Publication: การศึกษาวิเคราะห์วิธีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมสําหรับเด็กในชุมชนตามทฤษฎีแมทธิวลิปแมนผ่านมุมมองพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
13
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์วิธีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมสําหรับเด็กในชุมชนตามทฤษฎีแมทธิวลิปแมนผ่านมุมมองพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
An Analytical Study of the Method in the Cultivation of Virtue and Ethics for Children in Matthew Lipman’s Concept in Theravada Buddhist
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์วิธีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมสําหรับเด็กตามทฤษฎีแมทธิวลิปแมนผ่านมุมมองพุทธปรัชญาเถรวาทโดยใช้หลักการศึกษาจากการวิเคราะห์แนวคิดและวิธีการการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมทั้งของแมทธิว ลิปแมนและพุทธปรัชญาเถรวาทผลการวิจัยพบว่า การปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมของแมทธิว ลิปแมน เป็นวิธีหาความรู้ในลักษณะการสืบค้นและแลกเปลี่ยนร่วมกันเป็นกลุ่มกล่าวคือวิธีการปลูกฝังด้านคุณธรรมจริยธรรมจากกระบวนการมโนทัศน์ 3 ประการ คือ 1.การคิดวิพากย์ 2.การคิดห่วงใย และ 3.การคิดสร้างสรรค์ ส่วนในทางพุทธปรัชญาเถรวาทมีวิธีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมโดยการให้เหตุผลเพื่อสร้างความเข้าใจให้ผู้เรียนรู้เช่นหลักโยนิโสมนสิการ โดยใช้หลักการคิดวิพากย์การคิดห่วงใยและการคิดสร้างสรรค์และวิธีการนี้คล้ายกันกับหลักสูตรของลิปแมนในฐานะเป็นเครื่องมือในการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมถ้าเป็นอย่างนั้นก็แสดงให้เห็นว่าวิธีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมของลิปแมนและพุทธปรัชญาเถรวาทมีความสอดคล้องกันบทความนี้ให้เหตุผลสนับสนุนวิธีการของลิปแมนถึงแม้ว่าในพุทธปรัชญาเถรวาทยังจะมีแนวทางที่แตกต่างและหลากหลายกว่าแนวทางของลิปแมน เช่น การปฏิบัติตามศีล ๕ การฝึกสมาธิและการพัฒนาปัญญาเป็นต้นแต่โดยพื้นฐานทางวิธีการและการสอนนั้นสามารถนําพัฒนาร่วมกันได้
This article aims to analyze and analyze the methods of cultivating morals and ethics forchildren according to Matthew's theory. Lipman through the perspective of Theravada Buddhist philosophy the study was based on the analysis of Matthew's concepts and methods of cultivating morals and ethics. Lipman and Theravada Buddhist PhilosophyThe results showed that Matthew Lipman's Cultivation of Moral Ethics is a way of acquiring knowledge in a collective way of searching and sharing. That is to say, the method of cultivating morality and ethics from the process of three concepts: 1. Critical thinking. 2.Careful thinking and 3.Creativethinking As for Theravada Buddhist philosophy, there are methods forinstilling morals and ethics by giving reasoning to create understanding for the learners, such as the Yonisomanasikara Principle. using the principles of critical thinking, caring thinking and creativity and this approach is similar to that of Lipman's course as a tool for cultivating morals and ethics. If so, it shows that Lipman's approach to cultivating morals and Theravada Buddhist philosophy is consistent.This article arguesin favor of Lipman's method. Although in Theravada Buddhist philosophy, there are still different and more diverse approaches than Lipman's approach, such as observing the Five Precepts, practicing meditation and developing wisdom. but on the basis of method and teaching that can be developed together
This article aims to analyze and analyze the methods of cultivating morals and ethics forchildren according to Matthew's theory. Lipman through the perspective of Theravada Buddhist philosophy the study was based on the analysis of Matthew's concepts and methods of cultivating morals and ethics. Lipman and Theravada Buddhist PhilosophyThe results showed that Matthew Lipman's Cultivation of Moral Ethics is a way of acquiring knowledge in a collective way of searching and sharing. That is to say, the method of cultivating morality and ethics from the process of three concepts: 1. Critical thinking. 2.Careful thinking and 3.Creativethinking As for Theravada Buddhist philosophy, there are methods forinstilling morals and ethics by giving reasoning to create understanding for the learners, such as the Yonisomanasikara Principle. using the principles of critical thinking, caring thinking and creativity and this approach is similar to that of Lipman's course as a tool for cultivating morals and ethics. If so, it shows that Lipman's approach to cultivating morals and Theravada Buddhist philosophy is consistent.This article arguesin favor of Lipman's method. Although in Theravada Buddhist philosophy, there are still different and more diverse approaches than Lipman's approach, such as observing the Five Precepts, practicing meditation and developing wisdom. but on the basis of method and teaching that can be developed together