Publication: รวมเรื่องสั้น “เรือเชื่องช้าสู่เมืองจีน”ของฮารูกิมูราคามิ: ภาพลักษณ์แห่งชีวิตและลีลาการเขียน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตร
Manutsayasat Wichakan Journal Kasetsart University
Manutsayasat Wichakan Journal Kasetsart University
Volume
29
Issue
2
Edition
Start Page
84
End Page
105
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
รวมเรื่องสั้น “เรือเชื่องช้าสู่เมืองจีน”ของฮารูกิมูราคามิ: ภาพลักษณ์แห่งชีวิตและลีลาการเขียน
Alternative Title(s)
Haruki Murakami’s “A Slow Boat to China” Short Stories: Images of Life and Style of Writing
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้วิเคราะห์ภาพลักษณ์แห่งชีวิตและลีลาการเขียนจากรวมเรื่องสั้น “เรือเชื่องช้าสู่เมืองจีน”รวม 7เรื่องของฮารูกิ มูราคามิซึ่งประพันธ์ในช่วงปี 1980-1982ผลการวิจัยพบว่าสะท้อนภาพลักษณ์ 3ประการที่เป็นจุดร่วมกันของเรื่องสั้นทั้งหมด ได้แก่ 1. ความตาย 2. ความโดดเดี่ยว และ 3. ความสับสน ซึ่งแสดงให้เห็นว่า “ภาพลักษณ์แห่งชีวิต”ผ่านสายตาของมูราคามิแตกต่างไปจากผลงานที่เป็นเอกลักษณ์แบบญี่ปุ่นดั้งเดิม แต่อย่างไรก็ตามพบว่าเบื้องหลังของพฤติกรรมตัวละครบางเรื่องสะท้อนถึงวัฒนธรรมญี่ปุ่นดั้งเดิมในแง่ของ “การพึ่งพิง”(a-ma-e) และ “การให้ความส าคัญอย่างยิ่งกับหน้าที่ที่พึงรักษาไว้กับผู้อื่น”(giri-gatasa) นอกจากนี้ ลีลาการเขียนของมูราคามิยังมีเอกลักษณ์ในด้าน 1. จังหวะ 2. การเน้นสรรพนามบุรุษที่หนึ่ง และ 3. ความเรียบง่าย
This research has analyzed the images of life in and the style of writing of the selected seven short stories, “A Slow Boat to China”, written by Haruki Murakami during 1980-1982. The three images of life found in all short stories were 1. death 2. isolation and 3. confusion. The research also found that the images of life from the point of view of Murakami were different from those of Japanese traditional works. However, the behaviors of certain characters in some stories subtly reflected traditional Japanese culture especially in terms of “A-ma-e” (depending on others) and “Giri-gatasa”(a strong sense of obligation). Furthermore, this research also pointed out that Murakami’s style of writing was significant in rhythm, emphasis on the use of the first personal pronoun and simplicity.
This research has analyzed the images of life in and the style of writing of the selected seven short stories, “A Slow Boat to China”, written by Haruki Murakami during 1980-1982. The three images of life found in all short stories were 1. death 2. isolation and 3. confusion. The research also found that the images of life from the point of view of Murakami were different from those of Japanese traditional works. However, the behaviors of certain characters in some stories subtly reflected traditional Japanese culture especially in terms of “A-ma-e” (depending on others) and “Giri-gatasa”(a strong sense of obligation). Furthermore, this research also pointed out that Murakami’s style of writing was significant in rhythm, emphasis on the use of the first personal pronoun and simplicity.