Publication: แนวทางพัฒนาการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขาของโรงเรียนระดับประถมศึกษา ศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษา ตำบลแม่งอน อำเภอฝาง จังหวัดเชียงใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวทางพัฒนาการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขาของโรงเรียนระดับประถมศึกษา ศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษา ตำบลแม่งอน อำเภอฝาง จังหวัดเชียงใหม่
Alternative Title(s)
Guidelines for Development of Learning According to Tri- sikkha in Primary School of Mae Ngon Sub-district’s Educational Quality Development Center, Fang District, Chiang Mai Province
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้ มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาสภาพการจัดการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขา ของโรงเรียนระดับประถมศึกษา ศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษา ตำบลแม่งอน อำเภอฝาง จังหวัดเชียงใหม่ 2) เพื่อศึกษาปัญหาอุปสรรค ในการจัดการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขา และ 3) เพื่อแสวงหาแนวทางการพัฒนาการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขา กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน จำนวน 3 คน ครูประจำชั้น จำนวน 6 คน ผู้ปกครองนักเรียน จำนวน 6 คน นักเรียน จำนวน 6 คน รวมทั้งหมด จำนวน 21 คน โดยการเลือกเฉพาะเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ ผู้วิจัยได้สัมภาษณ์ ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการจัดการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขาของโรงเรียนระดับประถมศึกษา ของศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษาตำบลแม่งอน อำเภอฝาง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 3 โรงเรียน แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์เชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า: 1. สถานศึกษามีนโยบายการจัดการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขา ด้านการบริหารจัดการในด้านบุคลากร ด้านระบบบริหาร ด้านอาคารสถานที่บรรยากาศห้องเรียน มีแหล่งเรียนรู้ สภาพแวดล้อมเหมาะสม ปลอดภัย และด้านหลักสูตรสถานศึกษา มีการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน มีการจัดทำโครงการ ด้านคุณครูทำตนเป็นตัวอย่างที่ดี สร้างศรัทธาค่านิยมปฏิบัติดีปฏิบัติชอบครูมีการศึกษาหลักสูตร หน่วยการเรียน และแผนการจัดการเรียนรู้ เป็นกัลยาณมิตรของผู้เรียน มีเมตตาธรรม อดทน อดกลั้นและสร้างเสริมกำลังใจแก่ผู้เรียนอยู่ 2. ปัญหาอุปสรรค พบว่าสื่อเทคโนโลยี โทรศัพท์มือถือ อินเตอร์เน็ท ทำให้เด็กติดสื่อ ไม่ค่อยมีสมาธิ 3. แนวทางในการพัฒนาการเรียนรู้ พบว่าครู ผู้ปกครอง คณะกรรมการสถานศึกษา ต้องมาทำแผนร่วมกันในการพัฒนาผู้เรียนให้สอดคล้องกับสภาพปัญหา รวมถึงการกำหนดโครงการ กิจกรรม เป้าหมาย ตัวชี้วัดความสำเร็จร่วมกันโรงเรียน ผู้ปกครอง วัด ชุมชน เข้ามาใช้ชีวิต กิน อยู่ ดู ฟัง ทำกิจกรรมร่วมกัน เพื่อให้เกิดการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ ในการพัฒนาผู้เรียนร่วมกัน ครูต้องจัดกิจกรรมการเรียนการสอน ในเรื่องการพูดจา ไพเราะ อ่อนหวาน สุภาพอ่อนโยน รู้จักกาลเทศะ สอนเรื่องเหตุผลให้เด็กรู้จักคิดแยกแยะให้มากขึ้น
The objectives of this thesis were as follows 1) to study the state of learning management according to Tri-sikkha principle in elementary schools of Mae Ngon Sub-district’s Educational Quality Development Center, Fang District, Chiang Mai Province, 2) to study the problems and obstacles in management of learning according to Tri-sikkha principle and 3) to seek ways to develop learning based on Tri-sikkha principle. The target groups were 21 people from 3 school administrators, 6 classroom teachers, 6 students' parents and 6 students by specific selection. The instrument used in the study was an interview. The researcher had interviewed the people being involved in learning management according to the Tri-sikkha principle in 3 primary schools of Mae Ngon Sub-district’s Educational Quality Development Center, Fang District, Chiang Mai Province. The data were then analyzed and described in descriptive manner. The results of research were found that: 1. Educational institutions had policies for learning management according to Tri-sikkha principle in management of personnel, management system, building, classroom atmosphere with learning resources, safe and suitable environment and the educational curriculum. There were activities for students’ development with project preparation. The teacher set themselves a good example, created faith, values and right practice. The teachers had studied course Learning unit and learning management plans. They were friendly with learners and they were endowed with compassion, tolerance and encouragement for the learners. 2. Regarding problems and obstacles, it was found that technological media, mobile phone and internet made children addicted to media and less concentrative. 3. Regarding the guidelines for learning development, it was found that teachers, parents, school board must come up together with plan to develop learners in accordance with the problems. This included the determination of projects, activities, goals and success indicators with schools, parents, temples and communities. They should come to live, eat, listen and do activities together in order to exchange knowledge in the development of learners. The teachers must organize the learning and teaching activities in matters of sweet, polite gentle and humble speech. They ought to be mindful in circumstances and taught to think in more reasonable and analytical manners.
The objectives of this thesis were as follows 1) to study the state of learning management according to Tri-sikkha principle in elementary schools of Mae Ngon Sub-district’s Educational Quality Development Center, Fang District, Chiang Mai Province, 2) to study the problems and obstacles in management of learning according to Tri-sikkha principle and 3) to seek ways to develop learning based on Tri-sikkha principle. The target groups were 21 people from 3 school administrators, 6 classroom teachers, 6 students' parents and 6 students by specific selection. The instrument used in the study was an interview. The researcher had interviewed the people being involved in learning management according to the Tri-sikkha principle in 3 primary schools of Mae Ngon Sub-district’s Educational Quality Development Center, Fang District, Chiang Mai Province. The data were then analyzed and described in descriptive manner. The results of research were found that: 1. Educational institutions had policies for learning management according to Tri-sikkha principle in management of personnel, management system, building, classroom atmosphere with learning resources, safe and suitable environment and the educational curriculum. There were activities for students’ development with project preparation. The teacher set themselves a good example, created faith, values and right practice. The teachers had studied course Learning unit and learning management plans. They were friendly with learners and they were endowed with compassion, tolerance and encouragement for the learners. 2. Regarding problems and obstacles, it was found that technological media, mobile phone and internet made children addicted to media and less concentrative. 3. Regarding the guidelines for learning development, it was found that teachers, parents, school board must come up together with plan to develop learners in accordance with the problems. This included the determination of projects, activities, goals and success indicators with schools, parents, temples and communities. They should come to live, eat, listen and do activities together in order to exchange knowledge in the development of learners. The teachers must organize the learning and teaching activities in matters of sweet, polite gentle and humble speech. They ought to be mindful in circumstances and taught to think in more reasonable and analytical manners.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย