Publication: ความพึงพอใจของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน ชั้นปีที่ 3 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคามที่มีต่อการจัดการเรียนการสอน ณ สาธารณรัฐประชาชนจีน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยรังสิต
Journal of Humanities and social Sciences, Rangsit University
Journal of Humanities and social Sciences, Rangsit University
Volume
14
Issue
1
Edition
Start Page
117
End Page
132
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความพึงพอใจของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน ชั้นปีที่ 3 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคามที่มีต่อการจัดการเรียนการสอน ณ สาธารณรัฐประชาชนจีน
Alternative Title(s)
Satisfaction towards Management of Teaching and Learning in China of Juniors Chinese Major Students, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ ศึกษาและเปรียบเทียบความพึงพอใจของนักศึกษาชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม จำนวน 99 คน ในปีการศึกษา 2560 ที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนในมหาวิทยาลัยหลายแห่งที่มีความร่วมมือระหว่างกัน ณ สาธารณรัฐประชาชนจีน รวม 5 ด้าน ได้แก่ เนื้อหาสาระรายวิชา อาจารย์ผู้สอน การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน การวัดผลและประเมินผล และสิ่งสนับสนุนการเรียนรู้ เป็นกลุ่มตัวอย่างที่เลือกมาแบบเจาะจง โดยใช้แบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลจากค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้t-test (Independent Samples) และ F-test (One-way ANOVA) ผลการศึกษาทำให้ทราบว่า 1) นักศึกษามีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนการสอน ณ สาธารณรัฐประชาชนจีน โดยรวมอยู่ในระดับมากทุกด้านโดยเฉพาะอย่างยิ่ง ด้านผู้สอน 2) นักศึกษา มีความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนการสอน ณ สาธารณรัฐประชาชนจีน โดยรวม และรายด้าน 2 ด้าน คือ อาจารย์ผู้สอน และการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this research are to study and compare students’ satisfaction towards the management of the instruction of the universities under the MoUs in the People's Republic of China. The subjects were ninety-nine juniors majoring in Chinese Language, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University, in the academic year 2017. Five aspects including curriculum, teachers, management of instructional activities, evaluation, and things for supporting learning were investigated. The instrument was a set of questionnaire with a five-point rating scale. Data were analyzed to discover percentage, mean, and standard deviation. The hypothesis test was conducted using t-test and One-way ANOVA. The findings of the study were as follows: 1) The overall of satisfaction of students who were juniors of the Chinese program towards management of the teaching and learning in the People’s Republic of China was found at the high level, and when specific aspects were studied, the following aspects were respectively found at a high level: teachers, curriculum, evaluation, management of instructional activities, and learning support. 2) The overall students’ satisfaction towards instructional management in the People’s Republic of China revealed a significant difference at .05. Considering each of the aspect, teachers and management of instructional activities also displayed a significant difference at .05.
The purposes of this research are to study and compare students’ satisfaction towards the management of the instruction of the universities under the MoUs in the People's Republic of China. The subjects were ninety-nine juniors majoring in Chinese Language, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University, in the academic year 2017. Five aspects including curriculum, teachers, management of instructional activities, evaluation, and things for supporting learning were investigated. The instrument was a set of questionnaire with a five-point rating scale. Data were analyzed to discover percentage, mean, and standard deviation. The hypothesis test was conducted using t-test and One-way ANOVA. The findings of the study were as follows: 1) The overall of satisfaction of students who were juniors of the Chinese program towards management of the teaching and learning in the People’s Republic of China was found at the high level, and when specific aspects were studied, the following aspects were respectively found at a high level: teachers, curriculum, evaluation, management of instructional activities, and learning support. 2) The overall students’ satisfaction towards instructional management in the People’s Republic of China revealed a significant difference at .05. Considering each of the aspect, teachers and management of instructional activities also displayed a significant difference at .05.