Publication: ประวัติศาสตร์การศึกษาไทยภายใต้การรวมศูนย์อำนาจของรัฐ (พ.ศ. 2490 - 2562)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1686-0667
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารไทยคดีศึกษา
Thai Khadi Journal
Thai Khadi Journal
Volume
19
Issue
1
Edition
Start Page
74
End Page
108
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประวัติศาสตร์การศึกษาไทยภายใต้การรวมศูนย์อำนาจของรัฐ (พ.ศ. 2490 - 2562)
Alternative Title(s)
History of Thai Education under the State's Centralization (1947 - 2019)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์ 2 ประการ นั่นคือ เพื่ออธิบายพลวัตของระบบการศึกษาของไทยผ่านนโยบายการศึกษาที่เน้นการรวมศูนย์อำนาจ และเพื่อแสดงให้เห็นถึงประวัติศาสตร์ของความพยายามปฏิรูปการศึกษาของรัฐไทย งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์โดยศึกษาผ่านการใช้เอกสารชั้นต้นและชั้นรอง ผลการวิจัยพบว่า ตั้งแต่ พ.ศ. 2490 - 2562 นั้นสังคมไทยอยู่ภายใต้รัฐบาลที่มาจากการรัฐประหารที่มีกลไกการปกครองที่รวมศูนย์อำนาจอยู่ที่หัวหน้าคณะรัฐประหาร และสภานิติบัญญัติแห่งชาติที่ไม่ยึดโยงกับประชาชนในประเทศ การธำรงอำนาจของคณะรัฐประหารแสดงให้เห็นภาวะรวมศูนย์อำนาจอย่างชัดเจนและที่สำคัญการครองอำนาจการรวมศูนย์เป็นไปอย่างยาวนานกว่าครึ่งหนึ่งของขอบเขตการวิจัย ลักษณะดังกล่าวจึงส่งผลต่อระบบการศึกษาไทยทั้งระบบไปด้วย ช่วงสำคัญ 2 ช่วงที่สะท้อนได้ดีถึงการรวมศูนย์อำนาจที่ส่งผลต่อการศึกษา ได้แก่ การครองอำนาจอย่างยาวนานของคณะรัฐประหารนั่นคือ ช่วง พ.ศ. 2500 - 2516 และ พ.ศ. 2557 - 2562 แวดวงการศึกษาถูกกระชับอำนาจเพื่อสร้างแผนการใหญ่และขับเคลื่อนประเทศ โดยไม่เปิดโอกาสให้ประชาชนมีส่วนร่วมสร้างฉันทามติทางการศึกษาร่วมกัน การเพิ่มอำนาจในการควบคุมพลเมืองในระบบการศึกษาด้วยระเบียบวินัยบนเรือนร่างก็เข้มข้นมากขึ้น ดังนั้นระบบการศึกษาที่รวมศูนย์นี้จึงเลี่ยงไม่พ้นที่จะต้องพิจารณามิติทางการเมืองที่มีบทบาทอย่างเข้มข้นไปด้วย
The purposes of this research article are twofold:first, to explain the dynamics of Thai educational system through centralized educational policies
and second, to illustrate the history of educational reform by the Thai state.The study uses historical research method.Data was collected from primary and secondary sources.Results show that from the year 1947 to 2019 Thai society had been under coup d’etat governments headed by coup leaders and National Legislative Assembly which did not at all relate to the people. The occupancy of coup d’etat governments for a long period of time clearly illustrated the centralization of power which affect-ed the entire system of education. During the year 1957 - 1973 and 2014 - 2019 in particular, the government grasped power from the education and launched a mega project for the nation’s educational development without people consensus.Moreover, it increased the level of control over education through the surveillance of body.Therefore, the centralization of educational system is dominated by politics.
The purposes of this research article are twofold:first, to explain the dynamics of Thai educational system through centralized educational policies
and second, to illustrate the history of educational reform by the Thai state.The study uses historical research method.Data was collected from primary and secondary sources.Results show that from the year 1947 to 2019 Thai society had been under coup d’etat governments headed by coup leaders and National Legislative Assembly which did not at all relate to the people. The occupancy of coup d’etat governments for a long period of time clearly illustrated the centralization of power which affect-ed the entire system of education. During the year 1957 - 1973 and 2014 - 2019 in particular, the government grasped power from the education and launched a mega project for the nation’s educational development without people consensus.Moreover, it increased the level of control over education through the surveillance of body.Therefore, the centralization of educational system is dominated by politics.