Publication: History of Nanfu 南府 and Jingshan 景山: Two Court Music Bureaus during the Qing Dynasty
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2009
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of Letters
วารสารอักษรศาสตร์
วารสารอักษรศาสตร์
Volume
38
Issue
2
Edition
Start Page
149
End Page
175
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
History of Nanfu 南府 and Jingshan 景山: Two Court Music Bureaus during the Qing Dynasty
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
Nanfu 南府 (Southern Bureau) and Jingshan 景山 (Coal Hill) were two music bureaus that played a vital role in the production of gala performances in the Qing court theater. The history of these two court music bureaus could be traced back to the Ming dynasty. Later they were fully developed during the Kangxi 康熙 (1661- 1722) and Qianlong 乾隆 (1736-1796) reigns. These two music bureaus consisted of various schools, each in charge of different musical and performative aspects in the Qing court theater. Nanfu and Jingshan were not only a reflection of Qing emperors’ personal taste in opera performances, but were also essential for the celebration of festive occasions in the Qing court. The purpose of this article is to provide new insights on five aspects of Nanfu and Jingshan that helped shape their existence— establishments, developments, locations, timeline and organizations. Both court music bureaus functioned as the lens through which one can see a panoramic view of Qing court theater.
หนานฝู่ 南府 (สำนักทักษิณ) กับ จิ่งซาน景山 (ภูเขาถ่านหิน) สองสำนักดนตรีที่มีบทบาทสำคัญในการสร้างสรรค์การแสดงละครหลวงในราชสำนักชิง เราสามารถย้อนประวัติของสองสำนักดนตรีนี้ได้ตั้งแต่สมัยราชวงศ์หมิง ต่อมาในสมัยจักรพรรดิคังซี康熙(ค.ศ.1661-1722) และจักรพรรดิเฉียนหลง 乾隆 (ค.ศ.1736-1796) สำนักดนตรีทั้งสองได้รับการพัฒนาอย่างเต็มที่ สำนักดนตรีทั้งสองนี้ประกอบด้วยโรงเรียนต่างๆ ซึ่งแต่ละแห่งมีหน้าที่ดูแลรับผิดชอบส่วนการดนตรีและการแสดงด้านต่างๆที่แตกต่างกันในราชสำนักชิงหนานฝู่กับจิ่งซานไม่เพียงแต่สะท้อนให้เห็นถึงความชอบส่วนพระองค์ในด้านการแสดงอุปรากรจีนของจักรพรรดิองค์ต่างๆ ในราชวงศ์ชิงเท่านั้น หากยังเป็นหน่วยงานที่สำคัญในการจัดพิธีเฉลิมฉลองต่างๆในราชสำนักชิงด้วย จุดประสงค์ของบทความนี้เพื่ออธิบายประเด็นใหม่ 5 ประเด็นที่เกี่ยวกับการกำเนิดของหนานฝู่และจิ่งซาน อันได้แก่ การก่อตั้งการพัฒนา ตำแหน่งที่ตั้ง ช่วงเวลา และหน่วยงานต่างๆที่ประกอบกันเป็นสำนักทั้งสองนี้ กล่าวได้ว่าสำนักดนตรีทั้งสองเปรียบเสมือนเลนส์ที่ส่องให้เห็นถึงภาพแนวกว้างในราชสำนักชิง
หนานฝู่ 南府 (สำนักทักษิณ) กับ จิ่งซาน景山 (ภูเขาถ่านหิน) สองสำนักดนตรีที่มีบทบาทสำคัญในการสร้างสรรค์การแสดงละครหลวงในราชสำนักชิง เราสามารถย้อนประวัติของสองสำนักดนตรีนี้ได้ตั้งแต่สมัยราชวงศ์หมิง ต่อมาในสมัยจักรพรรดิคังซี康熙(ค.ศ.1661-1722) และจักรพรรดิเฉียนหลง 乾隆 (ค.ศ.1736-1796) สำนักดนตรีทั้งสองได้รับการพัฒนาอย่างเต็มที่ สำนักดนตรีทั้งสองนี้ประกอบด้วยโรงเรียนต่างๆ ซึ่งแต่ละแห่งมีหน้าที่ดูแลรับผิดชอบส่วนการดนตรีและการแสดงด้านต่างๆที่แตกต่างกันในราชสำนักชิงหนานฝู่กับจิ่งซานไม่เพียงแต่สะท้อนให้เห็นถึงความชอบส่วนพระองค์ในด้านการแสดงอุปรากรจีนของจักรพรรดิองค์ต่างๆ ในราชวงศ์ชิงเท่านั้น หากยังเป็นหน่วยงานที่สำคัญในการจัดพิธีเฉลิมฉลองต่างๆในราชสำนักชิงด้วย จุดประสงค์ของบทความนี้เพื่ออธิบายประเด็นใหม่ 5 ประเด็นที่เกี่ยวกับการกำเนิดของหนานฝู่และจิ่งซาน อันได้แก่ การก่อตั้งการพัฒนา ตำแหน่งที่ตั้ง ช่วงเวลา และหน่วยงานต่างๆที่ประกอบกันเป็นสำนักทั้งสองนี้ กล่าวได้ว่าสำนักดนตรีทั้งสองเปรียบเสมือนเลนส์ที่ส่องให้เห็นถึงภาพแนวกว้างในราชสำนักชิง