Publication: การเปรียบเทียบสิทธิส่วนบุคคลของสตรีด้านสิทธิในชีวิตและร่างกายตามกฎหมายล้านนาและกฎหมายจีน ช่วงคริสต์ศตวรรษที่ 14 – 17
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2821-9945
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Chinese Studies Journal Kasetsart University
Chinese Studies Journal Kasetsart University
Volume
15
Issue
1
Edition
Start Page
313
End Page
357
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเปรียบเทียบสิทธิส่วนบุคคลของสตรีด้านสิทธิในชีวิตและร่างกายตามกฎหมายล้านนาและกฎหมายจีน ช่วงคริสต์ศตวรรษที่ 14 – 17
Alternative Title(s)
Comparative Study of Right to Life and Bodily integrity of Female Under the Lan Na and Chinese Law During the 14th –17th Centuries
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคล้ายและความแตกต่างกันในเรื่องสิทธิส่วนบุคคลด้านสิทธิในชีวิตและร่างกายของสตรีตามกฎหมายล้านนาและกฎหมายจีนช่วงคริสต์ศตวรรษที่ 14–17 ผู้วิจัยได้คัดเลือกกฎหมายล้านนาที่ปริวรรตแล้วจาก “กฎหมายล้านนาโบราณ: วิเคราะห์ระบบโครงสร้างและเนื้อหาบทบัญญัติที่จารในใบลาน ภาคงานการวิจัยที่ 3” เล่มที่ 1–8 และกฎหมายจีนราชวงศ์หมิงจำนวน 1 เล่ม ซึ่งเป็นต้าหมิงลี่ว์ (Da Ming Lü大明律 怀效锋点校) มาศึกษา ผู้วิจัยได้สรุปลักษณะของกฎหมายล้านนาและกฎหมายจีนราชวงศ์หมิง และเลือกบทบัญญัติที่เกี่ยวข้องมาวิเคราะห์ทั้งสิ้น 4 ประเด็น ประเด็นได้แก่ 1. สิทธิในการเลือกคู่ 2. สิทธิของชีวิตและร่างกายในกรณีการลักพาผู้หญิง 3. สิทธิของชีวิตและร่างกายในกรณีการกระทำชู้ 4. สิทธิของชีวิตและร่างกายในกรณีการข่มขืน ผลการศึกษา พบว่า กฎหมายที่เกี่ยวข้องมีความคล้ายกัน คือ ในกรณีการลักพาการข่มขืน กฎหมายค่อนข้างปกป้องฝ่ายหญิงที่เป็นผู้เสียหาย แต่ในกรณีการกระทำชู้ กฎหมายตัดสินฝ่ายสามีเป็นผู้เสียหาย สามีฆ่าภรรยาที่มีชู้และชายชู้ไม่ผิดกฎหมาย และสามารถขายหรือสั่งให้ภรรยาแต่งงานใหม่ นอกจากนี้ ทั้งกฎหมายล้านนาและกฎหมายจีนราชวงศ์หมิงได้สะท้อนชนชั้นของสังคม เนื่องจากการตัดสินความและการลงโทษยังขึ้นอยู่กับชนชั้นผู้กระทำและสตรีที่เป็นผู้เสียหาย ส่วนความแตกต่างคือ วิธีการลงโทษ อาทิ วิธีการลงโทษของกฎหมายจีนต้าหมิงลี่ว์มีระดับการลงโทษจากเบาถึงการลงโทษหนัก 5 ระดับ ซึ่งเรียกว่า (wuxing 五刑) ได้แก่ การเฆี่ยน การโบย การเกณฑ์แรงงาน การเนรเทศการประหารชีวิต ส่วนกฎหมายล้านนาส่วนใหญ่ลงโทษด้วยการเสียค่าปรับ บางกรณีลงโทษโดยประหารชีวิต เช่น ผู้กระทำที่เป็นข้า (ทาส) ผู้เสียหายเป็นผู้หญิงที่ฐานะสูง อีกทั้งยังมีความแตกต่างคือ สตรีล้านนามีสิทธิและเสรีภาพในการเลือกคู่ แต่สตรีจีนในราชวงศ์หมิงส่วนมากไม่สามารถเลือกคู่ครองเอง ทำตามการจัดการของผู้ใหญ่เป็นหลัก ซึ่งสะท้อนจารีตประเพณีที่แตกต่างกันระหว่างสองอาณาจักร
This article aims to study the similarities and differences of women's individual rights in terms of Right to Life and Bodily integrity under the Lan Na law and Chinese law during the 14th and 17th centuries from “The Ancient Lan Na Laws: An Analysis of its Legal Structure and Texts as Inscribed in Palmleaves From Time Immemorial” VOL. 3 Book. 1 -8 and “the Great Ming Code”(DaMingLü大明律怀效锋点校).The author summarizesthe characteristics of the Lan Na law and the Chinese law of the Ming dynasty and dividetheminto 4 issues:1. The right to choose life partner, 2. The right to Life and Bodily integrity in the case of smuggling, 3. The right to Life and Bodily integrity in the case of adultery, 4. The right to Life and Bodily integrity in the event of rape. The results show that the Lan Na law and the Chinese lawof the Ming dynasty are similar in the case of smuggling or rape, which is quite protective of the victim. However, in the case of adultery, the law judges that the husband is the victim, thus it’s legalforthehusband to kill his unfaithful wife and her adulterer, and it’s also legal for thehusband to sell or order his wife to remarry. The act above is considered a violation of the human rights ofan adulterous woman. In addition, both