Publication: การศึกษาแนวคิดสุนทรียศาสตร์ของปราสาทหินพนมรุ้ง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาแนวคิดสุนทรียศาสตร์ของปราสาทหินพนมรุ้ง
Alternative Title(s)
AN ANALYTICAL STUDY OF AESTHETICAL CONCEPT IN OF THE PRASATHIN KHAOPHANOMRUNG
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ เป็นการวิจัยเอกสารซึ่งมีวัตถุประสงค์ ๓ ประการคือ เพื่อศึกษาแนวคิดทฤษฎีสุนทรียศาสตร์ เพื่อศึกษาประติมากรรมปราสาทหินพนมรุ้ง เพื่อวิเคราะห์แนวคิดสุนทรียศาสตร์ในประติมากรรมปราสาทหินพนมรุ้ง ผลการวิจัยพบว่า สุนทรียศาสตร์ เป็นปรัชญาส่วนหนึ่งในปรัชญาสาขาคุณวิทยา (Axiology) ที่ศึกษาเกี่ยวกับเรื่องความสวย ความงาม ความไพเราะโดยเฉพาะอย่างยิ่งความงามด้านศิลปะเพื่อหามาตรการสาหรับตัดสินความงาม สำหรับทฤษฎีที่เป็นเกณฑ์ตัดสินความงามมี ๓ ทฤษฎีคือ ทฤษฎีวัตถุวิสัย ทฤษฎีทฤษฎีอัตนัยนิยม ทฤษฎีสัมพัทธวิสัย ประติมากรรมของปราสาทหินพนมรุ้ง มีลักษณะความงามที่เป็นเอกลักษณ์ บ่งบอกถึงเรื่องราวทางประวัติศาสตร์ความเชื่อความศรัทธา ความดีของบุคคลในสมัยนั้น ประติมากรรมของปราสาทหินพนมรุ้ง ที่ปารกฎ มีทั้งประติมากรรมที่สร้างขึ้นในคติความเชื่อศาสนาฮินดูและในคติความเชื่อพระพุทธศาสนาลัทธิมหายาน ประติมากรรมของปราสาทหินพนมรุ้ง มี ๓ ลักษณะคือ ๑. ประติมากรรมลอยตัว ๒.ประติมากรรมนูนสูง ๓.ประติมากรรมนูนต่ำ สำหรับประเด็นเรื่องปัญหาความมีอยู่ของความงามในประติมากรรมของปราสาทหินพนมรุ้ง ทฤษฎีทฤษฎีอัตนัยนิยม (Subjective Theory) เห็นว่าทางสุนทรียะ คือคุณสมบัติของจิตหรือความรู้สึกตอบสนองทางด้านสุนทรียของผู้รับรู้ ที่มีต่อวัตถุทางสุนทรียะเพียงอย่างเดียว โดยไม่เกี่ยวข้องกับคุณสมบัติใดๆ ของวัตถุทางสุนทรียะ ความรู้สึกตอบสนองในเชิงสุนทรียะนี้ เช่น ความชอบ ความเพลิดเพลิน หรือความพึงพอใจ ทฤษฎีวัตถุนิยมเห็นว่า คุณค่าทางสุนทรียะ คือคุณสมบัติของวัตถุทางสุนทรียะ คุณสมบัติทางสุนทรียะนี้ เป็นคุณสมบัติดั้งเดิมที่ติดตัววัตถุทางสุนทรียะมาตั้งแต่แรกเริ่ม และมันมีความเกี่ยวข้องกับตัววัตถุทางสุนทียะเพียงอย่างเดียว เมื่อคุณค่าทางสุนทรียะเป็นคุณสมบัติของวัตถุ คุณค่าทางสุนทรียะจึงมีลักษณะเป็นสิ่งสัมบูรณ์ (Absolute) สิ่งที่เป็นสัมบูรณ์ค่าของมันย่อมคงที่และแน่นอนตายตัว ไม่เปลี่ยนแปลงไปตามความรู้สึก หรือความพึงพอใจของใครหรือสิ่งอื่นใด ทฤษฎีสัมพัทธนิยมเห็นว่า หลักเกณฑ์การตัดสินของความงามนั้นไม่ใช่กฎที่สมบูรณ์ตายตัว เพราะจักเปลี่ยนแปลงไปตามสภาวะแวดล้อม เป็นกลุ่มที่มีแนวคิดคล้าย ๆกับกลุ่มอัตตนิยม แต่ต่างกันตรงที่กลุ่มสัมพัทธวิสัยนั้นมีความเชื่อว่า กฎเกณฑ์การตัดสินทางความงามนั้นขึ้นอยู่กับสภาวะแวดล้อม วัฒนธรรมของแต่ละท้องถิ่นหรือขึ้นอยู่กับสภาพภูมิประเทศ ตลอดจน ดิน ฟ้า อากาศของแต่ละพื้นที่ โดยไม่ขึ้นอยู่กับตัวผู้วิจารณ์ แต่อย่างไรก็ตามเมื่อพิจารณาความมีอยู่ของความงามแล้ว ความงามในประติมากรรมปราสาทหินพนมรุ้ง มีลักษณะที่สอดคล้องและมีความสัมพันธ์กับความเชื่อศาสนา อาจกล่าวได้ว่า ความมีอยู่ของความงามในประติมากรรมปราสาทหินพนมรุ้ง ก็คือความดี การที่จะตัดสินว่าความงามนั้นมีอยู่หรือไม่ต้องพิจารณาถึงคุณค่าแห่งความดีไปด้วย เพราะฉะนั้นความงามในประติมากรรมปราสาทหินพนมรุ้ง จึงมีลักษณะที่ไม่เหมือนแนวคิดตะวันตก หากนำแนวคิดทั้ง ๓ ทฤษฎีดังกล่าวมาตัดสินอาจทำให้ไม่เข้าถึงความมีอยู่ของความงามได้ ความงามในประติมากรรมปราสาทหินพนมรุ้งนอกจากจะมีคุณค่าทางสุนทรียภาพแล้ว แต่ก็ยังมีประติมากรรมที่ให้ความจริงทางอภิปรัชญา ความดีทางจริยศาสตร์อีกด้วย
This thesis had three aims. They were to (1) study concepts of aesthetics, (2) study sculpture in Prasat Hin Phimai (Phimai rock castle), and (3) and analyze the concepts of aesthetics sculpture in Prasat HinPranomrung. The results were as follows: The aesthetics was a philosophy from axiology philosophy which focused on the beauty and melody, especially the beauty of art for finding the criteria of beauty decision. There were three theories of beauty decision: objectivism, subjectivism, and relativism. The sculpture of Phimai rock castle had the identity of beauty telling historical stories, beliefs, faith, and goodness of people in the historical age. The sculpture of Prasat HinPranomrung rock castle consisted of the beliefs both from Hindu and Mahayana Buddhism religion. There were three types of Phimai rock castle: round - relief, high relief, and bas relief. According to the beauty existence of Prasat HinPranomrung castle from subjectivism theory, the aesthetics