Publication: อุดมการณ์ชาตินิยมของนักศึกษาไทยกับการต่อต้านสินค้าญี่ปุ่นใน พ.ศ. 2515
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-648X
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารญี่ปุ่นศึกษา
Japanese Journal Studies
Japanese Journal Studies
Volume
30
Issue
2
Edition
Start Page
107
End Page
127
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อุดมการณ์ชาตินิยมของนักศึกษาไทยกับการต่อต้านสินค้าญี่ปุ่นใน พ.ศ. 2515
Alternative Title(s)
Nationalist Ideology of Thai University Students and the Boycott of Japanese Products B.E. 2515
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
เหตุการณ์ณรงค์ต่งต้านสินค้าญี่ปุ่นในเดือนพฤศจิกายน 2515 เป็นเหตุการณ์ที่สำคัญเหตุการณ์หนึ่งในช่วงก่อนเหตุการณ์ 14 ตุลา 2516 ซึ่งแกนนำในการรณรงค์คือศูนย์กลางนิสิตนักศึกษาแห่งประเทศไทย บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาสาเหตุของการหยิบยกเอาประเด็นการต่อต้านสินาญี่ปุ่นของนักศึกษามารณรงค์ ซึ่งผลการศึกษาพบว่าการรณรงค์ต่อต้านสินก้าญี่ปุ่นของนักศึกษาเป็นเครื่งมือที่นักศึกยาใช้แสดงถึงความไม่มีประสิทธิภาพของรัฐบาล ในการแก้ไขปัญหาทางเศรษฐกิจโดยผ่นการยื่นหนังสือแนวทางการแก้ไขปัญหาทางเศรษฐกิจต่อรัฐบาล และการนำอุดมการณ์ชาตินิยมทางเศรษฐกิจมาเป็นตัวช่วยในการเรียกร้องความสนใจจากประชาชนและสื่อมวลชน เพื่อสามารถเข้าถึงรัฐบาลและเป็นการวิพากษ์วิจารณ์การทำงานของรัฐบาลทางอ้อมด้วย
This research article aims to study nationalism in Thai students involved in the boycott of Japanese products in November B.E. 2515. This boycott movement was led by the National Student Center, headed by their leader Therayuth Boonmee, and was an anti-Japanese products, support Thai products campaign. This article will study why the students chose ‘anti-Japanese products’ as their target for this campaign. It appears to be in response to the ‘Campaign for Japanese products’ –part of the Thai government’s economic policies, which are not effective in resolving the problem of trade imbalance between Thailand and Japan. The strength of the students’ nationalism has helped to promote a sense of nationalism in the Thai people and the mass media and thus gain support for the campaign.
This research article aims to study nationalism in Thai students involved in the boycott of Japanese products in November B.E. 2515. This boycott movement was led by the National Student Center, headed by their leader Therayuth Boonmee, and was an anti-Japanese products, support Thai products campaign. This article will study why the students chose ‘anti-Japanese products’ as their target for this campaign. It appears to be in response to the ‘Campaign for Japanese products’ –part of the Thai government’s economic policies, which are not effective in resolving the problem of trade imbalance between Thailand and Japan. The strength of the students’ nationalism has helped to promote a sense of nationalism in the Thai people and the mass media and thus gain support for the campaign.