Publication: กลวิธีการสร้างคำสแลงภาษาจีนและปัจจัยที่ทำให้เกิดคำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
มนุษยศาสตร์สังคมศาสตร์ปริทัศน์
Humanities and Social Sciences
Humanities and Social Sciences
Volume
9
Issue
2
Edition
Start Page
71
End Page
79
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลวิธีการสร้างคำสแลงภาษาจีนและปัจจัยที่ทำให้เกิดคำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์
Alternative Title(s)
Chinese Slang Word Formation Strategies and Factors Causing Chinese Slang Words in Social Media
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลวิธีการสร้างคำสแลงและวิเคราะห์ปัจจัยที่ทำให้เกิดคำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ คำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์ในช่วงปีพ.ศ. 2557- 2562 ที่พบบ่อยที่สุดตามสถิติที่เว็ปไซต์ “สารานุกรมคำสแลงภาษาจีน (流行语百科)” รวบรวมไว้ จำนวน 120 คำ ใช้วิธีการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่เป็นค่าร้อยละ และพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่ากลวิธีการสร้างคำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์ มีจำนวน 6 กลวิธี ได้แก่ การสร้างโดยการสร้างคำใหม่พบมากที่สุด พบจำนวนร้อยละ 45.83 รองลงมาคือการตัดคำหรือย่อคำพบจำนวนร้อยละ 16.66 อันดับที่สามคือการพ้องเสียง พบจำนวนร้อยละ 12.50 อันดับที่สี่คือการใช้ตัวเลขพบจำนวนร้อยละ 10.83 อันดับที่ห้าการใช้อักษรย่อจากสัทอักษรภาษาจีน (Pinyin) พบจำนวนร้อยละ 7.50และ อันดับที่หก การยืมคำภาษาต่างประเทศ พบจำนวนร้อยละ 6.66 จากวิเคราะห์ปัจจัยที่ทำให้เกิดคำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์ มีทั้งหมด 5 ปัจจัย ได้แก่ (1) อิทธิพลจากภาษาถิ่น (2) อิทธิพลจากภาษาต่างประเทศ (3) การสร้างคำใหม่ (4) ความต้องการสื่อความหมายพิเศษบางอย่าง (5) ความต้องการความรวดเร็วในการสื่อสาร ผลการวิจัยดังกล่าวสามารถใช้เป็นข้อมูลหรือเนื้อหาให้กับผู้ที่สนใจนำไปศึกษาหรือใช้ประกอบการเรียนการสอนคำสแลงภาษาจีนในสื่อสังคมออนไลน์ต่อไป
This research aimed to study the strategies used to form Chinese slang words and to analyze the factors that resulted in Chinese slang words in social media. The sample group used in the study was Chinese slang words in social media from 2014 – 2019 The sample consisted of the most common words found according to statistics on the website “Encyclopedia of Chinese Slang (流行语百科)” and. One hundred and twenty words were collected in total using purposive sampling method. Data were analyzed by using frequency, percentage, and a descriptive analysis. The findings indicated that there were 6 strategies used to form Chinese slang words: first, the most common new word formation found at 45.83%; followed by the word cutting or abbreviation revealed at 16.66%; third, homophones shown at 12.50%; fourth, use of numbers found at 10.83%; fifth, the use of abbreviations from Chinese phonetic characters (Pinyin) indicated at 7.50%; and sixth, foreign language borrowing found at 6.66% respectively. As analyzed the factors that caused Chinese slang words in social media, there were 5 factors: (1) dialect influence (2) foreign language influence (3) new word formation (4) the desire to convey some special meanings and (5) the need for speed in communication. The aforementioned research results can be used as information or content for those who are interested to study or use it for teaching Chinese slang in social media.
This research aimed to study the strategies used to form Chinese slang words and to analyze the factors that resulted in Chinese slang words in social media. The sample group used in the study was Chinese slang words in social media from 2014 – 2019 The sample consisted of the most common words found according to statistics on the website “Encyclopedia of Chinese Slang (流行语百科)” and. One hundred and twenty words were collected in total using purposive sampling method. Data were analyzed by using frequency, percentage, and a descriptive analysis. The findings indicated that there were 6 strategies used to form Chinese slang words: first, the most common new word formation found at 45.83%; followed by the word cutting or abbreviation revealed at 16.66%; third, homophones shown at 12.50%; fourth, use of numbers found at 10.83%; fifth, the use of abbreviations from Chinese phonetic characters (Pinyin) indicated at 7.50%; and sixth, foreign language borrowing found at 6.66% respectively. As analyzed the factors that caused Chinese slang words in social media, there were 5 factors: (1) dialect influence (2) foreign language influence (3) new word formation (4) the desire to convey some special meanings and (5) the need for speed in communication. The aforementioned research results can be used as information or content for those who are interested to study or use it for teaching Chinese slang in social media.