Publication: วิธีสอนภาษาต่างประเทศแบบ ALM งานวิจัยจากอดีตจนถึงปัจจุบัน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
29
Issue
2
Edition
Start Page
61
End Page
80
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิธีสอนภาษาต่างประเทศแบบ ALM งานวิจัยจากอดีตจนถึงปัจจุบัน
Alternative Title(s)
Audiolingual Method: Researches from Past to Present
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นนําเสนองานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับวิธีสอนแบบฟัง-พูด (Audiolingual Method หรือ ALM)ผู้เขียนได้ศึกษารวบรวมงานวิจัยทั้งในประเทศและต่างประเทศ เนื่องจากเห็นว่าเป็นวิธีสอนที่เหมาะกับสถานการณ์การเรียนภาษาต่างประเทศของคนไทยในปัจจุบัน วิธีสอนแบบฟัง-พูด เป็นวิธีสอนภาษาต่างประเทศที่นักภาษาศาสตร์ในสหรัฐอเมริกาพัฒนาขึ้นในช่วงสงครามโลกครั้งที่ 2 เพื่อฝึกฝนให้เจ้าหน้าที่และทหารอเมริกันที่จะไปประจําการยังประเทศต่าง ๆ สามารถพูดภาษาต่างประเทศได้ในระยะเวลาอันสั้น วิธีสอนแบบฟัง-พูดนี้ได้รับความนิยมอย่างแพร่หลาย ในช่วงทศวรรษที่ 1940-1960 หลังจากนั้นมีนักวิชาการออกมาโจมตีวิธีสอนนี้จนเสื่อมความนิยมไป ในที่สุด ในประเทศไทยผู้เขียนพบว่ามีงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับวิธีสอนนี้เช่นกัน แต่ส่วนใหญ่เป็นการ สอนให้กับนักเรียนระดับประถมศึกษาและมัธยมศึกษา จนกระทั่งปี พ.ศ. 2550 เป็นต้นมาได้มีการ นําเอาวิธีสอนแบบฟัง-พูดกลับมาใช้ในประเทศไทยอีกครั้ง โดยเป็นการสอนให้ผู้เรียนผู้ใหญ่ (adult learners)ระดับบัณฑิตศึกษาและบุคคลทั่วไป ผลปรากฏว่าวิธีสอนนี้ใช้ได้ผลดีกับผู้เรียนกลุ่มดังกล่าว
This paper provides a synthesis of Audiolingual Method (ALM) researches both in Thailand and foreign countries. The writer believes this method is appropriate for the foreign language learning in Thailand today. ALM is language teaching method developed by linguists in the US during the World War II. American soldiers and staff who had to go abroad were trained to speak a foreign language in a short time using this method, so that they could communicate with the native-speakers in each country. ALM was very popular in 1940s-1960s. Then, because of its rote learning style, some linguists and second/foreign language teachers claimed that this method was ineffective for teaching second/foreign languages. In Thailand, ALM was used in schools with the primary and secondary students. However, since 2007, ALM has been revived and taught to adult learners. The result shows that this method works out for them.
This paper provides a synthesis of Audiolingual Method (ALM) researches both in Thailand and foreign countries. The writer believes this method is appropriate for the foreign language learning in Thailand today. ALM is language teaching method developed by linguists in the US during the World War II. American soldiers and staff who had to go abroad were trained to speak a foreign language in a short time using this method, so that they could communicate with the native-speakers in each country. ALM was very popular in 1940s-1960s. Then, because of its rote learning style, some linguists and second/foreign language teachers claimed that this method was ineffective for teaching second/foreign languages. In Thailand, ALM was used in schools with the primary and secondary students. However, since 2007, ALM has been revived and taught to adult learners. The result shows that this method works out for them.