Publication: การประยุกต์หลักพุทธธรรมสู่การแก้ปัญหาการศึกษาไทยในปัจจุบัน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์
JGSR Journal of Graduate Studies Review
JGSR Journal of Graduate Studies Review
Volume
18
Issue
3
Edition
Start Page
40
End Page
56
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การประยุกต์หลักพุทธธรรมสู่การแก้ปัญหาการศึกษาไทยในปัจจุบัน
Alternative Title(s)
Application of Buddhadhamma principles to solve problems in Thai education
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการเรื่องการประยุกต์หลักพุทธธรรมสู่การแก้ปัญหาการศึกษาไทยในปัจจุบันนี้ มุ่งศึกษาเกี่ยวกับรากเหง้าของประเด็นปัญหาและแนวทางการประยุกต์หลักพุทธธรรมเพื่อการแก้ปัญหาการศึกษาไทย เนื่องจากปัจจุบันการศึกษาไทยยังไม่ก้าวหน้าเท่าที่ควรจะเป็นและยังไม่สามารถแก้ปัญหาได้ในเร็ววันนี้ ซึ่งปัญหาที่เกิดขึ้นนั้นส่งผลกระทบต่อเด็กไทยที่เข้าเรียนในระบบการศึกษาของไทยในปัจจุบัน ได้แก่1) ปัญหาด้านนโยบายการบริการจัดได้ไม่ทั่วถึง 2) ปัญหาด้านระบบบริหารจัดการคุณภาพการศึกษาขั้นพื้นฐานต่่ากว่ามาตรฐาน3) ปัญหาโอกาสในการเข้าถึงการศึกษาที่มีคุณภาพส่าหรับเด็กยากจน 4) ปัญหาด้านการพัฒนาหลักสูตร 5) ปัญหาด้านผู้ปฏิบัติ ดังนั้นวิธีการแก้ปัญหาการศึกษาไทยมีแนวทางการแก้ไขปัญหาดังนี้ 1) การปฏิรูปการผลิตครูและสถาบันผลิตครู 2) การพัฒนาและส่งเสริมครู คณาจารย์และบุคลากรทางการศึกษา 3) การพัฒนามาตรฐานวิชาชีพ และการควบคุมการประกอบวิชาชีพ ส่วนแนวทางการแก้ปัญหาจะต้องมีการประยุกต์หลักพุทธธรรมสู่หลักสูตรการเรียนการสอนอย่างเป็นรูปธรรม
Thai education has been extremely low and has not been able to solve the problem today, which has affected Thai students who are currently in Thailand's education system. 1)The problem is that the service policy is not fully organized. 2) the problem with the management, education, quality, basic education. 3) The problem of accessing quality education, poor children. 4) The problem in Thai curriculum development. 5) The problem with practitioners, solve problems in Thai education. There is a solution to the problem of solving the quality of teachers at the Ministry of Education and related agencies performed as follows: 1) Reforms of production teachers and teacher production institute 2) Developing and promoting teacher’s faculty members and educational personnel 3) Development of professional standards and control. Solving the relevant personnel problem will require cooperation, including the system, starting from those who will be able to regulate the study. There will be a person who is able to provide the ability to control the academic skills, who is responsible for teaching courses, there must be application of Buddhism principles in all courses at all levels. If all parties related to the importance of role and duty and collaboration. Thai education is believed to be as soon as it has been.
Thai education has been extremely low and has not been able to solve the problem today, which has affected Thai students who are currently in Thailand's education system. 1)The problem is that the service policy is not fully organized. 2) the problem with the management, education, quality, basic education. 3) The problem of accessing quality education, poor children. 4) The problem in Thai curriculum development. 5) The problem with practitioners, solve problems in Thai education. There is a solution to the problem of solving the quality of teachers at the Ministry of Education and related agencies performed as follows: 1) Reforms of production teachers and teacher production institute 2) Developing and promoting teacher’s faculty members and educational personnel 3) Development of professional standards and control. Solving the relevant personnel problem will require cooperation, including the system, starting from those who will be able to regulate the study. There will be a person who is able to provide the ability to control the academic skills, who is responsible for teaching courses, there must be application of Buddhism principles in all courses at all levels. If all parties related to the importance of role and duty and collaboration. Thai education is believed to be as soon as it has been.