Publication: อิทธิพลของทัศนคติต่ออาจารย์ที่มีผลต่อความสามารถในการฟังอาจารย์ของนิสิตนักศึกษาในชั้นเรียน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
40
Issue
2
Edition
Start Page
32
End Page
60
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อิทธิพลของทัศนคติต่ออาจารย์ที่มีผลต่อความสามารถในการฟังอาจารย์ของนิสิตนักศึกษาในชั้นเรียน
Alternative Title(s)
The Influence of Attitude toward Lecturers on Students’ Listening Ability in the Classroom
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบว่าทัศนคติต่ออาจารย์มีผลต่อความสามารถในการฟังของนิสิตนักศึกษาหรือไม่ กลุ่มตัวอย่างได้รับการสุ่มตามวันที่และเดือนเกิดของตนเพื่ออ่านข้อความที่โน้มน้าวเกี่ยวกับคุณลักษณะของอาจารย์ชายหรือหญิงท่านหนึ่งว่าเป็นผู้มีคุณธรรมสูงหรือต่ำ อัธยาศัยดีหรือแย่ นิสิตนักศึกษาต้องประเมินอาจารย์ท่านนี้และประเมินตนเองด้วยข้อคำถามที่ใช้มาตรวัดเทคนิคนัยจำแนกจำนวน 6 ระดับ หลังจากนั้นนิสิตนักศึกษาจะได้ชมคลิปการสอนของอาจารย์ชายหรือหญิงซึ่งนิสิตนักศึกษาเข้าใจว่าคืออาจารย์ท่านที่ตนได้อ่านข้อมูลและต้องตอบคำถามจำนวน 15 ข้อเกี่ยวกับสิ่งที่อยู่ในคลิปการสอน โดยที่คำถามเหล่านั้นไม่สามารถตอบโดยใช้ความรู้หรือประสบการณ์เดิมได้ จำนวนคำถามที่ตอบถูกถือเป็นคะแนนความสามารถในการฟังในภาพรวมพบว่านิสิตนักศึกษาจะสามารถฟังอาจารย์ได้ดีเมื่อเชื่อว่าอาจารย์ท่านนั้นมีคุณสมบัติที่ดี ซึ่งในที่นี้คือการมีคุณธรรมสูงและมีอัธยาศัยดี แต่ความเหมือนหรือความแตกต่างในด้านดังกล่าวระหว่างอาจารย์กับนิสิตนักศึกษาไม่มีอิทธิพลต่อความสามารถในการฟัง นอกจากนั้นยังพบว่าความเป็นเพศหญิงของทั้งอาจารย์และนิสิตนักศึกษาส่งอิทธิพลในทางบวกต่อความสามารถในการฟัง
The purpose of this research was to test whether attitudes toward teachers affected students’ listening ability. Undergraduate students of both genders were primed with background information of a teacher who was either male or female, either friendly or unfriendly, and either good or bad. The characteristics of the teacher were randomly shown to the students according to their date and month of birth. Then the students had to evaluate the characterized teacher and themselves on the same 6-point semantic differential scales. The students were shown a teaching video of a male or female teacher, based on the information they had been primed with. After that, they were asked to answer 15 questions that could only be answered using the information provided in the teaching video. The students’ listening ability was inferred from their correct answers. Overall, it was found that students attended more to the teaching of the teacher whom they considered to have more positive characteristics (i.e., friendly, good). However, the degree to which students were similar to—or different from—the teacher had no influence on them attending to what the teacher said. The female gender of both students and the teacher positively affected listening ability.
The purpose of this research was to test whether attitudes toward teachers affected students’ listening ability. Undergraduate students of both genders were primed with background information of a teacher who was either male or female, either friendly or unfriendly, and either good or bad. The characteristics of the teacher were randomly shown to the students according to their date and month of birth. Then the students had to evaluate the characterized teacher and themselves on the same 6-point semantic differential scales. The students were shown a teaching video of a male or female teacher, based on the information they had been primed with. After that, they were asked to answer 15 questions that could only be answered using the information provided in the teaching video. The students’ listening ability was inferred from their correct answers. Overall, it was found that students attended more to the teaching of the teacher whom they considered to have more positive characteristics (i.e., friendly, good). However, the degree to which students were similar to—or different from—the teacher had no influence on them attending to what the teacher said. The female gender of both students and the teacher positively affected listening ability.