Publication: การศึกษาการเขียนสะกดคำภาษาอังกฤษในการเขียนบรรยายภาพของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาการเขียนสะกดคำภาษาอังกฤษในการเขียนบรรยายภาพของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Alternative Title(s)
The study of english spelling in picture description of Mattayom 3 students
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การเขียนสะกดคําภาษาอังกฤษขอ นักเรียน ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยศึกษาการเขียนสะกดคําภาษาอังกฤษของเด็ก 2 กลุ่ม คือ เด็กที่มี ปัญหาด้านการอ่านและการเขียนภาษาไทย และเด็กที่ไม่มีปัญหาด้านการอ่านและการเขียน ภาษาไทย ผู้วิจัยได้คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างทั้ง 2 กลุ่ม จากโรงเรียนชลประทานสงเคราะห์ จังหวัด นนทบุรี โดยจําแนกเป็นเด็กที่มีปัญหาด้านการอ่านและการเขียนภาษาไทย 10 คน และเด็กที่ไม่มี ปัญหาด้านการอ่านและการเขียนภาษาไทย 5 คน ผู้วิจัยเก็บข้อมูลด้วยการให้เด็กทั้ง 2 กลุ่มเขียน บรรยายภาพ จํานวน 5 ภาพ ผลการวิจัยพบว่า การเขียนสะกดคําภาษาอังกฤษของเด็กที่มีปัญหาด้านการอ่านและการ เขียนภาษาไทย และเด็กที่ไม่มีปัญหาด้านการอ่านและการเขียนภาษาไทย จําแนกออกได้เป็น 2 ลักษณะ ได้แก่ การเขียนสะกดคําที่รูปแปรมีความสัมพันธ์กับรูปศัพท์ภาษาอังกฤษ และการเขียน สะกดคําที่รูปแปรไม่มีความสัมพันธ์กับรูปศัพท์ภาษาอังกฤษ สําหรับการเขียนสะกดคําที่รูปแปรมี ความสัมพันธ์กับรูปศัพท์ภาษาอังกฤษ ผู้วิจัยพบว่าเด็กที่มีปัญหาด้านการอ่านและการเขียน ภาษาไทยมีลักษณะการสะกดผิด 9 ประเภท ได้แก่ การเพิ่มอักษร การลดอักษร การแปรรูป การ แปรเสียง การเปลี่ยนอักษรตามอักษรข้างเคียง การเปลี่ยนเป็นอักษรอื่นที่ไม่ได้เกิดจากอิทธิพลใด ๆ การสลับอักษร การลดพยางค์ และการเทียบเสียง ส่วนเด็กที่ไม่มีปัญหาด้านการอ่านและการ เขียนภาษาไทย มีลักษณะการสะกดผิด 8 ประเภท ได้แก่ การเพิ่มอักษร การลดอักษร การแปรรูป การแปรเสียง การเปลี่ยนเป็นอักษรอื่นที่ไม่ได้เกิดจากอิทธิพลใด ๆ การสลับอักษร การลดพยางค์ และการเทียบแบบ ผลการวิเคราะห์คําที่ไม่มีความสัมพันธ์กับรูปศัพท์ภาษาอังกฤษ พบว่า มีทั้งคํา ที่สะกดถูกต้องและไม่ถูกต้องตามโครงสร้างพยางค์ภาษาอังกฤษ นอกจากนี้ ผลการวิเคราะห์ คะแนนความถูกต้องในการเขียนสะกดคํา ยังสะท้อนให้เห็นว่า เด็กแต่ละคนมีระดับความ บกพร่องในการเขียนสะกดคําไม่เท่ากัน
The research aims to investigate English spelling of Mattayom 3 students. The populations were selected from Chonpratan Songkro School, Nonthaburi. They were divided into 2 groups – 10 children with difficulties in reading and writing Thai and 5 children without difficulties in reading and writing Thai. The students were assigned to write sentences to describe five pictures. It is found that there are two main types of misspelled words written by both groups of students. The first type is a misspelled word which is related to the correct form and the other is a misspelled word which is not related to the correct form. The former type which is written by the students with difficulties in reading and writing Thai shows 9 types of errors: letter insertion, letter omission, letter reversal and inversion, consonant substitution with the same manner of articulation, letter change with influence of surrounding letter, letter change without influence of surrounding letter, letter transposition, syllable omission, and homophone error. The former type which is written by the students without difficulties in reading and writing Thai shows 8 types of errors: letter insertion, letter omission, letter reversal and inversion, consonant substitution with the same manner of articulation, letter change without influence of surrounding letter, letter transposition, syllable omission, and homograph error. For the latter type of misspelled words, the misspelled words which are not related to the correct forms, I have found that some words are spelled with correct syllable structure but some words are not. In addition, the spelling scores show children’s different levels of English spelling difficulties.
The research aims to investigate English spelling of Mattayom 3 students. The populations were selected from Chonpratan Songkro School, Nonthaburi. They were divided into 2 groups – 10 children with difficulties in reading and writing Thai and 5 children without difficulties in reading and writing Thai. The students were assigned to write sentences to describe five pictures. It is found that there are two main types of misspelled words written by both groups of students. The first type is a misspelled word which is related to the correct form and the other is a misspelled word which is not related to the correct form. The former type which is written by the students with difficulties in reading and writing Thai shows 9 types of errors: letter insertion, letter omission, letter reversal and inversion, consonant substitution with the same manner of articulation, letter change with influence of surrounding letter, letter change without influence of surrounding letter, letter transposition, syllable omission, and homophone error. The former type which is written by the students without difficulties in reading and writing Thai shows 8 types of errors: letter insertion, letter omission, letter reversal and inversion, consonant substitution with the same manner of articulation, letter change without influence of surrounding letter, letter transposition, syllable omission, and homograph error. For the latter type of misspelled words, the misspelled words which are not related to the correct forms, I have found that some words are spelled with correct syllable structure but some words are not. In addition, the spelling scores show children’s different levels of English spelling difficulties.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุุุษยศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์