Publication: “จาตุรงคสันนิบาต” ในพระไตรปิฎก และการแสดงโอวาทปาติโมกข์ในสมัยพระโคดมพุทธเจ้า
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2465-4426(Print)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์
Volume
7
Issue
1
Edition
Start Page
118
End Page
141
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
“จาตุรงคสันนิบาต” ในพระไตรปิฎก และการแสดงโอวาทปาติโมกข์ในสมัยพระโคดมพุทธเจ้า
Alternative Title(s)
Caturangasannipata in the Tipitaka and Ovadapatimokkha Preachment in Gautama Buddha Era
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
จาตุรงคสันนิบาตหรือการประชุมสงฆ์ครั้งใหญ่ที่ประกอบด้วยองค์ 4 ได้รับการกล่าวถึงในฐานะเหตุการณ์สําคัญและน่าอัศจรรย์ในประวัติศาสตร์พระพุทธศาสนา ซึ่งเป็นที่มาของวันมาฆบูชาดังที่ทราบกันดีในปัจจุบัน อย่างไรก็ตาม เมื่อสืบค้นพระไตรปิฎกพบว่า เหตุการณ์นี้ไม่ปรากฏในชั้นพระบาลีที่เป็นพุทธวจนะโดยตรง แต่มีการอธิบายหรือเล่าเพิ่มเติมไว้ในทีฆนขสูตรโดยอรรถกถาจารย์ นอกจากนี้ การแสดงโอวาทปาติโมกข์ซึ่งเชื่อว่าเกิดขึ้นพร้อมกันในคราวดังกล่าวด้วยนั้น เมื่อสืบค้นพระไตรปิฎกแล้ว แม้จะปรากฏเรื่องราวการแสดงโอวาทปาติโมกข์ในพระสูตรจํานวนหนึ่ง แต่ก็ไม่ได้เชื่อมโยงด้านเวลา เหตุการณ์ หรือสถานที่ ซึ่งเชื่อกันว่าเกิดขึ้นในวันเพ็ญเดือน 3 ณ เวฬุวันมหาวิหาร ในพรรษาที่ 2 แห่งการตรัสรู้ของพระพุทธเจ้าแต่อย่างใด บทความนี้ไม่ได้ประสงค์ที่จะนําไปสู่ข้อสรุปว่า เรื่องราวเกี่ยวกับวันมาฆบูชาที่แพร่หลายอยู่นั้นมีความเลื่อนลอยจนไม่น่าเชื่อถือ แต่ต้องการแสดงให้เห็นว่าการรับรู้เรื่องราวต่าง ๆ ในพุทธศาสนาจํานวนมากนั้น ย่อมจะมีเรื่องเล่าหรือเหตุการณ์จํานวนหนึ่งที่ควรจะได้รับการสอบทานถึงความถูกต้องสอดคล้องกันด้วยเอกสารชั้นต้นเพื่อให้ได้ข้อมูลที่ตรงกับความเป็นจริงมากที่สุด
Caturangasannipata or a large monk fourfold assembly is mentioned as an important and astonishing event in the history of Buddhism, which is the origin of Magha Puja Day as currently known. However, when searching the Tipitaka, it is found that this event did not appear in the Buddha preaching in Pali, but has been explained or described in the commentary of Deeghanakha sutra by the later exegete. In addition, the Ovadapatimokkha preachment, which is believed to occur at the same time with the Caturangasannipata, after searching the Tipitaka, appeared in many Sutras, but it did not relate to time, events, or places which are believed to happen on the full moon day of the third lunar month at the Weluwan Cathedral in the second year of the Enlightenment of the Buddha. The purpose of this article is not to lead to the conclusion that the story of the Magha Puja Day is unreliable but to present that the perception of many stories or events in Buddhism shall be reviewed for their consistency with the initial documents in order to get the most accurate information.
Caturangasannipata or a large monk fourfold assembly is mentioned as an important and astonishing event in the history of Buddhism, which is the origin of Magha Puja Day as currently known. However, when searching the Tipitaka, it is found that this event did not appear in the Buddha preaching in Pali, but has been explained or described in the commentary of Deeghanakha sutra by the later exegete. In addition, the Ovadapatimokkha preachment, which is believed to occur at the same time with the Caturangasannipata, after searching the Tipitaka, appeared in many Sutras, but it did not relate to time, events, or places which are believed to happen on the full moon day of the third lunar month at the Weluwan Cathedral in the second year of the Enlightenment of the Buddha. The purpose of this article is not to lead to the conclusion that the story of the Magha Puja Day is unreliable but to present that the perception of many stories or events in Buddhism shall be reviewed for their consistency with the initial documents in order to get the most accurate information.