Publication: A STUDY ON THE ACQUISITION OF CHINESE “LE” CONSTRUCTION BY THAI UNIVERSITY STUDENTS IN THE UPPER NORTHERN THAILAND BASED ON INTER-LANGUAGE CORPUS
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
cn
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Chophayom
ช่อพะยอม
ช่อพะยอม
Volume
28
Issue
3
Edition
Start Page
175
End Page
189
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
A STUDY ON THE ACQUISITION OF CHINESE “LE” CONSTRUCTION BY THAI UNIVERSITY STUDENTS IN THE UPPER NORTHERN THAILAND BASED ON INTER-LANGUAGE CORPUS
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
Based on the about 600,000 characters ofinter-language corpus of different grade’s Thai university students who learn Chinese at five universities in the upper northern Thailand, we investigate and explore the acquisition of “le” constructions of Thai university students who are learning Chinese in the upper northern Thailand. The results show that the frequency of use of each construction of “le”constructions is as follows: v+ le1 +o>v+ o+ le2>v+ le1/ le2>adj.+ le2>num./quantifier+ le2>v+ le1+ o+ le2; the error rate of each construction from high to low is “v+le1+o+le2>v+ o+le2>v+le1 +o>num./quantifier+le2>v+le1/le2>adj.+le2”, the substitution errors is main type; the constructions that are earlyacquired are “v+le1/le2, adj.+le2, num./quantifier+le2”,the construction that is acquired in the middle period is “v+le1+o+le2”and the constructions are Late acquired or not acquired are “v+le1 +o, v+ o+le2”.Finally, we suggest teach the first construction“v+le1/le2, num./quantifier+le2,adj.+le2”,and then teaching construction “v+ o+ le2”, followed by teaching construction “v+ le1 +o”, the last teaching construction“v+le1+o+le2”. Key words: Thai University Students, “Le” Constructions, Types of Errors, Acquisition Orders, Teaching Sequence
ผู้วิจัยทำการศึกษาและวิเคราะห์การเรียนรู้รูปประโยค “le” ในภาษาจีนจากคลังบทความภาษาประมาณ 600,000 อักษรของนักศึกษาไทยใน 5 มหาวิทยาลัยของภาคเหนือตอนบน และได้ทำการวิจัยการเรียนรู้รูปประโยค “le” ของนักศึกษาที่เรียนภาษาจีนในมหาวิทยาลัยภาคเหนือตอนบน ผลการวิจัย พบว่า เมื่อเรียงลำดับความถี่บ่อยในการใช้รูปปร ะโ ยค “le” รูปแบบต่า ง ๆ จากมากไปน้อยมีลำดับดังนี้ “v+le1 +o > v+o+le2 > v+le1/le2 > adj.+le2 > num./quantifier+le2 > v+le1+o+le2” และลำดับรูปประโยคผิดพลาดแบบต่างๆ จากมากไปน้อยคือ “v+le1+o+le2 > v+ o+le2 > v+le1 +o > num./quantifier+le2 > v+le1/le2 > adj.+le2” โดยประเภทที่ผิดพลาดมากที่สุดคือประเภทการใช้สับสน โดยจะมีการเรียนรู้รูปประโยคแบบที่ “v+le1/le2, adj.+le2, num./quantifier+le2”ก่อน ถัดมาคือ การเรียนรู้แบบที่ “v+le1+o+le2” และเรียนรู้รูปประโยค “v+le1 +o, v+ o+le2” เป็นลำดับสุดท้าย ผู้วิจัยเสนอแนะว่าควรทำการสอนรูปประโยคที่ “v+le1/le2, adj.+le2, num./quantifier+le2” ก่อน จึงสอนรูปประโยคที่ “v+ o+le2” และ “v+le1 +o” ตามลำดับ สุดท้ายจึงสอนรูปประโยคที่“v+le1+o+le2”
ผู้วิจัยทำการศึกษาและวิเคราะห์การเรียนรู้รูปประโยค “le” ในภาษาจีนจากคลังบทความภาษาประมาณ 600,000 อักษรของนักศึกษาไทยใน 5 มหาวิทยาลัยของภาคเหนือตอนบน และได้ทำการวิจัยการเรียนรู้รูปประโยค “le” ของนักศึกษาที่เรียนภาษาจีนในมหาวิทยาลัยภาคเหนือตอนบน ผลการวิจัย พบว่า เมื่อเรียงลำดับความถี่บ่อยในการใช้รูปปร ะโ ยค “le” รูปแบบต่า ง ๆ จากมากไปน้อยมีลำดับดังนี้ “v+le1 +o > v+o+le2 > v+le1/le2 > adj.+le2 > num./quantifier+le2 > v+le1+o+le2” และลำดับรูปประโยคผิดพลาดแบบต่างๆ จากมากไปน้อยคือ “v+le1+o+le2 > v+ o+le2 > v+le1 +o > num./quantifier+le2 > v+le1/le2 > adj.+le2” โดยประเภทที่ผิดพลาดมากที่สุดคือประเภทการใช้สับสน โดยจะมีการเรียนรู้รูปประโยคแบบที่ “v+le1/le2, adj.+le2, num./quantifier+le2”ก่อน ถัดมาคือ การเรียนรู้แบบที่ “v+le1+o+le2” และเรียนรู้รูปประโยค “v+le1 +o, v+ o+le2” เป็นลำดับสุดท้าย ผู้วิจัยเสนอแนะว่าควรทำการสอนรูปประโยคที่ “v+le1/le2, adj.+le2, num./quantifier+le2” ก่อน จึงสอนรูปประโยคที่ “v+ o+le2” และ “v+le1 +o” ตามลำดับ สุดท้ายจึงสอนรูปประโยคที่“v+le1+o+le2”