Publication: บททดลองนำเสนอว่าด้วยพัฒนาการอุดมศึกษาไทยภายใต้สงครามเย็น: กำเนิดวงวิชาการไทย นักวิชาการชาตินิยม และชาตินิยมทางปัญญาภายใต้เงาอินทรี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2672-9660
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอินทนิลทักษิณสาร
Inthaninthaksin Journal
Inthaninthaksin Journal
Volume
13
Issue
2
Edition
Start Page
59
End Page
87
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
บททดลองนำเสนอว่าด้วยพัฒนาการอุดมศึกษาไทยภายใต้สงครามเย็น: กำเนิดวงวิชาการไทย นักวิชาการชาตินิยม และชาตินิยมทางปัญญาภายใต้เงาอินทรี
Alternative Title(s)
A Preliminary Studies on the Development of Thai Higher Education in the Cold War Context: The Rise of Thai Academia, Nationalist Scholarsand Intellectual Nationalism under the Eagle’s Shadow
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มุ่งนําเสนอพัฒนาการทางประวัติศาสตร์ของอุดมศึกษาและวงวิชาการไทยโดยเฉพาะอย่างยิ่งในสายสังคมศาสตร์ โดยเสนอว่าการพัฒนาอุดมศึกษาและวงวิชาการไทย นับแต่ช่วงหลังสงครามโลกครั้งที่ 2 กระทั่งถึงทศวรรษ 2530 ไม่ได้เป็นผลมาจากการบริหารงานและวางแผนจากบนลงล่าง (top-down) ของหน่วยราชการไทยเพียงด้านเดียว แต่เป็นมรดกจากอิทธิพลและความช่วยเหลือจากสหรัฐอเมริกาภายใต้บริบทสงครามเย็น อย่างไรก็ตามอิทธิพลและความช่วยเหลือจากสหรัฐอเมริกานี้ได้ก่อให้เกิดภาวะความย้อนแย้ง (paradox) ในช่วงปลายทศวรรษ 2500 ที่วงวิชาการไทยเริ่มมองบทบาทอเมริกันว่าเป็นการสร้าง “อาณานิคมทางปัญญา” (intellectual imperialism) กระทั่งนําาไปสู่การก่อตัวของกระแส “ชาตินิยมทางปัญญา” (intellectual nationalism) ในวงวิชาการไทย ที่ส่งผลให้เกิดการผลิตงานวิชาการของ “นักวิชาการชาตินิยม” (nationalist scholars) เพื่อปลดปล่อยวงวิชาการไทยจากสถานะ “อาณานิคมทางปัญญา”
his article focuses on the developments of Thai higher education and academia especially in the filed of social sciences. It argues that the developments of Thai higher education and academia since the end of World War II to the 1990s were not merely the result of top-down planning and management of Thai government. On the contrary, they were the heritage of American influence and aid during the Cold War. Paradoxically, in the late 1960s, Thai academia started to view American influence and aid as the act of “intellectual imperialism”
it facilitated the rise of “intellectual nationalism” in Thai academia resulting in the production of academic works by nationalist scholars who aimed to liberate Thai academia from being intellectual colony.
his article focuses on the developments of Thai higher education and academia especially in the filed of social sciences. It argues that the developments of Thai higher education and academia since the end of World War II to the 1990s were not merely the result of top-down planning and management of Thai government. On the contrary, they were the heritage of American influence and aid during the Cold War. Paradoxically, in the late 1960s, Thai academia started to view American influence and aid as the act of “intellectual imperialism”
it facilitated the rise of “intellectual nationalism” in Thai academia resulting in the production of academic works by nationalist scholars who aimed to liberate Thai academia from being intellectual colony.