Publication: พระราชดำริในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวเกี่ยวกับเด็ก (พ.ศ. 2453-2468)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พระราชดำริในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวเกี่ยวกับเด็ก (พ.ศ. 2453-2468)
Alternative Title(s)
THE ROYAL INITIATIVE OF KING RAMA VI ABOUT JUVENILES (1910 – 1925)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาพระราชดำริของพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวที่ทรงดำเนินพระ
ราชบรมราโชบายเกี่ยวกับการปลูกฝังเด็ก โดยศึกษากระบวนการที่ทรงใช้ในการปลูกฝังเด็ก ตลอดจน
ศึกษาผลสืบเนื่องจากการปลูกฝังเด็กในรัชสมัยนี้ ซึ่งส่งผลต่อการเปลี่ยนแปลงของสังคมไทยในเวลา
ต่อมาผลการศึกษาพบว่าการดำเนินพระบรมราโชบายในการปลูกฝังเด็กในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎ
เกล้าเจ้าอยู่หัวเป็นผลมาจากประสบการณ์ส่วนพระองค์ที่ได้ไปศึกษาที่อังกฤษและสถานการณ์บ้านเมือง
ในขณะนั้น ทั้งการสร้างรัฐชาติสมัยใหม่ การเข้ามาของแนวคิดการเมืองแบบสังคมนิยมและความจำเป็น
ในการพัฒนาพลเมืองเพื่อเป็นกำลังสำคัญของประเทศ การปลูกฝังเด็กของพระบาทสมเด็จพระมงกุฎ
เกล้าเจ้าอยู่หัวจำแนกได้เป็น 2 กลุ่ม คือเด็กหลวง และเด็กราษฎร์ ซึ่งเด็กทั้ง 2 กลุ่มได้รับการปลูกฝัง
ต่างกัน โดยกลุ่มเด็กหลวงถูกฝึกฝนเพื่อให้มีภาวะผู้นำ มีความเป็นผู้ดี และเป็นสุภาพบุรุษ ส่วนกลุ่มเด็ก
ราษฎร์ถูกปลูกฝังให้เติบโตเป็นพลเมืองที่ดี มีความรักสามัคคีและเสียสละเพื่อชาติและส่วนรวม อีกทั้ง
เด็ก 2 กลุ่มนี้ได้รับการปลูกฝังที่เหมือนกันในเรื่องความจงรักภักดีต่อชาติ ศาสนา และพระมหากษัตริย์
ซึ่งเป็นสิ่งสำคัญที่พระองค์ทรงประสงค์ให้เกิดขึ้นกับคนทั้งชาติตามแนวพระราชดำริเรื่องชาตินิยมของ
พระองค์ ผลจากการดำเนินพระราชดำริเกี่ยวกับเด็กของพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวตลอด
ระยะเวลา 15 ปี ปรากฏให้เห็นผ่านชีวประวัติของบุคคลที่เติบโตมาในสมัยนั้น ซึ่งพบว่ากลุ่มเด็กหลวง
เป็นกลุ่มที่ได้รับโอกาสทางการศึกษาที่ดี มีความเป็นผู้นำ ได้รับราชการและมีตำแหน่งสำคัญใน
หน่วยงานต่างๆ ส่วนกลุ่มเด็กราษฎร์ที่ได้รับความก้าวหน้าในอาชีพมาจากการได้รับโอกาสทางการศึกษา
ส่งผลให้เด็กราษฎร์มีความก้าวหน้าในชีวิต ซึ่งสะท้อนภาพสังคมไทยในเรื่องโอกาสและความก้าวหน้า
ทางการศึกษาในสมัยนั้นของเด็กราษฎร์ได้มากขึ้น
This thesis examined the Royal Initiative of King Rama VI about Juveniles by studying the process used in cultivating juveniles. Also, study the effect of the implantation of children in this reign, which affected the changes of Thai society at a later time. The study indicated that the Royal Initiative of King Rama VI was the result of his experience to study in England and the situation at that time have the creation of modern state. The arrival of socialist politics and the need for civic development as a major force in the country. The Royal Initiative of King Rama VI about Cultivating good moral traits citizenship to two groups were “DekLuang” and “Dek-Raj”. Both groups were cultivated differently. Dek-Luang was trained to be leaders and a gentleman. Dek-Raj aims to grow children into good citizens, had united love and sacrifice for the group. However, these two groups were cultivated in the same way to show a harmonious love to every ethnic group who was consistent with his nationalist policies. The results of the royal initiative of King Rama VI about juveniles over a period of 15 years appear through the biography of the person who grew up in those days. “Dek-Luang” were group that have good educational and leadership, they have worked in senior positions in government agencies. “Dek-Raj” get career advancement from getting educational opportunities. As a result, they have progressed in life. It reflects the Thai society on the opportunities and advances of education in those days of them.
This thesis examined the Royal Initiative of King Rama VI about Juveniles by studying the process used in cultivating juveniles. Also, study the effect of the implantation of children in this reign, which affected the changes of Thai society at a later time. The study indicated that the Royal Initiative of King Rama VI was the result of his experience to study in England and the situation at that time have the creation of modern state. The arrival of socialist politics and the need for civic development as a major force in the country. The Royal Initiative of King Rama VI about Cultivating good moral traits citizenship to two groups were “DekLuang” and “Dek-Raj”. Both groups were cultivated differently. Dek-Luang was trained to be leaders and a gentleman. Dek-Raj aims to grow children into good citizens, had united love and sacrifice for the group. However, these two groups were cultivated in the same way to show a harmonious love to every ethnic group who was consistent with his nationalist policies. The results of the royal initiative of King Rama VI about juveniles over a period of 15 years appear through the biography of the person who grew up in those days. “Dek-Luang” were group that have good educational and leadership, they have worked in senior positions in government agencies. “Dek-Raj” get career advancement from getting educational opportunities. As a result, they have progressed in life. It reflects the Thai society on the opportunities and advances of education in those days of them.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