Publication: จริยธรรมของการอยู่ร่วมกันในสังคม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
3
Issue
1
Edition
Start Page
103
End Page
118
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จริยธรรมของการอยู่ร่วมกันในสังคม
Alternative Title(s)
Ethics of living together in society
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
สังคม คือ การอยู่รวมกันจํานวนมาก และโดยเฉพาะสังคมวิทยาจะเป็นการศึกษาสังคมทั้งระบบเพื่อดูโครงสร้าง การทํางาน ภาพรวมของสังคม และความสัมพันธ์ต่าง ๆ ของสังคม เช่น สถาบันชนชั้น กลุ่มทางสังคมสถานภาพ บทบาท ปทัสถาน ความเป็นระเบียบ ดุลยภาพของสังคม และคํานึงถึงการอยู่ร่วมกันของมนุษย์กับสังคมต้องคํานึงถึงคุณธรรมจริยธรรมในการอยู่ร่วมกันเพื่อความสงบสุขของสังคมที่ดีแม้ในสมัยพุทธกาลก็มีการกล่าวถึงวิวัฒนาการของสังคม เศรษฐกิจ และการเมืองโดยตกลงแบ่งสรรที่ดินครอบครองเพื่อทํามาหากิน และคัดเลือกผู้ทําหน้าที่ปกครอง คือ กษัตริย์ทําหน้าที่สั่งสอน คือพราหมณ์ผู้ครองเรือนและมีหน้าที่ทํางาน คือพวกแพศย์ อีกกลุ่มหนึ่งทํางานที่ต่ํากว่าพวกแพศย์ มีชื่อว่า ศูทร คุณธรรมจริยธรรม เป็นคุณงามความดีและความถูกต้องในการแสดงออกทั้งทางกาย ทางวาจาใจที่เป็นแนวทางในการประพฤติปฏิบัติตนในสิ่งที่ดีงามเหมาะสมช่วยให้ชีวิตดําเนินไปด้วยความราบรื่นช่วยให้การทํางานประสบความสําเร็จ มีระเบียบวินัยรับผิดชอบต่อหน้าที่ เกรงกลัวในการทําชั่ว 2ประการ คือฆราวาสธรรม และสังคหวัตถุ 4โดยฆราวาสธรรม เป็นคุณสมบัติของผู้ประสบความสําเร็จในการดําเนินชีวิตทางโลก คือ สัจจะ ทมะ ขันติ จาคะ แปลว่า เสียสละ บริจาคสิ่งที่ไม่ควรมีอยู่ในตน ส่วนสังคหวัตถุ 4ธรรมอันเป็นเครื่องช่วยเหลือกัน เป็นการผูกมิตร ทาน ปิยวาจา อัตถจริยา และสมานัตตตา เพื่อให้บุคลากรในสังคม ทั้งองค์กรขนาดเล็กและขนาดใหญ่อยู่ร่วมกันได้อย่างปกติสุข ส่งเสริมให้เกิดความสามัคคี
Society is to live together in large numbers. Sociology studieswhole society in order to see the structure,work and various social relations, such as institutions, classes, social groups, status, norm, order, balance of society. It takesinto account thecoexistence of humans and society, necessarilyconsideringmorality and ethics forliving in societyfor social peace. In the Buddha’s time,social, economic and political evolutionwere foundby agreeing to allocate land to make a living and select the governing body, the Kingwill perform as ruler, Brahamans were leader of religious function, specific works were under supervision of Vasiya and Sudra worked as lower labor. Ethics is virtuous and correct guideline of behavior ofboth physicallyand mentally helping the life to live harmonizingly, successfully in work, with discipline, responsibility to duties. There are 2 principles of worldly life
Gharavasadhamma or lay’s virtues and Sangahavatthu 4 or public responsibility.The first virtue guidelines the success of lay life including
Truthfulness, Taming and training oneself, toleranceand generosity. The second virtue consists of giving,kindly speech, useful conductand equal treatmentaims to enable people in the society, small and largeorganizations live happily togetherandfosteringunity.
Society is to live together in large numbers. Sociology studieswhole society in order to see the structure,work and various social relations, such as institutions, classes, social groups, status, norm, order, balance of society. It takesinto account thecoexistence of humans and society, necessarilyconsideringmorality and ethics forliving in societyfor social peace. In the Buddha’s time,social, economic and political evolutionwere foundby agreeing to allocate land to make a living and select the governing body, the Kingwill perform as ruler, Brahamans were leader of religious function, specific works were under supervision of Vasiya and Sudra worked as lower labor. Ethics is virtuous and correct guideline of behavior ofboth physicallyand mentally helping the life to live harmonizingly, successfully in work, with discipline, responsibility to duties. There are 2 principles of worldly life
Gharavasadhamma or lay’s virtues and Sangahavatthu 4 or public responsibility.The first virtue guidelines the success of lay life including
Truthfulness, Taming and training oneself, toleranceand generosity. The second virtue consists of giving,kindly speech, useful conductand equal treatmentaims to enable people in the society, small and largeorganizations live happily togetherandfosteringunity.