พฤติกรรมภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารที่ส่งผลต่อสมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36
Alternative Title(s)
Academic Leadership Behavior of Administrators Affecting Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมภาวะผู้น าทางวิชาการของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 2) สมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีนโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 และ 3) พฤติกรรมภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารที่ส่งผลต่อสมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ ผู้อำนวยการสถานศึกษา รองผู้อำนวยการสถานศึกษาฝ่ายวิชาการ และหัวหน้าแผนกภาษาต่างประเทศ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 144 คน ด้วยการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม มาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ประกอบด้วยพฤติกรรมภาวะผู้น าทางวิชาการของผู้บริหาร และสมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดส านักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 ค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วยร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย ( ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน โดยวิธี Stepwise Multiple regression ผลการวิจัยพบว่า 1) พฤติกรรมภาวะผู้น าทางวิชาการของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 เมื่อพิจารณาในภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้านเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย คือ ด้านการจัดการเรียนการสอน รองลงมา คือ ด้านการเสริมสร้างบรรยากาศทางวิชาการของโรงเรียน และด้านการกำหนดภารกิจของโรงเรียน ตามล าดับ 2) สมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 เมื่อพิจารณาในภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้านเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย คือ ด้านการวัดและประเมินผล รองลงมา คือ ด้านเทคนิคและวิธีการสอน ด้านสื่อการเรียนการสอน ด้านหลักสูตร และด้านจุดประสงค์และเนื้อหาวิชา ตามลำดับ และ3) พฤติกรรมภาวะผู้น าทางวิชาการของผู้บริหาร ด้านการกำหนดภารกิจของโรงเรียน (X1) และด้านการเสริมสร้างบรรยากาศทางวิชาการของโรงเรียน (X3) ส่งผลต่อสมรรถภาพการสอนของครูสอนภาษาจีน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 36 โดยภาพรวม (Y _tot) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 มีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณในการทำนายเท่ากับ 0.498 มีประสิทธิภาพการทำนาย ร้อยละ 24.8 และความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการทำนาย 0.33 ซึ่งสามารถเขียนเป็น สมการวิเคราะห์การถดถอย ได้ดังนี้ = 2.625 + 0.598 X1 – 0.251 X3
This research were aimed to study1) Academic Leadership Behavior of Administrators in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36 2) Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36 and 3) Academic Leadership Behavior of Administrators Affecting Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36. The sample size 144 respondents that consisted of Administrators, Deputy Administrators and Head of Foreign Language Department in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36. The instrument was used the questionnaire with five-level scale included the level of Academic Leadership Behavior of Administrators and Teaching Competencies of Chinese Language Teachers which the reliability is 0.98. The statistics used in data analysis were percentage (%) mean ( ) standard deviation (S.D.) and multiple regressions of Stepwise regression method. The results showed that 1) Academic Leadership Behavior of Administrators in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36. As a whole and an individual, were at a high level. In order mean from maximum to minimum were as follows; Manage Instructional Program, Promote School Climate and Define School Mission respectively 2) Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36. As a whole and an individual, were a at high level. In order mean from maximum to minimum were as follows; Assessment and Evaluation, Teaching and Learning the Language, Media, Curriculum Administration and Objective of the course and Materials respectively and 3) Academic Leadership Behavior of Administrators Affecting Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36 were Academic Leadership Behavior of Define School Mission (X1) and Academic Leadership Behavior of Manage Instructional Program (X3). All factors have affected Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36 in overall (̂ ). Its statistical significance was at .05 level. The correlation coefficient is equal to 0.498. Effectiveness in the prediction was 24.8 percent and the standard deviation of the prediction was 0.33. Which can be written as the following equation regression analysis. ̂ = 2.625 + 0.598 X1 – 0.251 X3
This research were aimed to study1) Academic Leadership Behavior of Administrators in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36 2) Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36 and 3) Academic Leadership Behavior of Administrators Affecting Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36. The sample size 144 respondents that consisted of Administrators, Deputy Administrators and Head of Foreign Language Department in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36. The instrument was used the questionnaire with five-level scale included the level of Academic Leadership Behavior of Administrators and Teaching Competencies of Chinese Language Teachers which the reliability is 0.98. The statistics used in data analysis were percentage (%) mean ( ) standard deviation (S.D.) and multiple regressions of Stepwise regression method. The results showed that 1) Academic Leadership Behavior of Administrators in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36. As a whole and an individual, were at a high level. In order mean from maximum to minimum were as follows; Manage Instructional Program, Promote School Climate and Define School Mission respectively 2) Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36. As a whole and an individual, were a at high level. In order mean from maximum to minimum were as follows; Assessment and Evaluation, Teaching and Learning the Language, Media, Curriculum Administration and Objective of the course and Materials respectively and 3) Academic Leadership Behavior of Administrators Affecting Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools Under The Secondary Educational Service Area Office 36 were Academic Leadership Behavior of Define School Mission (X1) and Academic Leadership Behavior of Manage Instructional Program (X3). All factors have affected Teaching Competencies of Chinese Language Teachers in Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 36 in overall (̂ ). Its statistical significance was at .05 level. The correlation coefficient is equal to 0.498. Effectiveness in the prediction was 24.8 percent and the standard deviation of the prediction was 0.33. Which can be written as the following equation regression analysis. ̂ = 2.625 + 0.598 X1 – 0.251 X3