was considered as the quality of mind or the aesthetic response or receptor on only aesthetic material regardless of aesthetic quality. The aesthetic response was considered as the word “like, pleasure, and satisfaction”. The objectivism considered that aesthetic value was aesthetic quality which originally came from the aesthetic material. Thus, the aesthetic quality was absolute, permanent, and consistent to the feeling or satisfaction of whom or other things. The relativism considered that the criteria of beauty decision was not absolute, but it could change according the environment. This group had a similar idea as subjectivism. However, there was a difference because the relativism believed that the criterion of beauty decision was related to environment and local culture or topography, including weather of each area regardless of critic. However, the sculpture beauty from Phimai rock castle was related to the religion belief. It could say that the existence of sculpture beauty from Phimai rock castle was goodness. The decision of existence or non-existence of beauty should consider the value of goodness. Thus, the sculpture beauty of Prasat HinPranomrung castle differed from western concepts. Moreover, the decision of beauty from these three theories might not be able to achieve the existence of beauty. The beauty of Prasat HinPranomrung castle did not have only aesthetic value, but also have metaphysics truth, and ethics goodness.
This thesis had three aims. They were to (1) study concepts of aesthetics, (2) study sculpture in Prasat Hin Phimai (Phimai rock castle), and (3) and analyze the concepts of aesthetics sculpture in Prasat HinPranomrung. The results were as follows: The aesthetics was a philosophy from axiology philosophy which focused on the beauty and melody, especially the beauty of art for finding the criteria of beauty decision. There were three theories of beauty decision: objectivism, subjectivism, and relativism. The sculpture of Phimai rock castle had the identity of beauty telling historical stories, beliefs, faith, and goodness of people in the historical age. The sculpture of Prasat HinPranomrung rock castle consisted of the beliefs both from Hindu and Mahayana Buddhism religion. There were three types of Phimai rock castle: round - relief, high relief, and bas relief. According to the beauty existence of Prasat HinPranomrung castle from subjectivism theory, the aesthetics was considered as the quality of mind or the aesthetic response or receptor on only aesthetic material regardless of aesthetic quality. The aesthetic response was considered as the word “like, pleasure, and satisfaction”. The objectivism considered that aesthetic value was aesthetic quality which originally came from the aesthetic material. Thus, the aesthetic quality was absolute, permanent, and consistent to the feeling or satisfaction of whom or other things. The relativism considered that the criteria of beauty decision was not absolute, but it could change according the environment. This group had a similar idea as subjectivism. However, there was a difference because the relativism believed that the criterion of beauty decision was related to environment and local culture or topography, including weather of each area regardless of critic. However, the sculpture beauty from Phimai rock castle was related to the religion belief. It could say that the existence of sculpture beauty from Phimai rock castle was goodness. The decision of existence or non-existence of beauty should consider the value of goodness. Thus, the sculpture beauty of Prasat HinPranomrung castle differed from western concepts. Moreover, the decision of beauty from these three theories might not be able to achieve the existence of beauty. The beauty of Prasat HinPranomrung castle did not have only aesthetic value, but also have metaphysics truth, and ethics goodness.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย