Publication: การดำรงอยู่ของระบบวรรณะในสังคมอินเดีย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
14
Issue
1
Edition
Start Page
115
End Page
134
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การดำรงอยู่ของระบบวรรณะในสังคมอินเดีย
Alternative Title(s)
The Continuity of Caste System in Indian Society
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้ เกิดจากการศึกษาสืบค้นใน 3 ประเด็น คือ (1) เพื่อศึกษาสภาพของสังคมอินเดียตามระบบวรรณะ (2) เพื่อศึกษาแนวคิดโต้แย้งระบบวรรณะและผลที่เกิดขึ้นจากแนวคิดที่ต่อต้านระบบวรรณะ และ (3) เพื่อค้นหาปัจจัยแห่งการดำรงอยู่แห่งระบบวรรณะในสังคมอินเดียสมัยใหม่ ผลการศึกษาพบว่า สังคมอินเดียเป็นสังคมที่ประกอบด้วยระบบจตุรวรรณะหรือวรรณะทั้ง 4 คือ พราหมณ์ กษัตริย์ แพศย์ และศูทร ซึ่งระบบดังกล่าวนี้สืบทอดกันมายาวนานนับตั้งแต่การเข้ามาของอารยัน คนที่อยู่นอกระบบวรรณะมีชื่อว่าจัณฑาล ต่อมา พระพุทธเจ้าได้โต้แย้งแนวคิดเรื่องวรรณะ ที่นับถือกันนั้นเป็นเท็จ และในช่วงอินเดียสมัยใหม่ มีการชูประเด็นการหักล้างความคิดเห็นเกี่ยวกับวรรณะที่แตกต่างกันระหว่างคานธีและอัมเบดการ์ ในอินเดียสมัยใหม่ที่แม้ระบบวรรณะจะเปลี่ยนรูปแบบไปแต่การยึดถือก็ยังคงอยู่ ปัจจัยทั้งที่เป็นลบและเป็นบวก ที่เป็นลบก็คือ การศึกษา อิทธิพลวัฒนธรรมสากล ที่เป็นบวกก็มี การปฏิบัติสัมสการและปัจจัยทางการเมือง แต่ทั้งบวกและลบก็ยังไม่มีพลังมากพอ เป็นเหตุให้แนวคิดเรื่องวรรณะยังคงเป็นพลวัตและดำเนินไปในสังคมอินเดียอย่างต่อเนื่อง
The article has been conducted under the three objectives, they are, (1) to study the conditions of Indian society according to the caste system, (2) to study the contrary concept against the caste system and its consequence and (3) to find out the factors for continuity of caste system in modern Indian society. The study is found that Indian society is based on Caturvanna or four castes system, i.e., Brahmana priest Ksatriya ruler or warrior Vaisaya merchant and Sudra servant. This system was kept on since the coming of Aryans and the system was promulgated in the field of religious teaching. Out of this there is Untouchable class which regard-ed as lowest in the society In later time, Buddhism found by the prince Siddhartha, has argued that the concept of caste system hold by Brahmins was wrong. In modern time, there is a controversy about caste system between Gandhi and Ambedkar. In Modern India, form of caste system has been changed but discrimination is still going on. It was found that there are various factors to discontinue and to continue the caste system. Factors of discontinuity are modern education and global culture, and factors for continuity are samsakara and political factors. Both factors are not strong enough, therefore caste system is still dynamic and going on in Indian society.
The article has been conducted under the three objectives, they are, (1) to study the conditions of Indian society according to the caste system, (2) to study the contrary concept against the caste system and its consequence and (3) to find out the factors for continuity of caste system in modern Indian society. The study is found that Indian society is based on Caturvanna or four castes system, i.e., Brahmana priest Ksatriya ruler or warrior Vaisaya merchant and Sudra servant. This system was kept on since the coming of Aryans and the system was promulgated in the field of religious teaching. Out of this there is Untouchable class which regard-ed as lowest in the society In later time, Buddhism found by the prince Siddhartha, has argued that the concept of caste system hold by Brahmins was wrong. In modern time, there is a controversy about caste system between Gandhi and Ambedkar. In Modern India, form of caste system has been changed but discrimination is still going on. It was found that there are various factors to discontinue and to continue the caste system. Factors of discontinuity are modern education and global culture, and factors for continuity are samsakara and political factors. Both factors are not strong enough, therefore caste system is still dynamic and going on in Indian society.