Publication: การศึกษาเหตุผลในการเลือกเรียนและทัศนคติที่มีต่อการเรียนภาษาจีนกลางของนักศึกษามหาวิทยาลัยแม่โจ้
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสุทธิปริทัศน์
Suthiparithat Journal
Suthiparithat Journal
Volume
31
Issue
97
Edition
Start Page
63
End Page
75
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเหตุผลในการเลือกเรียนและทัศนคติที่มีต่อการเรียนภาษาจีนกลางของนักศึกษามหาวิทยาลัยแม่โจ้
Alternative Title(s)
REASONS FOR AND ATTITUDES TOWARDS MANDARIN CHINESE STUDY OF MAEJO UNIVERSITY UNDERGRADUATE STUDENTS
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเหตุผลในการเลือกเรียนและทัศนคติที่มีต่อการเรียน ภาษาจีนกลางของนักศึกษามหาวิทยาลัยแม่โจ้กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรีมหาวิทยาลัย แม่โจ้เชียงใหม่ จำนวนทั้งสิ้น 400 คน ผลการศึกษาวิจัยพบว่า เหตุผลในการเลือกเรียนภาษาจีนกลาง ของผู้ตอบแบบสอบถาม ใน 5 อันดับแรก ได้แก่ 1) มีโอกาสหางานทำง่ายและรายได้สูง 2) ประกอบ อาชีพได้หลากหลาย 3) อยากมีความรู้ความเข้าใจในภาษาจีนกลางให้มากขึ้น 4) ใช้ในการท่องเที่ยว และ 5) สามารถนำไปใช้ในชีวิตประจำวันได้ตามลำดับ ส่วนทัศนคติต่อการเรียนภาษาจีนกลางในภาพรวมอยู่ ในระดับมาก แบ่งเป็น 5 ด้าน คือ ด้านความสำคัญของภาษาจีนกลางเนื้อหาวิชา วิธีการเรียนการสอน การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน วิธีการใช้สื่อและอุปกรณ์การเรียนการสอนและผู้สอนภาษาจีนกลาง สำหรับทัศนคติด้านความสำคัญของภาษาจีนกลาง ระดับที่มากที่สุด คือ ภาษาจีนกลางช่วยให้มีโอกาส ก้าวหน้าในการทำงานมากขึ้นทัศนคติที่มีต่อเนื้อหาวิชาภาษาจีนกลาง ระดับที่มากที่สุด คือ เนื้อหา สามารถนำไปใช้ประโยชน์ในการประกอบอาชีพในอนาคต ทัศนคติที่มีต่อวิธีการเรียนการสอนภาษาจีนกลาง ระดับที่มากที่สุด คือ การสอนโดยให้ผู้เรียนท่องจำคำศัพท์ ทัศนคติที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียน การสอนภาษาจีนกลาง ระดับที่มากที่สุดคือ กิจกรรมการฝึกพูดอย่างสม่ำเสมอเพื่อพัฒนาทักษะและ ออกเสียงที่ถูกต้อง ทัศนคติที่มีต่อวิธีการใช้สื่อและอุปกรณ์การเรียนการสอน ระดับที่มากที่สุด คือ เอกสารประกอบการสอนที่เสริมสร้างความรู้และเข้าใจมาก และทัศนคติที่มีต่อผู้สอนภาษาจีนกลาง ระดับที่มาก ที่สุด คือ อาจารย์ที่มีความน่าเชื่อถือในประสบการณ์สอน
The proposal of this research is to study reasons for and attitudes towards Mandarin Chinese study of Maejo University Undergraduate Students. Samples are students in Bachelor’s degree of Maejo University Chiangmai of 400 persons. The research indicates that: reasons in selection of learning MandarinChineseof respondents in top five priorities are; 1) Having an opportunity to find work with high income easily 2) Earning a living in various occupations 3) Requiring more knowledge in Mandarin Chinese4) Using for tourism purpose and 5) It can be used in daily life, respectively. Attitude towards learning Mandarin Chinese in general is in high level which is divided into 5 areas: the importance of Mandarin, content, teaching and learning method, educational activity arrangement, utilization of instructional medias and educational support; and Mandarin Chinese instructor. Attitude towards importance of Mandarin, the highest level, is Mandarin can increase an opportunity for career advancement. Attitude towards content of Mandarin, the highest level, is the content is useful for career in the future. Attitudetowards the teaching and learning method, the highest level, is the activities for remembering vocabulary. Attitude towards organization of study activities is speaking practice which is organized regularly to improve pronunciation skill. Attitude towards utilization of instructional medias and educational support, the highest level, is study documents which help student to understand and improve their knowledge. Regarding attitude towards Mandarin Chinese instructor, the highest level, is reliable of teachers’ experience
The proposal of this research is to study reasons for and attitudes towards Mandarin Chinese study of Maejo University Undergraduate Students. Samples are students in Bachelor’s degree of Maejo University Chiangmai of 400 persons. The research indicates that: reasons in selection of learning MandarinChineseof respondents in top five priorities are; 1) Having an opportunity to find work with high income easily 2) Earning a living in various occupations 3) Requiring more knowledge in Mandarin Chinese4) Using for tourism purpose and 5) It can be used in daily life, respectively. Attitude towards learning Mandarin Chinese in general is in high level which is divided into 5 areas: the importance of Mandarin, content, teaching and learning method, educational activity arrangement, utilization of instructional medias and educational support; and Mandarin Chinese instructor. Attitude towards importance of Mandarin, the highest level, is Mandarin can increase an opportunity for career advancement. Attitude towards content of Mandarin, the highest level, is the content is useful for career in the future. Attitudetowards the teaching and learning method, the highest level, is the activities for remembering vocabulary. Attitude towards organization of study activities is speaking practice which is organized regularly to improve pronunciation skill. Attitude towards utilization of instructional medias and educational support, the highest level, is study documents which help student to understand and improve their knowledge. Regarding attitude towards Mandarin Chinese instructor, the highest level, is reliable of teachers’ experience