Publication: วาทกรรมเศรษฐกิจพอเพียงในสื่อมวลชนไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
31
Issue
2
Edition
Start Page
35
End Page
57
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วาทกรรมเศรษฐกิจพอเพียงในสื่อมวลชนไทย
Alternative Title(s)
Sufficiency Economy Discourse in Thai Mass Media
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษากลวิธีทางภาษาที่ใช้นำเสนอวาทกรรมเศรษฐกิจพอเพียงของสื่อมวลชนและวิเคราะห์อุดมการณ์ที่แฝงอยู่ในวาทกรรมเศรษฐกิจพอเพียงในสื่อมวลชน จากการศึกษาพบกลวิธีทางศัพท์และกลวิธีทางวัจนปฏิบัติศาสตร์และวาทกรรม ส่วนการวิเคราะห์อุดมการณ์ที่แฝงอยู่ในวาทกรรมเศรษฐกิจพอเพียงในสื่อมวลชนพบว่าสื่อมวลชนนำเสนอวาทกรรมเศรษฐกิจพอเพียงเพื่อเป็นแนวทางในการปรับใช้ในการดำเนินชีวิตของประชาชน ไม่ว่าจะเป็นด้านเศรษฐกิจ ครอบครัว การศึกษา ศาสนา วัฒนธรรม
The aims of this research are to study the Sufficiency Economy Discourse strategies in Thai mass media and to analyze the ideology of the Sufficiency Economy Discourse in Thai mass media. The results show that there are lexical strategies and discourse-pragmatic strategies used in Sufficiency Economy Discourse. The ideologies of the Sufficiency Economy Discourse expressed in mass media reflect how people can adapt it in collaboration with economics, family life, education, religion, and culture.
The aims of this research are to study the Sufficiency Economy Discourse strategies in Thai mass media and to analyze the ideology of the Sufficiency Economy Discourse in Thai mass media. The results show that there are lexical strategies and discourse-pragmatic strategies used in Sufficiency Economy Discourse. The ideologies of the Sufficiency Economy Discourse expressed in mass media reflect how people can adapt it in collaboration with economics, family life, education, religion, and culture.