Publication: การเรียนรู้จิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา
Academic Journal of Humanities and Social Sciences Burapha University
Academic Journal of Humanities and Social Sciences Burapha University
Volume
23
Issue
43
Edition
Start Page
61
End Page
83
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเรียนรู้จิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญา
Alternative Title(s)
Learning Environmental Awareness based on Buddhist Philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การเรียนรู้จิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญา มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์รูปแบบ แนวทาง เนื้อหา แนวคิดและปรัชญาพื้นฐานในการสร้างกระบวนการเรียนรู้จิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญา และเพื่อพัฒนาชุดการเรียนรู้การฝึกอบรมจิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญา โดยใช้กระบวนการจิตตปัญญาศึกษา เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการวิจัยจากเอกสารการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสนทนากลุ่ม ผลการศึกษา พบว่าแนวคิดพื้นฐานเรื่องการสร้างจิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อม คือ เชื่อมั่นในศักยภาพของความเป็นมนุษย์มีหลักธรรมพื้นฐาน เรื่องศีล เพื่อก่อให้เกิดความเมตตาและความรัก การพิจารณาด้วยใจอย่างใคร่ครวญ การมองสรรพสิ่งด้วยใจที่เปิดกว้าง และเห็นคุณค่าของสรรพสิ่ง สำหรับการพัฒนาชุดการเรียนรู้การฝึกอบรมจิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญา โดยใช้กระบวนการจิตตปัญญาศึกษา ได้กำหนดกระบวนการเรียนรู้ไว้ 3 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นที่ 1 คือ การตรวจสอบให้ได้ว่าสิ่งใดที่เป็นการเบียดเบียนไม่ว่าต่อตนเอง ต่อผู้อื่น หรือต่อสิ่งแวดล้อมที่อยู่รอบตัว ให้ละลงเสีย โดยกำหนดชุดการเรียนรู้ค้นหาโลกภายใน ขั้นที่ 2 คือ การสร้างระบบการศึกษาที่ทำให้คนมีความสุขจากการที่ได้ให้ ได้รัก ได้เมตตา โดยกำหนดชุดการเรียนรู้ก่อเกิดโลกใบใหม่ขั้นที่ 3 คือ การเฝ้ามองตามความเป็นจริง นั่นคือ การสร้างปัญญาให้เกิดขึ้น โดยกำหนดชุดการเรียนรู้หนึ่งเดียวกับจักรวาล
Learning Environmental Awareness based on Buddhist Philosophyaimed at analyzing the format, subject matter and fundamental philosophy.The learning process will be instilled as well as develop the training ofenvironmental awareness education by using contemplative education.This is a qualitative research from study documents, in-depth interview and focus group discussion.The findings indicated that the fundamental ideaof creating environmental awareness is the belief in human potentiality.To seek knowledge, it is to start with own experiences, and ones shouldstick to fundamental of dhamma: precepts for mercy and love. Cogitation,openness, and appreciation are needed as well. Environmental Awareness Development through Buddhist Philosophy Learning Kit, according withcontemplative practices, sets 3 steps of learning process. The first step is torealize and abstain from any harm to others and surroundings. In this step,the kit is designed to educate to search for internal world. The second stepis to build an educational system that brings merciful givers happiness, thatis, it is an educational system that builds up love and mercy. In this step,the kit is designed to create a new world. The third is to observe truth, meaning that to initiate wisdom by stipulating the learning unit united with universe.
Learning Environmental Awareness based on Buddhist Philosophyaimed at analyzing the format, subject matter and fundamental philosophy.The learning process will be instilled as well as develop the training ofenvironmental awareness education by using contemplative education.This is a qualitative research from study documents, in-depth interview and focus group discussion.The findings indicated that the fundamental ideaof creating environmental awareness is the belief in human potentiality.To seek knowledge, it is to start with own experiences, and ones shouldstick to fundamental of dhamma: precepts for mercy and love. Cogitation,openness, and appreciation are needed as well. Environmental Awareness Development through Buddhist Philosophy Learning Kit, according withcontemplative practices, sets 3 steps of learning process. The first step is torealize and abstain from any harm to others and surroundings. In this step,the kit is designed to educate to search for internal world. The second stepis to build an educational system that brings merciful givers happiness, thatis, it is an educational system that builds up love and mercy. In this step,the kit is designed to create a new world. The third is to observe truth, meaning that to initiate wisdom by stipulating the learning unit united with universe.