Publication: ภาพลักษณ์ของตัวละครหญิง เทพสตรีและปีศาจสาว ในวรรณกรรมไซอิ๋วภายใต้ปิตาธิปไตย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
Volume
14
Issue
1
Edition
Start Page
66
End Page
106
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ภาพลักษณ์ของตัวละครหญิง เทพสตรีและปีศาจสาว ในวรรณกรรมไซอิ๋วภายใต้ปิตาธิปไตย
Alternative Title(s)
《西游记》中“男性主义”视角下的 “女人”、“仙女”、“女妖” 形象观
The Image of Women, Female Angels, and Female Demons in Journey to the West through the Lens of Patriarchy
The Image of Women, Female Angels, and Female Demons in Journey to the West through the Lens of Patriarchy
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ไซอิ๋วเป็นเรื่องราวว่าด้วยการเดินทางไปอัญเชิญพระไตรปิฎกยังชมพูทวีปของพระถังซำจั๋งและเหล่าลูกศิษย์ เป็นวรรณกรรมที่ได้รับความนิยมในสังคมจีนมาช้านาน วรรณกรรมเปรียบเสมือนกระจกที่สะท้อนภาพสังคมของยุคสมัยนั้นๆ ไซอิ๋วจึงเป็นพื้นที่ที่ช่วยทำให้เห็นค่านิยม มุมมอง แนวคิด คติความเชื่อ ฯลฯ ทางสังคมภายใต้ปลายปากกาของผู้ประพันธ์ได้ด้วยเช่นกัน บทความวิจัยนี้มุ่งศึกษาภาพลักษณ์ของตัวละครสตรีเพศ 3 กลุ่ม ที่ปรากฏอยู่ในวรรณกรรมไซอิ๋ว คือ “ผู้หญิงที่เป็นมนุษย์” “เทพสตรี” และ “ปีศาจสาว” โดยใช้แว่นปิตาธิปไตยมาวิเคราะห์ศึกษา จากภาพลักษณ์ของสตรีทั้ง 3 กลุ่ม ทำให้เข้าใจว่าผู้ประพันธ์ไม่ได้เชิดชูกลุ่มใดกลุ่มหนึ่งเป็นพิเศษ อย่างไรก็ดี เทพสตรีเป็นกลุ่มที่ผู้ประพันธ์ใช้พื้นที่ในการบรรยายไม่มากเท่ากับปีศาจสาวและหญิงที่เป็นมนุษย์ ทั้งนี้ภาพลักษณ์ของสตรีส่วนใหญ่ยังคงวงเวียนอยู่กับการครองตนอยู่ในจารีตศีลธรรม เรื่องการยกย่อง ให้เกียรติและซื่อสัตย์ต่อสามี ขณะเดียวกันได้พยายามสื่อถึงความต้องการในเสรีภาพเรื่องความรัก การมีคู่ครองอีกแง่มุมหนึ่งได้อย่างน่าสนใจ
《西游记》讲述了关于唐僧及其弟子西天取经的故事,是一部家喻户晓且历史久远的文学著作。文学如同反映当时社会的一面镜子,所以《西游记》故事在作者的笔墨下也同样反映了当时社会的观念、标准、思维、信仰等等。本文着重以“男性主义”的视角探讨《西游记》中的“人类女性”、“仙女”、“女妖”三种女性形象。 通过研究,这三种女性形象让我们了解了《西游记》作者并没有特别抬高某个女性形象,但作者在“仙女”形象的描述当中 ,却比另外两种少了许多笔墨。大多数的女性形象都环绕然着对丈夫的遵从、礼节和忠诚等社会道德标准展开,同时也展现了一种绝妙并有趣的女性恋爱与婚姻观的趋向。
Journey to the West is a novel about a pilgrimage of Buddhist monk Xuanzang and his entourage to India (jambudvīpa). The novel has been popular in Chinese society for a long time. If literature is the reflection of society, it is no doubt that Journey to the West will also unveil the author's norms, perceptions, and beliefs. Thus, this article will use a patriarchal approach to analyze the image of three groups of female characters in Journey to the West which are women, female angels, and female demons. After analyzing the image of those characters, we discover that the author does not show any favors to any specific groups, however, the novel has less narratives of female angels, compared to the characters of female demons and women. The image of women is repeatedly described as a religious person and loyal wife, while the freedom to love and marriage are essential to them.
《西游记》讲述了关于唐僧及其弟子西天取经的故事,是一部家喻户晓且历史久远的文学著作。文学如同反映当时社会的一面镜子,所以《西游记》故事在作者的笔墨下也同样反映了当时社会的观念、标准、思维、信仰等等。本文着重以“男性主义”的视角探讨《西游记》中的“人类女性”、“仙女”、“女妖”三种女性形象。 通过研究,这三种女性形象让我们了解了《西游记》作者并没有特别抬高某个女性形象,但作者在“仙女”形象的描述当中 ,却比另外两种少了许多笔墨。大多数的女性形象都环绕然着对丈夫的遵从、礼节和忠诚等社会道德标准展开,同时也展现了一种绝妙并有趣的女性恋爱与婚姻观的趋向。
Journey to the West is a novel about a pilgrimage of Buddhist monk Xuanzang and his entourage to India (jambudvīpa). The novel has been popular in Chinese society for a long time. If literature is the reflection of society, it is no doubt that Journey to the West will also unveil the author's norms, perceptions, and beliefs. Thus, this article will use a patriarchal approach to analyze the image of three groups of female characters in Journey to the West which are women, female angels, and female demons. After analyzing the image of those characters, we discover that the author does not show any favors to any specific groups, however, the novel has less narratives of female angels, compared to the characters of female demons and women. The image of women is repeatedly described as a religious person and loyal wife, while the freedom to love and marriage are essential to them.