Publication: การศึกษาวิเคราะห์ละครโทรทัศน์เรื่อง "แรงเงา" ตามแนวพุทธจริยศาสตร์เถรวาท
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์ละครโทรทัศน์เรื่อง "แรงเงา" ตามแนวพุทธจริยศาสตร์เถรวาท
Alternative Title(s)
An analytical study of the television drama "Rang Ngao" according to Theravada Buddhist Ethics
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ของการศึกษา คือ 1) เพื่อศึกษาแนวคิดและการนำเสนอปัญหาสังคมในละครโทรทัศน์เรื่อง “แรงเงา” 2) เพื่อศึกษาแนวคิดพุทธจริยศาสตร์เถรวาท และ 3) เพื่อวิเคราะห์ละครโทรทัศน์เรื่อง “แรงเงา” ตามแนวพุทธจริยศาสตร์เถรวาท การวิจัยครั้งนี้เป็น การวิจัยทางเอกสาร โดยผู้วิจัยได้ศึกษาและรวบรวมข้อมูลจากเอกสารชั้นต้นและเอกสารชั้นรอง ผลการศึกษาพบว่า ละครโทรทัศน์เรื่อง “แรงเงา” นั้น ผู้ประพันธ์ได้นำเสนอปัญหาสังคม ผ่านบทละครโทรทัศน์ 2 ปัญหา คือปัญหาการนอกใจและปัญหาการฆ่าตัวตาย เมื่อศึกษาแนวคิด พุทธจริยศาสตร์เถรวาทพบว่า ชีวิตที่ดีตามหลักพุทธจริยศาสตร์มี 3 ระดับ คือระดับต้น ได้แก่ การปฏิบัติตามหลักศีล 5 ระดับกลาง ได้แก่ การปฏิบัติตามหลักกุศลกรรมบถ 10 และระดับสูง ได้แก่ การปฏิบัติตามหลักอริยมรรคมีองค์ 8 ส่วนเกณฑ์ตัดสินจริยธรรมตามหลักพุทธจริยศาสตร์ มีอยู่ 2 ประการคือเกณฑ์หลักและเกณฑ์รอง โดยเกณฑ์หลักพิจารณาจากเจตนาแห่งการกระทำ ส่วนเกณฑ์รองพิจารณาจากการกระทำว่าเป็นการเบียดเบียนตนเองและผู้อื่น หรือไม่ เมื่อนำละคร โทรทัศน์เรื่อง “แรงเงา” มาวิเคราะห์ตามแนวพุทธจริยศาสตร์พบว่า ผู้ประพันธ์ต้องการแสดงให้ เห็นถึงอำนาจของอกุศลมูลหรือกิเลส 3 ประการที่มีอยู่ในจิตใจของมนุษย์ จึงตั้งชื่อเรื่อง “แรงเงา” โดยแสดงให้เห็นเป็นรูปธรรมผ่านตัวละครหลัก 4 คน และแสดงให้เห็นว่า พุทธจริยศาสตร์เถรวาท ระดับพื้นฐานและระดับกลางสามารถนำมาแก้ปัญหาการนอกใจ ส่วนปัญหาการฆ่าตัวตายใช้หลัก พุทธจริยศาสตร์เถรวาทระดับพื้นฐาน
The objectives of this research were: 1) to study the ideas and social problems in the television drama “Rang Ngao”, 2) to study ideas of Theravāda Buddhist Ethics and 3) to analyze the television drama “Rang Ngao” according to Theravāda Buddhist Ethics. The method of research was a documentary research in which data employed were collected from primary and secondary sources. The results of this study reveal that, through the television drama “Rang Ngao”, the writer approached two social problems: adultery and suicide. While studying the ideas of Theravāda Buddhist Ethics, it is found that there are three different levels of ‘having a good life’. The primary level relates to one who follows the rules of Five Precepts
the medium level, the Ten Paths of Meritorious Actions
and the high level, the Eightfold Paths. These ideas are based onthe two ethical criterias that actions are judged: first, by its ‘Cetanā’ or intention, then by considering their consequences, such as whether they are harmful to oneself and other people. Analyzing “Rang Ngao” using Theravāda Buddhist Ethics, revealed that the writer wants to display the three powers of ‘Akusala-mula’ or passion. For these reasons the drama series is named “Rang Ngao” (Power of passion in English). It is presented through the four main characters and shows how this passion could be subdued by adopting the primary level and medium level of Theravāda Buddhist Ethics. For the subject of suicide, it suggests that the act could be prevented by following the primary level.
The objectives of this research were: 1) to study the ideas and social problems in the television drama “Rang Ngao”, 2) to study ideas of Theravāda Buddhist Ethics and 3) to analyze the television drama “Rang Ngao” according to Theravāda Buddhist Ethics. The method of research was a documentary research in which data employed were collected from primary and secondary sources. The results of this study reveal that, through the television drama “Rang Ngao”, the writer approached two social problems: adultery and suicide. While studying the ideas of Theravāda Buddhist Ethics, it is found that there are three different levels of ‘having a good life’. The primary level relates to one who follows the rules of Five Precepts
the medium level, the Ten Paths of Meritorious Actions
and the high level, the Eightfold Paths. These ideas are based onthe two ethical criterias that actions are judged: first, by its ‘Cetanā’ or intention, then by considering their consequences, such as whether they are harmful to oneself and other people. Analyzing “Rang Ngao” using Theravāda Buddhist Ethics, revealed that the writer wants to display the three powers of ‘Akusala-mula’ or passion. For these reasons the drama series is named “Rang Ngao” (Power of passion in English). It is presented through the four main characters and shows how this passion could be subdued by adopting the primary level and medium level of Theravāda Buddhist Ethics. For the subject of suicide, it suggests that the act could be prevented by following the primary level.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์