Publication: 张卫健版电视剧《鹿鼎记》中韦小宝的形象分析
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
cn
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
LAWARATH SOCIAL E – JOURNAL
Volume
4
Issue
2
Edition
Start Page
199
End Page
224
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
张卫健版电视剧《鹿鼎记》中韦小宝的形象分析
Alternative Title(s)
The Analysis of Wei Xiaobao’s Image in the TV Series The Deer and the Cauldron of Zhang Weijian Version
ภาพลักษณ์ของอุ้ยเสี่ยวป้อในภาพยนตร์โทรทัศน์เรื่องลู่ติ่งจี้เวอร์ชั่นจังเหว่ยเจี้ยน
ภาพลักษณ์ของอุ้ยเสี่ยวป้อในภาพยนตร์โทรทัศน์เรื่องลู่ติ่งจี้เวอร์ชั่นจังเหว่ยเจี้ยน
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
《鹿鼎记》是金庸的封笔之作,也被众多评论家推为金庸武侠小说的巅峰之作。从1977年至2020年,中国两岸三地将《鹿鼎记》翻拍成了9部电视剧和5部电影。主人公韦小宝在每部电视剧中的形象都独具特色,尤其是张卫健版韦小宝形象与小说差别最大,所以本文的研究目的就是分析张卫健版电视剧中韦小宝人物形象的特点,并尝试阐述韦小宝形象特点确立的社会影响因素。研究方法是运用人物形象的理论,从人物外貌、正面形象、负面形象三个角度,对韦小宝形象做总结。研究结论是剧中韦小宝的外貌形象是:二十多岁,有长辫子,身着清朝官服,干净整洁,走路很快,蹦蹦跳跳很有活力,说话语速也很快,经常使用现代的语言。小宝的正面形象有:聪明、勇敢、讲义气、疼爱妻子、武功高强、风趣幽默、善于用计让敌人自相残杀、孝顺母亲、信守诺言等。负面形象有: 吹牛、说谎、好色、贪财、使用下三滥手段对付敌人、不会很好地处理老婆之间的关系等。韦小宝形象的确立受到影视创作的方针政策、拍摄技术、时代变迁、观众审美变化等因素的影响。
The Deer and the Cauldron is Jin Yong’s final work of his martial arts novels. Many critics also regard it as Jin Yong’s best novel. From 1977 to 2020, the story has been remade in nine TV series and five movies. The purpose of this research paper is to analyze the image of Wei Xiaobao in Zhang Weijian versions of TV series and to seek social explanations for the change of Wei Xiaobao’s image. The study concludes that characteristics of Wei Xiaobao portrayed in TV series divided into three parts. Appearance characteristics is around twenty years old, long braids, dressed in Qing Dynasty official uniform, clean and tidy, talk and walk very quickly and usually use of modern languages. Positive image features is smart, brave, be loyal to friends, loving his wife, is good at martial arts, humorous, good at using tricks to make enemies kill each other, filial piety to mother, keeping promises, etc. Negative image is bragging, lying, pervert, greed for money, hit the enemy disgracefully, can't deal with conflicts between wives, etc. The reasons for the changes in Wei Xiaobao’s image are related to the film and television policy modifications, developed shooting technologies, change with the times and changes in the audience’s aesthetic perception.
ลู่ติ่งจี้เป็นนิยายกำลังภายในเรื่องสุดท้ายของกิมย้ง ได้รับการยกย่องจากนักวิจารณ์จำนวนมากว่าเป็นผลงานที่ดีที่สุดในนิยายกำลังภายในของกิมย้ง นับแต่ปี ค.ศ.1977 ถึง ค.ศ.2020 ประเทศจีนมีการนำนิยายกำลังภายในเรื่องลู่ติ่งจี้ไปสร้างเป็นละครโทรทัศน์ถึง 9 เวอร์ชั่นและภาพยนตร์ 5 เวอร์ชั่นทั้งในจีนแผ่นดินใหญ่ ฮ่องกงและไต้หวัน ภาพลักษณ์ของอุ้ยเสี่ยวป้อตัวเอกในแต่ละเวอร์ชั่นได้สร้างความประทับใจให้ผู้ชมด้วยเอกลักษณ์ที่แตกต่างกัน บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเอกลักษณ์ของภาพลักษณ์อุ้ยเสี่ยวป้อในละครโทรทัศน์เวอร์ชั่นจังเหว่ยเจี้ยน และอภิปรายถึงปัจจัยทางสังคมที่มีผลต่อภาพลักษณ์อุ้ยเสี่ยวป้อ วิธีการวิจัยที่ใช้คือทฤษฎีภาพลักษณ์ สรุปภาพลักษณ์ของอุ้ยเสี่ยวป้อจากสามด้านคือ ภาพลักษณ์ภายนอก ภาพลักษณ์ในทางบวก และภาพลักษณ์ในทางลบ ผลการศึกษาพบว่า ภาพลักษณ์ภายนอกของอุ้ยเสี่ยวป้อมีลักษณะคืออายุ 20 กว่าปี มีเปียยาวแบบราชวงศ์ชิง