Publication: วัฒนธรรมการค้าจีน : การศึกษาที่มาของแนวคิดและวิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารภาษาและวัฒนธรรม
Journal of Language and Culture
Journal of Language and Culture
Volume
35
Issue
2
Edition
Start Page
141
End Page
162
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วัฒนธรรมการค้าจีน : การศึกษาที่มาของแนวคิดและวิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีน
Alternative Title(s)
Chinese business culture: A study of the source of concepts and how to behave in negotiations with Chinese
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาที่มาของแนวคิดและวิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีน เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพที่เก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสารผลการศึกษาพบว่าที่มาของแนวคิดการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีนเกิดจากแนวคิดการค้าจีนของสำนักวิชาหรูจยา(儒家)ที่ว่าด้วยแนวคิดวัฒนธรรมการค้าจีนหรูซังเหวินฮว่า(儒商文化)ซึ่งเป็นแนวคิดที่ยึดหลักคุณธรรม 5 ประการ(五常)และแนวคิดอี้ลี่กวน(义利观)เป็นสำคัญ โดยแนวคิดการค้าจีนของสำนักวิชาหรูจยาได้รับการประยุกต์ใช้เรื่อยมาในการประกอบอาชีพการค้าและการเจรจาธุรกิจของนักธุรกิจชาวจีนตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน และจากการศึกษาวิจัยเกี่ยวกับวิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีน พบว่าวิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีนมีอยู่ 3 ด้านสำคัญ ได้แก่การใช้ภาษาในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีน มารยาทในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีนและการรักษาหน้าตาในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีน วิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีนทั้งสามด้านข้างต้นเป็นไปเพื่อก่อให้เกิดการสร้างความสัมพันธ์ทางธุรกิจระหว่างกันในระยะยาว ทั้งยังเป็นไปเพื่อแสดงการเคารพและการให้เกียรติซึ่งกันและกัน นอกจากนี้การปฏิบัติตนระหว่างกันในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีนได้ถูกต้องตามกาลเทศะยังเป็นเครื่องสะท้อนให้เห็นถึงการใส่ใจในการมีอยู่ของความแตกต่างทางด้านแนวคิด วัฒนธรรมและวิธีการปฏิบัติตนในการเจรจาธุรกิจกับชาวจีนเมื่อปฏิบัติตนระหว่างกันในการเจรจาธุรกิจได้อย่างเหมาะสมแล้ว ก็จะส่งผลให้การเจรจาธุรกิจดำเนินไป อย่างราบรื่นและทำให้สามารถบรรลุถึงความสำเร็จทางธุรกิจร่วมกันได้อย่างมีภราดรภาพ
This research aims to study the origin of the concept and how to behave in business negotiations with the Chinese. It is composed in a form of qualitative study by using documents data collection. The study found that the source of concepts about behaving in negotiation with the Chinese was impacted from Confucianism’s Chinese trade concept (儒家) that is called Confucian entrepreneur (儒商文化), originated from the Five Constant Virtues of Confucianism (五常), including the concept of righteousness and benefit (义利观). Confucianism’s Chinese trade has been applied to trade and business negotiation of Chinese businessmen from past to present. A study on how to behave in business negotiations with the Chinese shows three major aspects: language used in business dialogue, ethics in business negotiations and face-saving behavior with the Chinese. Consequently, the mentioned aspects can affect a long-term business relationship. It also relates to how both parties respect and honor each other. In addition, to behave properly in business negotiation with the Chinese is a reflection on the emphasis of the differences among concepts and cultures. Once the negotiation has run properly with an accurate behavior, it would benefit both parties on a success business partnership, together with strong business linkages.
This research aims to study the origin of the concept and how to behave in business negotiations with the Chinese. It is composed in a form of qualitative study by using documents data collection. The study found that the source of concepts about behaving in negotiation with the Chinese was impacted from Confucianism’s Chinese trade concept (儒家) that is called Confucian entrepreneur (儒商文化), originated from the Five Constant Virtues of Confucianism (五常), including the concept of righteousness and benefit (义利观). Confucianism’s Chinese trade has been applied to trade and business negotiation of Chinese businessmen from past to present. A study on how to behave in business negotiations with the Chinese shows three major aspects: language used in business dialogue, ethics in business negotiations and face-saving behavior with the Chinese. Consequently, the mentioned aspects can affect a long-term business relationship. It also relates to how both parties respect and honor each other. In addition, to behave properly in business negotiation with the Chinese is a reflection on the emphasis of the differences among concepts and cultures. Once the negotiation has run properly with an accurate behavior, it would benefit both parties on a success business partnership, together with strong business linkages.