Publication: แนวคิดเรื่องศักติที่ปรากฏในเสาน์ทรยะลหรี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม้โจ้
Journal of Liberal Arts, Maejo University
Journal of Liberal Arts, Maejo University
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
95
End Page
109
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวคิดเรื่องศักติที่ปรากฏในเสาน์ทรยะลหรี
Alternative Title(s)
Concepts of Shakti as found in Saundarya Lahari
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
เสาน์ทรยะลหรีเป็นบทประพันธ์ภาษาสันสกฤตประเภทขัณฑกาวยะ แต่งด้วยฉันท์ 100 บท ผู้ประพันธ์คืออาทิศังกราจารย์ นักปรัชญาฮินดูผู้ยิ่งใหญ่ในช่วงปลายศตวรรษที่ 8 บทประพันธ์ชิ้นนี้สามารถแบ่งย่อยได้เป็น 2 ส่วน คือ บทที่ 1 ถึง 41 มีชื่อว่า “อานันทะลหรี” บรรยายถึงความยิ่งใหญ่และคุณสมบัติต่างๆ ของเทวี และบทที่ 42 ถึง 100 ชื่อว่า “เสาน์ทรยะลหรี” บรรยายความงามของเทวีตั้งแต่พระเศียรจนถึงพระบาท รวมถึงบทสรุปในตอนท้าย บทประพันธ์ชิ้นนี้มีคุณค่าทั้งในทางปรัชญาและทางวรรณคดี สำหรับเนื้อหาทางปรัชญาโดยสรุปคือ เทวีหรือศักติคือพลังงานอันยิ่งใหญ่ผู้ดำเนินกิจกรรมทุกประการในจักรวาล เป็นหนึ่งเดียวและมิอาจแยกขาดได้จากกศิวะ และศิวะ-ศักตินี้คือรูปปรากฏของพรหมันสูงสุด นอกจากนั้นยังปรากฏเนื้อหาของตันตระทั้ง 3 ส่วน ได้แก่ มันตระ (ถ้อยคำศักดิ์สิทธิ์) ยันตระ (แผนภาพแทนองค์เทวี) และจักระ (ระบบกายละเอียดในร่างกายมนุษย์)
Saundarya Lahari is a piece of Sanskrit literature the type of which is called ‘Khanda Kavya’ (small poetry). It is comprised of 100 stanzas and its composer is Adi Shankaracarya, the great Hindu philosopher in the eighth century. This poetry can be further divided into 2 parts : Ananda Lahari and Saundarya Lahari. The former starts from the first stanza to the 41st one, describing the glory and attributes of the Goddess. The latter is from 42nd stanza to the 100th, praising the beauty of the Goddess from head to feet plus the conclusion. Therefore, this small piece of literature contains great amount of both philosophical and poetic values. The main philosophical concept found is that the Goddess or Shakti is the great energy which runs all the comic processess. She is one and inseperable with Shiva and they two are the manifestation of Brahman. In addition, the 3 main contents of Tantra, which are Mantra (sacred syllables), Yantra (diagram representing the Goddess) and Chakra (the subtle system in human’s body), also appear herein.
Saundarya Lahari is a piece of Sanskrit literature the type of which is called ‘Khanda Kavya’ (small poetry). It is comprised of 100 stanzas and its composer is Adi Shankaracarya, the great Hindu philosopher in the eighth century. This poetry can be further divided into 2 parts : Ananda Lahari and Saundarya Lahari. The former starts from the first stanza to the 41st one, describing the glory and attributes of the Goddess. The latter is from 42nd stanza to the 100th, praising the beauty of the Goddess from head to feet plus the conclusion. Therefore, this small piece of literature contains great amount of both philosophical and poetic values. The main philosophical concept found is that the Goddess or Shakti is the great energy which runs all the comic processess. She is one and inseperable with Shiva and they two are the manifestation of Brahman. In addition, the 3 main contents of Tantra, which are Mantra (sacred syllables), Yantra (diagram representing the Goddess) and Chakra (the subtle system in human’s body), also appear herein.