of the Lan Na law and the Chinese lawof Ming dynasty reflect the social hierarchy, because the punishment is also based on the social hierarchy of the perpetrator and the victim. The difference between the Lan Na law and the Chinese lawof Ming dynasty is the punishment measures, for example, there’s a set of Five Punishments (wuxing 五刑)in the Great Ming Code, in order from the lighter to heavier, such as flogging by a light stick (chi 笞), flogging by a heavy stick (zhang 杖), penal servitude away from one’s native place (tu 徒) in five durations between one and three years, banishment (liu 流) at three distances between 2,000 and 3,000 li, and the death penalty, which is divided into strangulation (jiao 绞) decapitation (zhan 斩), and slicing (lingchi 凌迟). While in the Lan Na law, most of the punishment is imposingafine. But in some cases, the perpetrator is sentenced to death, when the perpetrator is a slave while the victim is a woman of high status. Another difference is that women in Lan Na society have the right and freedom to choose life partner while most of the women of the Ming dynasty not, which reflects the difference of customs between Lan Na and Ming dynasty of China.
This article aims to study the similarities and differences of women's individual rights in terms of Right to Life and Bodily integrity under the Lan Na law and Chinese law during the 14th and 17th centuries from “The Ancient Lan Na Laws: An Analysis of its Legal Structure and Texts as Inscribed in Palmleaves From Time Immemorial” VOL. 3 Book. 1 -8 and “the Great Ming Code”(DaMingLü大明律怀效锋点校).The author summarizesthe characteristics of the Lan Na law and the Chinese law of the Ming dynasty and dividetheminto 4 issues:1. The right to choose life partner, 2. The right to Life and Bodily integrity in the case of smuggling, 3. The right to Life and Bodily integrity in the case of adultery, 4. The right to Life and Bodily integrity in the event of rape. The results show that the Lan Na law and the Chinese lawof the Ming dynasty are similar in the case of smuggling or rape, which is quite protective of the victim. However, in the case of adultery, the law judges that the husband is the victim, thus it’s legalforthehusband to kill his unfaithful wife and her adulterer, and it’s also legal for thehusband to sell or order his wife to remarry. The act above is considered a violation of the human rights ofan adulterous woman. In addition, both of the Lan Na law and the Chinese lawof Ming dynasty reflect the social hierarchy, because the punishment is also based on the social hierarchy of the perpetrator and the victim. The difference between the Lan Na law and the Chinese lawof Ming dynasty is the punishment measures, for example, there’s a set of Five Punishments (wuxing 五刑)in the Great Ming Code, in order from the lighter to heavier, such as flogging by a light stick (chi 笞), flogging by a heavy stick (zhang 杖), penal servitude away from one’s native place (tu 徒) in five durations between one and three years, banishment (liu 流) at three distances between 2,000 and 3,000 li, and the death penalty, which is divided into strangulation (jiao 绞) decapitation (zhan 斩), and slicing (lingchi 凌迟). While in the Lan Na law, most of the punishment is imposingafine. But in some cases, the perpetrator is sentenced to death, when the perpetrator is a slave while the victim is a woman of high status. Another difference is that women in Lan Na society have the right and freedom to choose life partner while most of the women of the Ming dynasty not, which reflects the difference of customs between Lan Na and Ming dynasty of China.