Publication: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนของนักศึกษา คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Journal of Humanities and Social Sciences
Journal of Humanities and Social Sciences
Volume
9
Issue
2
Edition
Start Page
59
End Page
90
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนของนักศึกษา คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Alternative Title(s)
Factors affecting the choice to study in Chinese Language Program at the Faculty of Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University, Pattani Campus
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการคือ (1) เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน ของนักศึกษาคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์วิทยาเขตปัตตานี (2) เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ทางสถิติระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับระดับความคิดเห็นในการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน ของนักศึกษาคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลในการวิจัย คือ แบบสอบถามที่มีมาตราวัดแบบประมาณค่า ตามแนวทางหรือวิธีการของ Likert โดยมีระดับความคิดเห็น 5 ระดับ ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือนักศึกษาที่กำลังศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี อำเภอเมือง จังหวัดปัตตานี ทุกชั้นปี ที่ลงทะเบียนในภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2555 โดยการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง และข้อมูลที่เก็บรวบรวมได้ถูกนำมาวิเคราะห์ข้อมูลตัวยค่าสถิติ คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เปรียบเทียบความแตกต่างของระดับความคิดเห็นระหว่างกลุ่มด้วยค่าไคสแควร์ (X2) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเข้าศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนผลการเปรียบเทียบระดับความคิดเห็น พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่มีเพศ กลุ่มอายุ ชั้นปีที่กำลังศึกษา เกรดเฉลี่ยสะสมในปัจจุบัน ระบบการสอบเข้ามหาวิทยาลัย อาชีพบิดา/มารดา และรายได้ครอบครัวแตกต่างกัน มีระดับความคิดเห็นไม่แตกต่างกัน ในขณะที่นักศึกษาที่นับถือศาสนา ภูมิลำเนา เกรดเฉลี่ยในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และมีความรู้พื้นฐานภาษาจีนกลางก่อนเข้าศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนแตกต่างกันมีระดับความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และสุดท้ายนักศึกษาที่มีความรู้พื้นฐานและไม่มีความรู้พื้นฐานภาษาจีนถิ่นก่อนเข้าศึกษาในสาขาวิชาภาษาจีนมีระตับความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
The aims of this research are 1) to study the factors affecting the choice to study in Chinese language program at the Faculty of Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University, Pattani Campus and 2) to analyze the statistical correlation between personal factors and their opinions on the factors affecting the choice to study in Chinese language program. The Likert scale questionnaire was used as an instrument of this study. The populations are all the students who currently study and enroll for bachelor degree in Chinese Language Program at Faculty of Humanities and Social Science, Prince of Songkla University, Pattani Campus (semester 1 of academic year 2012). The samples were selected by purposive sampling technique. The satistics in data analysis includes frequency, percentage, mean, standard deviation, and X2 at 0.05 significant levels. The result shows that the overall opinion of respondents toward the factors affecting the choice to study in Chinese language program was at a moderate level. The comparison on the opinions of respondents in different groups in terms of gender, age, currently year level, currently GPA, admission system, farther/mother occupation, and household income didn't show any signifcant differences at 0.05 level. On the other hand, the respondents with different group of religious, hometown, high school GPA, and background in Mandarin Chinese were different with statistical significance at the 0.05 level. Finally, the respondents who have background in Chinese dialects and those who don't have any background had different opinions with statistical significance at 0.01 level.
The aims of this research are 1) to study the factors affecting the choice to study in Chinese language program at the Faculty of Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University, Pattani Campus and 2) to analyze the statistical correlation between personal factors and their opinions on the factors affecting the choice to study in Chinese language program. The Likert scale questionnaire was used as an instrument of this study. The populations are all the students who currently study and enroll for bachelor degree in Chinese Language Program at Faculty of Humanities and Social Science, Prince of Songkla University, Pattani Campus (semester 1 of academic year 2012). The samples were selected by purposive sampling technique. The satistics in data analysis includes frequency, percentage, mean, standard deviation, and X2 at 0.05 significant levels. The result shows that the overall opinion of respondents toward the factors affecting the choice to study in Chinese language program was at a moderate level. The comparison on the opinions of respondents in different groups in terms of gender, age, currently year level, currently GPA, admission system, farther/mother occupation, and household income didn't show any signifcant differences at 0.05 level. On the other hand, the respondents with different group of religious, hometown, high school GPA, and background in Mandarin Chinese were different with statistical significance at the 0.05 level. Finally, the respondents who have background in Chinese dialects and those who don't have any background had different opinions with statistical significance at 0.01 level.