Publication: ภาพความทรงจําอาณาจักรอินคาและอาณาจักรอยุธยาในนวนิยาย ร่วมสมัย: กรณีศึกษา สายน้ําลึก (Los ríos profundos) และ เรือนมยุรา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอักษรศาสตร์
Journal of Letters
Journal of Letters
Volume
48
Issue
1
Edition
Start Page
97
End Page
119
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ภาพความทรงจําอาณาจักรอินคาและอาณาจักรอยุธยาในนวนิยาย ร่วมสมัย: กรณีศึกษา สายน้ําลึก (Los ríos profundos) และ เรือนมยุรา
Alternative Title(s)
Images from the memory of the Inca and Ayutthaya Empires in contemporary novels: a case study of The House of Mayura and The Deep Rivers
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มุ่งศึกษากระบวนการสร้างภาพความทรงจําเกี่ยวกับอาณาจักรอินคาของประเทศเปรูและอาณาจักรอยุธยาของ ประเทศไทยในพื้นที่วรรณกรรมร่วมสมัย โดยมีกรณีศึกษาคือ สายน้ําลึก (Los rios profundos, ค.ศ. 1958 / พ.ศ. 2501) นวนิยายชนพื้นเมืองนิยมแนวใหม่ของโฆเซ มาเรีย อาร์เกดัส (José María Arguedas) และ เรือนมยุรา (พ.ศ. 2538) จินตนิยายอิงประวัติศาสตร์ของแก้วเก้า นวนิยายทั้ง 2 เล่มนําเสนอการเดินทางข้ามมิติเวลาของตัวละครเอกไปยังเมืองหลวงของอาณาจักรโบราณ กุซโกจึงเป็นฉากหลักในผลงานเล่มแรกและกรุงศรีอยุธยาเป็นฉากหลักในผลงานเล่มที่ 2 ผู้เขียนทั้ง 2 ท่านจินตนาการเหตุการณ์เหนือจริงดังกล่าวขึ้นจากพื้นฐานความเชื่อท้องถิ่นในสังคมเปรูและไทย การศึกษาวิเคราะห์ในบทความนี้จึงใช้กรอบทฤษฎีความทรงจําและวรรณกรรมที่เกี่ยวข้อง การศึกษาเปรียบต่างประวัติศาสตร์อาณาจักรอินคาและ อยุธยา กระบวนการสร้างเอกสาร “ประวัติศาสตร์” ที่สะท้อนความทรงจําอันหวนไห้ต่อทั้ง 2 อาณาจักร รวมถึงภาพเมือง กุซโกและกรุงศรีอยุธยาในผลงานวรรณกรรมชนพื้นเมืองนิยมของเปรูและนวนิยายอิงประวัติศาสตร์ของไทย
This article analyses the construction of images from the memory of the Inca Empire in Peru and the Ayutthaya Empire in Thailand presented in contemporary fiction. It focuses on TheDeep Rivers(Los Ríos Profundos, 1958), the neoindigenist novel of José María Arguedas, and The House of Mayura(1995), the historical fantasy novel of Kaew Kao. Both works narrate the protagonists’ journey between the past and present, and supernatural phenomena that the writers imagined based on local beliefs in Peruvian and Thai societies. While The Deep Rivers portrays the Incan capital Cusco, the The House of Mayurathe city of Ayutthaya. This research is based on theories concerning memory and the fiction of memory, parallelism between the Inca and Ayutthaya Empires, their historical documents that reflect nostalgic perspectives, and the images of Cusco and Ayutthaya in Peruvian indigenist novels and Thai historical novels.
This article analyses the construction of images from the memory of the Inca Empire in Peru and the Ayutthaya Empire in Thailand presented in contemporary fiction. It focuses on TheDeep Rivers(Los Ríos Profundos, 1958), the neoindigenist novel of José María Arguedas, and The House of Mayura(1995), the historical fantasy novel of Kaew Kao. Both works narrate the protagonists’ journey between the past and present, and supernatural phenomena that the writers imagined based on local beliefs in Peruvian and Thai societies. While The Deep Rivers portrays the Incan capital Cusco, the The House of Mayurathe city of Ayutthaya. This research is based on theories concerning memory and the fiction of memory, parallelism between the Inca and Ayutthaya Empires, their historical documents that reflect nostalgic perspectives, and the images of Cusco and Ayutthaya in Peruvian indigenist novels and Thai historical novels.