Publication: การศึกษาสภาพปัญหาการเรียนการสอนภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาการสอนภาษาจีนมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด
Journal of Roi Et Rajabhat University
Journal of Roi Et Rajabhat University
Volume
15
Issue
1
Edition
Start Page
110
End Page
121
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาสภาพปัญหาการเรียนการสอนภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาการสอนภาษาจีนมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
Alternative Title(s)
A Study of Circumstances and Problems on Chinese Language Teaching and Learning in Teaching Chinese Students at Rajabhat Mahasarakham University
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพปัญหาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของนักศึกษา มหาวิทยาลัย ราชภัฏมหาสารคาม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักศึกษาสาขาวิชาการสอนภาษาจีน มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม ชั้นปีที่ 1 ชั้นปีที่ 2 และชั้นปีที่ 4 จำนวน 128 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม สภาพปัญหาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีน แบ่งออกเป็น 2 ตอน คือ ตอนที่ 1 ข้อมูลทั่วไป ตอนที่ 2 ความคิดเห็น ของนักศึกษาเกี่ยวกับสภาพปัญหาการเรียนการสอนภาษาจีน สถิติใช้ในการวิเคราะห์หาข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) โดยประเมินในแต่ละด้านรวม 4 ด้าน ได้แก่ ด้านเนื้อหาการเรียนการสอน ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน ด้านสื่อการเรียนการสอน และด้านสภาพแวดล้อมในการจัดการเรียนการสอน ผลการวิจัย พบว่า ด้านสภาพแวดล้อมในการจัดการเรียนการสอน และด้านสื่อการเรียนการสอน มีค่าเฉลี่ยระดับปัญหาอยู่ในระดับมาก คิดเป็น 3.76 (S.D.= 0.79) และ 3.65 (S.D.= 0.72) ตามลำดับ ส่วนด้านกิจกรรมการเรียนการสอน และด้านเนื้อหาการเรียนการสอน มีค่าเฉลี่ยระดับปัญหาอยู่ในระดับน้อย คิดเป็น 2.27 (S.D.= 0.69) และ 1.91 (S.D.= 0.67) ตามลำดับ
The purpose of this research was to study circumstances and problems on Chinese Language Teaching and Learning in Teaching Chinese Students of Rajabhat Mahasarakham University. The samples used in this study were 128 Teaching Chinese Students. The tool used for data collection were questionnaire. The research tool could be divided into 2 parts. The first part was about the respondents’ general information questions and the second part was about students’ opinions questions on Chinese Language teaching and learning circumstances and problems in Teaching Chinese Students of Rajabhat Mahasarakham University. Mean and standard deviation (S.D.) were employed for the statistical data analysis. The assessment of 4 aspects consisted of teaching content, teaching activities, learning media and environment in the teaching and learning management. The results showed that the average level of problems on the environment in the teaching and learning management, and learning media were at the high level, overall average were 3.76 (S.D. = 0.79) and 3.65 (S.D. = 0.72) respectively. Regarding the teaching activities and teaching content, the averages were at a low level of 2.27 (S.D. = 0.69) and 1.91 (S.D. = 0.67) respectively.
The purpose of this research was to study circumstances and problems on Chinese Language Teaching and Learning in Teaching Chinese Students of Rajabhat Mahasarakham University. The samples used in this study were 128 Teaching Chinese Students. The tool used for data collection were questionnaire. The research tool could be divided into 2 parts. The first part was about the respondents’ general information questions and the second part was about students’ opinions questions on Chinese Language teaching and learning circumstances and problems in Teaching Chinese Students of Rajabhat Mahasarakham University. Mean and standard deviation (S.D.) were employed for the statistical data analysis. The assessment of 4 aspects consisted of teaching content, teaching activities, learning media and environment in the teaching and learning management. The results showed that the average level of problems on the environment in the teaching and learning management, and learning media were at the high level, overall average were 3.76 (S.D. = 0.79) and 3.65 (S.D. = 0.72) respectively. Regarding the teaching activities and teaching content, the averages were at a low level of 2.27 (S.D. = 0.69) and 1.91 (S.D. = 0.67) respectively.