Publication: พระเศรษฐีนวโกฏิ (พระเก้าหน้า) ปรากฏการณ์ใหม่ของความเชื่อและพุทธพาณิชย์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พระเศรษฐีนวโกฏิ (พระเก้าหน้า) ปรากฏการณ์ใหม่ของความเชื่อและพุทธพาณิชย์
Alternative Title(s)
NAVAKOTI (9-FACED IMAGE) MODERN PHENOMENON IN ICONOGRAPHY OF MILLIONAIRE FIGURE AND BUDDHIST BUSINESS
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
สารนิพนธ์นี้ มีจุดประสงค์เพื่อที่จะทราบถึงประวัติความเป็นมาของปรากฏการณ์ใหม่ของความเชื่อและพุทธพาณิชย์ โดยมีพระเศรษฐีนวโกฏิ (พระเก้าหน้า) เป็นกรณีศึกษา ตลอดจนทราบถึงค่านิยมและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อปรากฏการณ์ใหม่ของวัตถุมงคล ในช่วง พ.ศ.2540 เป็นต้นมา โดยศึกษาจากข้อมูลทางเอกสาร และเก็บข้อมูลจากการสอบถามสัมภาษณ์ประชาชนในย่านตลาดพระถนนพระจันทร์ กรุงเทพมหานคร ศูนย์วิจัยข้อมูลประกอบดัชนีเศรษฐกิจ นักวิเคราะห์การตลาด และจากการศึกษา ได้พบว่า การจัดสร้างวัตถุมงคลในช่วงวิกฤตเศรษฐกิจ มีรูปแบบที่ทันสมัย ใช้หลักกลยุทธ์การตลาด และวางแผนการตลาด พร้อมทั้งจัดสรรงบประมาณในการประชาสัมพันธ์สื่อโฆษณา มีการศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภค อย่างเป็นขั้นตอน และมีการปรับแผนธุรกิจอย่างต่อเนื่อง ทั้งนี้ วัตถุมงคล เป็นสิ่งที่มีอิทธิพลและสะท้อนความเชื่อส่วนบุคคลในเรื่องสิ่งศักดิ์สิทธิ์และอิทธิปาฏิหาริย์ สืบเนื่องมาจากความผูกพันกับความเชื่อในอำนาจเหนือธรรมชาติอันเกิดจากสัญชาตญาณของมนุษย์โดยมีพื้นฐานมาจากค่านิยมทางสังคมและศาสนาเป็นเครื่องยึดเหนี่ยวจิตใจ
This study reviews the history of modern phenomenon in iconography of amulets by the case study of Navakoti (9-faced image), this also examines the attitudes, values and factors, concerning amulet collections. This study involves a participant observation and interviewing people around the ta phra chan market, Bangkok, research and analysis business center, marketing guru, at the period after Economic crisis 1997 till present. The study reveals that there are studies of practice and pattern in casting amulet for business, which there are factor concerning in term of supernatural and religions belief.
This study reviews the history of modern phenomenon in iconography of amulets by the case study of Navakoti (9-faced image), this also examines the attitudes, values and factors, concerning amulet collections. This study involves a participant observation and interviewing people around the ta phra chan market, Bangkok, research and analysis business center, marketing guru, at the period after Economic crisis 1997 till present. The study reveals that there are studies of practice and pattern in casting amulet for business, which there are factor concerning in term of supernatural and religions belief.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปกร