Publication: ข้อผิดพลาดในการใช้กริยาภาษาสเปนที่แสดงเวลาอนาคตของผู้เรียนชาวไทยระดับอุดมศึกษา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอักษรศาสตร์
Journal of Letters
Journal of Letters
Volume
48
Issue
1
Edition
Start Page
195
End Page
220
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ข้อผิดพลาดในการใช้กริยาภาษาสเปนที่แสดงเวลาอนาคตของผู้เรียนชาวไทยระดับอุดมศึกษา
Alternative Title(s)
Spanish Verb Forms Expressing Futurity: Thai University Undergraduates’ Error
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยเชิงปริมาณและคุณภาพนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อผิดพลาดในการใช้รูปกริยาภาษาสเปนที่แสดงเวลาอนาคต กลุ่ม ตัวอย่างที่ใช้คือนิสิตเอกภาษาสเปนช้ันปีท่ี 2, 3 และ 4 คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จํานวน 74 คน วิธีการที่ ใช้คือการวิเคราะห์เปรียบต่างและการวิเคราะห์ข้อผิดพลาด เครื่องมือท่ีใช้ในการวิจัยได้แก่ เรียงความและแบบทดสอบแบบ เติมคําเพื่อวัดความเข้าใจรูปกริยาที่แสดงเวลาอนาคต ข้อผิดพลาดที่พบจะนําเสนอเป็นตัวเลขทางสถิติเพื่อจําแนกความถี่ วิเคราะห์และหาข้อสรุปของสาเหตุข้อผิดพลาดน้ัน ผลการวิจัยพบว่าข้อผิดพลาดของนิสิตในการเลือกใช้รูปกริยาเพื่อเล่า เหตุการณ์ในอนาคตเป็นผลมาจากการไม่รู้กฎไวยากรณ์ ข้อจํากัดทางอรรถศาสตร์ และบริบทสถานการณ์ท่ีรูปกริยาหนึ่ง ๆ สามารถใช้ได้ขณะเดียวกันกับการแทรกแซงของภาษาแม่ และกลวิธีต่าง ๆ เช่น การทําให้ง่ายและการแก้ไขเกินเหตุ งานวิจัยนี้เสนอให้ผู้สอนชี้ให้ผู้เรียนเห็นว่าในบริบทที่สามารถใช้รูปกริยาได้มากกว่าหน่ึงรูป แต่ละรูปกริยาจะเสนอมุมมองหรือความ หนักแน่นของเหตุการณ์อนาคตที่ต่างกัน
This mixed-method research examines errors in the use of Spanish verb forms to express futurity. The sample consists of 74 Thai university undergraduate students (2nd, 3rd and 4th year) majoring in Spanish at the Faculty of Arts, Chulalongkorn University. Contrastive Analysis (CA) and Error Analysis (EA) are the main theoretical frameworks used to account for various errors found in the students’ essays and cloze test. The errors detected are presented statistically to show their frequencies and to identify their causes. The analysis reports that to express futurity Thai university undergraduate learners have difficulties in assimilating the grammatical, semantic and pragmatic rules of verb forms. On the other hand, the interferenceof mother language and some strategies, such as simplification and hypercorrection, can be observed. To ensure efficient assimilation of verb forms expressing futurity, this paper recommends that the focus of teaching be on the attitudes of speakers and level of commitment conveyed by those verb forms.
This mixed-method research examines errors in the use of Spanish verb forms to express futurity. The sample consists of 74 Thai university undergraduate students (2nd, 3rd and 4th year) majoring in Spanish at the Faculty of Arts, Chulalongkorn University. Contrastive Analysis (CA) and Error Analysis (EA) are the main theoretical frameworks used to account for various errors found in the students’ essays and cloze test. The errors detected are presented statistically to show their frequencies and to identify their causes. The analysis reports that to express futurity Thai university undergraduate learners have difficulties in assimilating the grammatical, semantic and pragmatic rules of verb forms. On the other hand, the interferenceof mother language and some strategies, such as simplification and hypercorrection, can be observed. To ensure efficient assimilation of verb forms expressing futurity, this paper recommends that the focus of teaching be on the attitudes of speakers and level of commitment conveyed by those verb forms.