ส่วนใหญ่สวมเครื่องแบบอย่างเป็นทางการของราชวงศ์ชิง สะอาดและเรียบร้อย เดินเร็ว กระฉับกระเฉงมาก พูดเร็วมาก ใช้ภาษาสมัยใหม่ ภาพลักษณ์ในทางบวกของอุ้ยเสี่ยวป้อ 10 ประการคือ ฉลาด กล้าหาญ รักภรรยา มีวิทยายุทธที่เก่งกล้า เป็นคนมีอารมณ์ขัน วางแผนให้ศัตรูฆ่ากันเอง กตัญญูต่อมารดา มีความมั่นใจในตนเอง รักษาสัญญา ซื่อสัตย์ต่อเพื่อน ภาพลักษณ์ในทางลบ 5 ประการคือ โกหกโอ้อวด เจ้าชู้ บางครั้งทุจริตคอรัปชั่น ใช้วิธีการอัปยศต่อศัตรู จัดการความสัมพันธ์ระหว่างภรรยาไม่เป็น ซึ่งสิ่งเหล่านี้เป็นผลมาจากเทคนิคการถ่ายทำ ความเปลี่ยนแปลงของยุคสมัยและความเปลี่ยนแปลงด้านสุนทรียะของผู้ชม
The Deer and the Cauldron is Jin Yong’s final work of his martial arts novels. Many critics also regard it as Jin Yong’s best novel. From 1977 to 2020, the story has been remade in nine TV series and five movies. The purpose of this research paper is to analyze the image of Wei Xiaobao in Zhang Weijian versions of TV series and to seek social explanations for the change of Wei Xiaobao’s image. The study concludes that characteristics of Wei Xiaobao portrayed in TV series divided into three parts. Appearance characteristics is around twenty years old, long braids, dressed in Qing Dynasty official uniform, clean and tidy, talk and walk very quickly and usually use of modern languages. Positive image features is smart, brave, be loyal to friends, loving his wife, is good at martial arts, humorous, good at using tricks to make enemies kill each other, filial piety to mother, keeping promises, etc. Negative image is bragging, lying, pervert, greed for money, hit the enemy disgracefully, can't deal with conflicts between wives, etc. The reasons for the changes in Wei Xiaobao’s image are related to the film and television policy modifications, developed shooting technologies, change with the times and changes in the audience’s aesthetic perception.
ลู่ติ่งจี้เป็นนิยายกำลังภายในเรื่องสุดท้ายของกิมย้ง ได้รับการยกย่องจากนักวิจารณ์จำนวนมากว่าเป็นผลงานที่ดีที่สุดในนิยายกำลังภายในของกิมย้ง นับแต่ปี ค.ศ.1977 ถึง ค.ศ.2020 ประเทศจีนมีการนำนิยายกำลังภายในเรื่องลู่ติ่งจี้ไปสร้างเป็นละครโทรทัศน์ถึง 9 เวอร์ชั่นและภาพยนตร์ 5 เวอร์ชั่นทั้งในจีนแผ่นดินใหญ่ ฮ่องกงและไต้หวัน ภาพลักษณ์ของอุ้ยเสี่ยวป้อตัวเอกในแต่ละเวอร์ชั่นได้สร้างความประทับใจให้ผู้ชมด้วยเอกลักษณ์ที่แตกต่างกัน บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเอกลักษณ์ของภาพลักษณ์อุ้ยเสี่ยวป้อในละครโทรทัศน์เวอร์ชั่นจังเหว่ยเจี้ยน และอภิปรายถึงปัจจัยทางสังคมที่มีผลต่อภาพลักษณ์อุ้ยเสี่ยวป้อ วิธีการวิจัยที่ใช้คือทฤษฎีภาพลักษณ์ สรุปภาพลักษณ์ของอุ้ยเสี่ยวป้อจากสามด้านคือ ภาพลักษณ์ภายนอก ภาพลักษณ์ในทางบวก และภาพลักษณ์ในทางลบ ผลการศึกษาพบว่า ภาพลักษณ์ภายนอกของอุ้ยเสี่ยวป้อมีลักษณะคืออายุ 20 กว่าปี มีเปียยาวแบบราชวงศ์ชิง ส่วนใหญ่สวมเครื่องแบบอย่างเป็นทางการของราชวงศ์ชิง สะอาดและเรียบร้อย เดินเร็ว กระฉับกระเฉงมาก พูดเร็วมาก ใช้ภาษาสมัยใหม่ ภาพลักษณ์ในทางบวกของอุ้ยเสี่ยวป้อ 10 ประการคือ ฉลาด กล้าหาญ รักภรรยา มีวิทยายุทธที่เก่งกล้า เป็นคนมีอารมณ์ขัน วางแผนให้ศัตรูฆ่ากันเอง กตัญญูต่อมารดา มีความมั่นใจในตนเอง รักษาสัญญา ซื่อสัตย์ต่อเพื่อน ภาพลักษณ์ในทางลบ 5 ประการคือ โกหกโอ้อวด เจ้าชู้ บางครั้งทุจริตคอรัปชั่น ใช้วิธีการอัปยศต่อศัตรู จัดการความสัมพันธ์ระหว่างภรรยาไม่เป็น ซึ่งสิ่งเหล่านี้เป็นผลมาจากเทคนิคการถ่ายทำ ความเปลี่ยนแปลงของยุคสมัยและความเปลี่ยนแปลงด้านสุนทรียะของผู้ชม