Publication: พุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับหุ่นยนต์เอไอที่เป็นพลเมือง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปการจัดการ
Journal of Arts Management
Journal of Arts Management
Volume
5
Issue
3
Edition
Start Page
615
End Page
630
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับหุ่นยนต์เอไอที่เป็นพลเมือง
Alternative Title(s)
Buddhist Ethics of Sexual Intercourse with AI Robot Citizen
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาประเด็นพุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับมนุษย์ 2) เพื่อศึกษาประเด็นพุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับศพมนุษย์ รูปปั้น และตุ๊กตา และ 3) เพื่อศึกษาประเด็นพุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับหุ่นยนต์เอไอที่เป็นพลเมือง การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสาร โดยศึกษาวิเคราะห์เนื้อหาจากคัมภีร์พระไตรปิฎก อรรถกถา หนังสือ และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัยพบว่า หลักพุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับมนุษย์ คือเบญจศีลข้อ 3 เจตนางดเว้นจากการประพฤติผิดในกาม มีองค์ประกอบการกระทำ 4 ประการคือ 1) เป็นวัตถุต้องห้ามสำหรับตน 2) มีจิตยินดีก่อน ขณะ หรือหลังการมีเพศสัมพันธ์ 3) การกระทำทุกอย่างในการมีเพศสัมพันธ์ และ 4) อวัยวะเพศสัมผัสกับมรรค 3 คือ ทวารหนัก ทวารเบา หรือปาก สำหรับคนที่มีสามีหรือภรรยาแล้วถือว่า ชายหรือหญิงอื่นทุกคนจัดเป็นวัตถุต้องห้ามสำหรับตน ถ้าหากทั้ง 2 ฝ่ายมีเพศสัมพันธ์กันย่อมเป็นกาเมสุมิจฉาจาร ส่วนพุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับศพมนุษย์นั้นมีองค์ประกอบ 3 ประการ (ไม่มีข้อ 1) หากคนที่มีภรรยาหรือสามีแล้วมีเพศสัมพันธ์กับศพที่มีสภาพมรรค 3 สมบูรณ์ย่อมเป็นกาเมสุมิจฉาจาร ส่วนทุกคนที่มีเพศสัมพันธ์กับรูปปั้นและตุ๊กตาที่ไม่เหมือนมนุษย์ย่อมไม่เป็นกาเมสุมิจฉาจาร แต่คนมีเพศสัมพันธ์กับตุ๊กตายางหรือหุ่นยนต์เอไอที่เหมือนมนุษย์นั้นให้พิจารณาเช่นเดียวกับกรณีศพมนุษย์ และพุทธจริยธรรมเรื่องเพศสัมพันธ์กับหุ่นยนต์เอไอที่เป็นพลเมืองนั้นมีองค์ประกอบการกระทำ 4 ประการเช่นเดียวกับการมีเพศสัมพันธ์กับมนุษย์ เพราะการเป็นพลเมืองนั้นเป็นการยกสถานะให้เท่าเทียมกับมนุษย์ตามกฎหมาย
This research article has three objectives: 1) to study Buddhist ethics on sexual intercourse with humans
2) to study Buddhistethics on sexual intercourse with human corpses, sculptures,and dolls
and 3) to study Buddhist ethics on sexual intercourse with AI robot citizen. This research wasdocumentary researchinvolving content analysis from Pali canon, commentaries, books,and related research. The results showed that the Buddhist ethical norms concerning sexual intercourse with human beings are Five Precepts, especially the Third Precept that involves abstention from sexual misconduct. It has four elements of action: 1) beinga forbidden object for oneself, 2) being contented before, during, or after intercourse, 3) every actionthat lead to the realization of sexual intercourse, and 4) the contact to three organs of the other: anus, urethra, or mouth. Forindividuals in marriage, cohabitation or intimate relationships, all other individuals outside such partnerships are considered a forbidden object for them. If both parties had sexual intercourse, it is considered sexual misconduct. For the Buddhist ethics, having sex with a human corpse involves three action elements (excluding the first element). If a person in a relationship has sex with a corpse that has three complete organs, it is sexual misconduct. Having sex with statues and dolls that do not look like humans is not sexual misconduct. But people having sex with sex dolls or AI robots that look like humans are considered the same as in the case of human corpses. And the Buddhist ethics of sexual intercourse with an AI robot citizen has the same four action elements as those norms applied to sexual intercourse with a human being, because citizenship entails the equality of status of sucharobot with that of a legal human being.
This research article has three objectives: 1) to study Buddhist ethics on sexual intercourse with humans
2) to study Buddhistethics on sexual intercourse with human corpses, sculptures,and dolls
and 3) to study Buddhist ethics on sexual intercourse with AI robot citizen. This research wasdocumentary researchinvolving content analysis from Pali canon, commentaries, books,and related research. The results showed that the Buddhist ethical norms concerning sexual intercourse with human beings are Five Precepts, especially the Third Precept that involves abstention from sexual misconduct. It has four elements of action: 1) beinga forbidden object for oneself, 2) being contented before, during, or after intercourse, 3) every actionthat lead to the realization of sexual intercourse, and 4) the contact to three organs of the other: anus, urethra, or mouth. Forindividuals in marriage, cohabitation or intimate relationships, all other individuals outside such partnerships are considered a forbidden object for them. If both parties had sexual intercourse, it is considered sexual misconduct. For the Buddhist ethics, having sex with a human corpse involves three action elements (excluding the first element). If a person in a relationship has sex with a corpse that has three complete organs, it is sexual misconduct. Having sex with statues and dolls that do not look like humans is not sexual misconduct. But people having sex with sex dolls or AI robots that look like humans are considered the same as in the case of human corpses. And the Buddhist ethics of sexual intercourse with an AI robot citizen has the same four action elements as those norms applied to sexual intercourse with a human being, because citizenship entails the equality of status of sucharobot with that of a legal human being.