Publication: การศึกษาการพัฒนาหลักสูตรภาษาจีนตามแนวทาง Outcome-Based Education (OBE) กรณีศึกษาหลักสูตรภาษาจีนเพื่อนการสื่อสารทางธุรกิจ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎ์ธานี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Journal of Liberal Arts Prince of Songkla University
Journal of Liberal Arts Prince of Songkla University
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
236
End Page
264
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาการพัฒนาหลักสูตรภาษาจีนตามแนวทาง Outcome-Based Education (OBE) กรณีศึกษาหลักสูตรภาษาจีนเพื่อนการสื่อสารทางธุรกิจ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎ์ธานี
Alternative Title(s)
The Study of Chinese Curriculum Development in Accordance with the OBE Guidelines : A Case Study of Chinese for Business Communication Program, Prince of Songkla University, Sirat Thani Campus
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการพัฒนาหลักสูตรภาษาจีนที่ตอบสนองความต้องการจำเป็นของผู้เรียน ผู้ประกอบการ ท้องถิ่นและสังคมตามแนวทาง OBE (Outcome-Based Education) โดยเก็บข้อมูลจาก 1) แบบสอบถามจากผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาในเขตภาคใต้ทั้ง 14 จังหวัด จำนวน 527 ฉบับ 2) แบบสอบถามสมรรถนะของบัณฑิตจากผู้ประกอบการด้านต่าง ๆ ในเขตภาคใต้ จำนวน 112 ฉบับ และ 3) การจัดประชุมเกี่ยวกับการจัดทำหลักสูตรภาษาจีนโดยมีผู้แทนฝ่ายวิชาการและฝ่ายผู้ประกอบการร่วมแสดงความคิดเห็นจำนวน 8 ท่าน ผลการวิจัยพบว่า 1) หลักสูตรภาษาจีนควรเป็นหลักสูตรบูรณาการศาสตร์ระหว่างภาษาจีนกับธุรกิจ 2) โครงสร้างของหลักสูตรเป็นลักษณะ 3 + 1 กล่าวคือผู้เรียนศึกษาในประเทศไทย 3 ปีและในประเทศจีน 1 ปี 3) หลักสูตรต้องพัฒนาขึ้นตามแนวทาง OBE และจัดการเรียนการสอนเชิงรุก (Active Learning) ไม่น้อยกว่าร้อยละ 70 ในรายวิชาทั้งหมดของหลักสูตรรวมทั้งจัดการศึกษาเชิงบูรณาการการเรียนรู้กับการทำงาน (Work Integrated Learning: WIL) ไม่น้อยกว่าร้อยละ 50 ของหน่วยกิตในหมวดรายวิชาเฉพาะ และ 4) ระดับความรู้ภาษาจีนของบัณฑิตก่อนจบการศึกษาต้องไม่น้อยกว่าการสอบวัดระดับภาษาจีน HSK ระดับ 4 และจัดโครงการสนับสนุนส่งเสริมให้บัณฑิตมีความเป็นเลิศด้านภาษาจีนในด้านต่าง ๆ อย่างต่อเนื่อง
The objective of this research is to study the development of Chinese curriculum in accordance with the OBE guidelines to meet the needs of learners, local entrepreneurs and society by collecting data from 1) 527 questionnaires from secondary school students from 14 provinces in the southern region; 2) 112 questionnaires regarding the competencies of graduates from entrepreneurs in various fields in the southern region of Thailand; and 3) comments and suggestions obtained from 8academic and entrepreneur representatives at the meeting of Chinese curriculum development. The results showed that 1) Chinese curriculum should be the integration between Chinese language and business; 2) the structure of the curriculum is 3 +1, with students studying for 3 years in Thailand and 1 year in China; 3) the curriculum needs to develop in accordance with the OBE guidelines, with at least 70% of all courses in the program using Active Learning techniques, at least 50% of the number of credits regarding those being categorized as area-specific courses in the program using Work Integrated Learning (WIL) approaches, including ongoing program support to promote graduates’ excellence in Chinese in various fields; 4) Chinese language proficiency level of the graduates must at least be equivalent to the HSK Chinese Proficiency Test level 4 prior to graduation.
The objective of this research is to study the development of Chinese curriculum in accordance with the OBE guidelines to meet the needs of learners, local entrepreneurs and society by collecting data from 1) 527 questionnaires from secondary school students from 14 provinces in the southern region; 2) 112 questionnaires regarding the competencies of graduates from entrepreneurs in various fields in the southern region of Thailand; and 3) comments and suggestions obtained from 8academic and entrepreneur representatives at the meeting of Chinese curriculum development. The results showed that 1) Chinese curriculum should be the integration between Chinese language and business; 2) the structure of the curriculum is 3 +1, with students studying for 3 years in Thailand and 1 year in China; 3) the curriculum needs to develop in accordance with the OBE guidelines, with at least 70% of all courses in the program using Active Learning techniques, at least 50% of the number of credits regarding those being categorized as area-specific courses in the program using Work Integrated Learning (WIL) approaches, including ongoing program support to promote graduates’ excellence in Chinese in various fields; 4) Chinese language proficiency level of the graduates must at least be equivalent to the HSK Chinese Proficiency Test level 4 prior to graduation.