Publication: พุทธจริยศาสตร์กับการพัฒนาการศึกษา เรื่องความจริง ความรู้ ความดี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
The Journal of MCU Peace Studies
The Journal of MCU Peace Studies
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
332
End Page
342
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พุทธจริยศาสตร์กับการพัฒนาการศึกษา เรื่องความจริง ความรู้ ความดี
Alternative Title(s)
Buddhist Ethics and Development the Education of stories truth and Good knowledge
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการเรื่องพุทธจริยศาสตร์กับการพัฒนาการศึกษาเรื่องความจริง ความรู้ ความดี เป็นแนวทางพัฒนาคุณภาพชีวิตตามคําสอนทางพระพุทธศาสนาต้องการพัฒนาความรู้ที่สามารถลดละหรือกําจัดกิเลสความชั่ว หรือที่เรียกว่า รู้เพื่อทําดีและรู้เพื่อละชั่ว ความรู้ที่ต้องค้นหาศึกษา คือเรื่องของความจริงที่เกี่ยวกับตนเอง ศึกษาเรื่องชีวิตตามความเป็นจริงที่นําไปสู่ความดี และเข้าใจสาเหตุของกุศลกรรม การทําความดี และจะได้รับผลที่ เรียกว่า กุศลวิบาก เมื่อทําความดีและได้รับผลของความดีจะทําให้เกิดความงามที่เป็นปรากฏการณ์ของการทําความดี คืองามทั้งภายใน ที่เรียกว่าคุณงามความดี งามทั้งภายนอก ที่เรียกว่างามด้วยกิริยาท่าทาง จะทําให้มีความรู้ ความเข้าใจ การพัฒนาการศึกษาในแนวทางพุทธจริยศาสตร์ ที่ต้องมีความสัมพันธ์กันอยู่ 3 ระดับ ทั้งความรู้ ความจริง ความดี และสามารถนําไปประยุกต์ใช้เพื่อการพัฒนาระบบการจัดการศึกษาของตนเอง และการพัฒนาชีวิตตามสมควรต่อไป
Academic essay on ‘Buddhist ethics and the developing education concerning the truth, knowledge and virtue’ is the developed way of life’s quality. Buddhist doctrine remains to develop knowledge which can help us to destroy the trust or evil, it is the known for doing good and the known for give up the evil. The knowledge which we must try to study is the truth concerning ourselves. The study of truly life that can bring us to the virtue and understand the cause of good-action and will receive the result which is called good-effect (Kusalavipaka). When we have good-action and received the result of good-action, it bring to create the beauty which is the phenomena of good-action that is inside beauty or virtue and outside beauty or good characteristics and bring to knowledge and wisdom. Education development in the way of Buddhist Ethics have three levels of relationship as knowledge, truth and virtue and can apply it for development of system in own ourselves education and development of life suitable too.
Academic essay on ‘Buddhist ethics and the developing education concerning the truth, knowledge and virtue’ is the developed way of life’s quality. Buddhist doctrine remains to develop knowledge which can help us to destroy the trust or evil, it is the known for doing good and the known for give up the evil. The knowledge which we must try to study is the truth concerning ourselves. The study of truly life that can bring us to the virtue and understand the cause of good-action and will receive the result which is called good-effect (Kusalavipaka). When we have good-action and received the result of good-action, it bring to create the beauty which is the phenomena of good-action that is inside beauty or virtue and outside beauty or good characteristics and bring to knowledge and wisdom. Education development in the way of Buddhist Ethics have three levels of relationship as knowledge, truth and virtue and can apply it for development of system in own ourselves education and development of life suitable too.