Publication: ประวัติศาสตร์เด็กและวัยเด็กช่วงต้นรัตนโกสินทร์ถึงการปฏิรูปการปกครองสมัยรัชกาลที่ 5
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประวัติศาสตร์เด็กและวัยเด็กช่วงต้นรัตนโกสินทร์ถึงการปฏิรูปการปกครองสมัยรัชกาลที่ 5
Alternative Title(s)
The history of children and childhood during the early Bangkok period to the Chakri reformation
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้ศึกษาประวัติศาสตร์เด็กและวัยเด็กช่วงต้นรัตนโกสินทร์ถึงการปฏิรูปการปกครองสมัยรัชกาลที่ 5 โดยมุ่งชี้ให้เห็นบทบาททางประวัติศาสตร์อื่นๆ ของเด็กและวัยเด็ก นอกเหนือจากการถูกควบคุมจัดการโดยรัฐและอุดมการณ์ชาตินิยม เราอาจมองเห็นถึงบทบาทเหล่านี้ได้ดียิ่งขึ้นด้วยการพิจารณาความหมายที่ซ้อนทับกันอยู่ของคำว่า “เด็ก” ทั้งในแง่กายภาพ ปรัชญา และความสัมพันธ์ทางสังคม ขณะเดียวกัน งานวิจัยพยายามปรับใช้แนวคิดเรื่องตัวแบบทางประวัติศาสตร์และองค์ความรู้จากศาสตร์ต่างสาขาเพื่อชี้ให้เห็นถึงความเป็นไปได้ของการศึกษาประวัติศาสตร์เด็กและวัยเด็กในมิติชีววัฒนธรรม เนื้อหางานวิจัยแบ่งออกเป็น 4 บท (ไม่รวมบทนำ และบทสรุป) บทที่ 2 มุ่งปูพื้นฐานเกี่ยวกับข้อถกเถียงและช่องว่างของการศึกษาประวัติศาสตร์เด็กและวัยเด็กในต่างประเทศและในไทย บทที่ 3 ศึกษาวิถี
The thesis proposes a biocultural interpretation of the history of children and childhood during the early Bangkok period to the Chakri Reformation. An analytic framework draws on 3 interweaving meanings of a term “dek” [children/childhood]: physical, philosophical, and social-relational. It argues for significant roles of children and childhood in Thai history and historical studies beyond the regulation of the state and nationalism. Chapter 2 discusses debates, challenges, and gaps in historical studies of children and childhood among international and Thai literatures. Chapter 3 investigates lives of children and a particular notion of “dek” expressed through a shared network of language, beliefs and rituals, as well as life-worlds of people in agrarian communities with intermingled religious traditions of pre-nation state Thailand. Chapter 4 studies how “dek,” particularly in a philosophical and socialrelational meaning, played roles during the early years of the reign of King Chulalongkorn, the youngest king who had carried through his throne alive since Ayutthaya kingdom and who, side by side with his younger brothers, had struggled to contest and maintain their relationship with older, conservative, and powerful noblemen. Chapter 5 argues that the new forms of age categorization emerged during the Chakri reformation provided a basis for recent phenomena of educating children hinged on their nature, making children incomprehensible for their parents and islanding of children from adults’ spaces and settings.
The thesis proposes a biocultural interpretation of the history of children and childhood during the early Bangkok period to the Chakri Reformation. An analytic framework draws on 3 interweaving meanings of a term “dek” [children/childhood]: physical, philosophical, and social-relational. It argues for significant roles of children and childhood in Thai history and historical studies beyond the regulation of the state and nationalism. Chapter 2 discusses debates, challenges, and gaps in historical studies of children and childhood among international and Thai literatures. Chapter 3 investigates lives of children and a particular notion of “dek” expressed through a shared network of language, beliefs and rituals, as well as life-worlds of people in agrarian communities with intermingled religious traditions of pre-nation state Thailand. Chapter 4 studies how “dek,” particularly in a philosophical and socialrelational meaning, played roles during the early years of the reign of King Chulalongkorn, the youngest king who had carried through his throne alive since Ayutthaya kingdom and who, side by side with his younger brothers, had struggled to contest and maintain their relationship with older, conservative, and powerful noblemen. Chapter 5 argues that the new forms of age categorization emerged during the Chakri reformation provided a basis for recent phenomena of educating children hinged on their nature, making children incomprehensible for their parents and islanding of children from adults’ spaces and settings.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์