Publication: การสื่อความหมายแบบตรงและแบบอ้อมในภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2003
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสื่อความหมายแบบตรงและแบบอ้อมในภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์
Alternative Title(s)
A study of overt and covert messages in television commercials
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาเรื่อง “การสื่อความหมายแบบตรงและแบบอ้อมในภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์” มีวัตถุประสงค์ 4 ประการคือ (1) เพื่อศึกษาวิเคราะห์กลวิธีการสื่อความหมายที่ใช้ในบทโฆษณาทางโทรทัศน์ (2) เพื่อศึกษาลักษณะภาษาที่ใช้ในกลวิธีการสื่อความหมายแบบตรงและแบบอ้อม (3) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบความถี่ในการสื่อความหมายแบบตรงและแบบอ้อมในบทโฆษณาสินค้าแต่ละประเภท และ (4) เพื่อศึกษาวิธีการที่ใช้ในการตีความสาร
ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาเป็นบทโฆษณาที่ออกอากาศทางสถานีโทรทัศน์ช่อง 3 ช่อง 5 ช่อง 7 และช่อง 9 ระหว่างวันที่ 1-14 มีนาคม 2544 รวมทั้งสิ้น 535 บทโฆษณา
ผลการศึกษาพบว่ากลวิธีการสื่อความหมายในบทโฆษณาทางโทรทัศน์มี 3 แบบ คือ (1) การสื่อความหมายตรงตามตัวอักษร (2) การสื่อความหมายแบบโดยนัย และ (3) การสื่อความหมายแบบอ้อม บทโฆษณาใช้ “การสื่อความหมายตรงตามตัวอักษร” มากที่สุด รองลงมาคือ“การสื่อความหมายแบบโดยนัย” และ “การสื่อความหมายแบบอ้อม” ตามลำดับ
“การสื่อความหมายตรงตามตัวอักษร” เป็นกลวิธีที่ผู้โฆษณาใช้เพื่อสื่อถึง “สารหลักของบทโฆษณาคือการให้ข้อมูลพื้นฐานเกี่ยวกับสินค้า การสื่อความหมายด้วยวิธีนี้จะทำให้ผู้รับสารเข้าใจสารโฆษณาได้ตรงตามถ้อยคำที่ใช้ สำหรับ “การสื่อความหมายแบบโดยนัย” และ “การสื่อความหมายแบบอ้อม” เป็นกลวิธีที่ผู้โฆษณาใช้สื่อถึง “สารรอง” ซึ่งเป็นสารที่ใช้ดึงดูดความสนใจจากผู้รับสารให้มีต่อภาพยนตร์โฆษณา ความเข้าใจ “สารรอง” นี้จึงไม่ใช่เป้าหมายสําคัญของบทโฆษณา
This study has four purposes: (1) to analyse language strategies used in presenting TV commercials, (2) to analyse language use in overt and covert messages, (3) to compare the frequencies of use of overt to covert messages, and (4) to study strategies used in interpreting TV commercials. Five hundred and thirty-five commercials collected from channels 3, 5, 7 and 9 from 1 to 14 March 2001 were used in the analysis. The results were that there are three kinds of messages in TV commercials: (1) explicit overt messages (2) implicit overt messages (3) covert messages. "Explicit overt messages" occur most often followed by "implicit overt messages" and "covert messages" respectively. Explicit overt messages are used to ascertain the delivery of the "primary message", i.e. the characteristics of the product. Impicit overt messages and covert messages are employed to convey the "secondary message", i.e. sex appeal, to draw the attention of the audience.
This study has four purposes: (1) to analyse language strategies used in presenting TV commercials, (2) to analyse language use in overt and covert messages, (3) to compare the frequencies of use of overt to covert messages, and (4) to study strategies used in interpreting TV commercials. Five hundred and thirty-five commercials collected from channels 3, 5, 7 and 9 from 1 to 14 March 2001 were used in the analysis. The results were that there are three kinds of messages in TV commercials: (1) explicit overt messages (2) implicit overt messages (3) covert messages. "Explicit overt messages" occur most often followed by "implicit overt messages" and "covert messages" respectively. Explicit overt messages are used to ascertain the delivery of the "primary message", i.e. the characteristics of the product. Impicit overt messages and covert messages are employed to convey the "secondary message", i.e. sex appeal, to draw the attention of the audience.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์