Publication: คติความเชื่อเรื่องพระพุทธเจ้าในเถรวาทและพุทธตันตระ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
The Journal of MCU Peace Studies
The Journal of MCU Peace Studies
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
777
End Page
789
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
คติความเชื่อเรื่องพระพุทธเจ้าในเถรวาทและพุทธตันตระ
Alternative Title(s)
Beliefs about the Buddha in Theravada and the Buddhist Tantra
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการนี้ เป็นการนำเสนอเกี่ยวกับพระพุทธเจ้าและกระบวนการบรรลุพุทธภูมิในพระพุทธศาสนาแบบเถรวาทและแบบพุทธตันตระที่วิวัฒนาการภายหลัง พุทธศาสนาเถรวาทได้แบ่งพระพุทธเจ้าเป็นพระอรหันตสัมมาสัมพุทธเจ้า ผู้ตรัสรู้ชอบเองสามารถประดิษฐานพระพุทธศาสนาได้ พระปัจเจกพุทธเจ้าผู้ตรัสรู้เองแต่ประดิษฐานพระพุทธศาสนาไม่ได้ พระอรหันตสาวกคือผู้ตรัสรู้ตามพระสัมมาสัมพุทธเจ้า ในขั้นตอนการตรัสรู้นั้น ผู้ที่ต้องการเป็นพระพุทธเจ้าและอยู่ในฐานะพระโพธิสัตว์ ต้องบำเพ็ญบารมีครบถ้วน 3 ระดับ คือ บารมี 10 อุปบารมี 10 และปรมัตถบารมี 10 พระพุทธเจ้าทั้งในอดีต 23 องค์ ต้องผ่านกระบวนการตรัสรู้ด้วยการบำเพ็ญบารมีด้วยตนเองทั้งสิ้น และการที่พระพุทธเจ้าทุกพระองค์มีคุณสมบัติพิเศษต่างๆ ล้วนมาจากกำลังบารมีทั้งสิ้น ในส่วนพระพุทธเจ้าแบบตันตระซึ่งมีวิวัฒนาการในประมาณ พ.ศ. 700 ได้มีมนตรยานซึ่งเปิดเผยโดยพระไวโรจนพุทธเจ้า พระวัชรสัตว์รักษาไว้ และพระนาคารชุนเปิดเผยในการต่อมา ในทัศนะของพุทธตันตระมีพระอาทิพุทธเจ้าซึ่งมีลักษณะคล้ายพระเจ้าสูงสุดในฮินดู มีการเปลี่ยนพลังสร้างสรรค์ของพระอาทิพุทธเจ้าเป็นพระพุทธเจ้าอีก 5 พระองค์ มีพระไวโรจนะ เป็นต้น ในเรื่องหลักธรรม เถรวาทแบบเดิมได้แบ่งธรรมะและอธรรมออกชัดเจน แต่ในพุทธตันตระได้กล่าวว่ากุศลภาวะและอกุศลภาวะมีอยู่ในพระพุทธเจ้า ในด้านพระโพธิสัตว์ที่มีปางต่างๆทั้งปางสวยงามและปางดุร้าย เป็นเรื่องที่ต้องทำความเข้าใจว่าพระพุทธศาสนาแบบเดิมที่เปลี่ยนเช่นนี้ เนื่องจากการปรับปรุงหลักธรรมและวิธีการสอนให้เข้ากับอุปนิสัยของศาสนิกในยุคที่ต้องต่อสู้ในการเผยแผ่ศาสนา
This academic article wasto present about the Lord Buddha and his achievement to the land of Buddhism procedures in the original version of Theravada Buddhism and the version of Vajrayana Buddhism evolution. In Theravada Buddhism, the Buddha wasthe enlightened Lord Buddha who could achieve his enlightenment by himself and establish Buddhism by himself. While Pratyekabuddha could also achieve his enlightenment but he could not establish the Buddhism. During the procedures of the enlightenment, for those who wishto be the Buddha while theywerein Bodhisattva position, need to fully practice great merits in three levels, namely
the Ten Supreme Perfections, the Ten Higher Levels of the Supreme Perfections, the 10 Highest Levels of the Supreme Perfections. In the past, there weretwenty-three Buddhas. The Buddha of the current Buddhist era wasGautama Buddha and the Buddha in the future would be Ariyameitaiya Buddha. All of them were enlightened by their self-practice ofmerit. They had gained some magical power. While the Buddha in Tantra Buddhism Revolution in around 700 B.E., Mantrayana was revealed by Vairocana Buddha and it was disclosed by Nakarachun Buddha in the later time. In the teaching of Tantra Buddhism, AdiBuddha, who was equivalent to be the most high-ranking Hindu God, was able to turn his power of the creativity into the existence of another five Buddhas such as Vairocanaetc. In the original Theravada Buddhism, good deeds and bad deeds wereclearly separated, while in Tantra Buddhism it is mentioned that both good and bad merits exist within the Lord Buddha. In Bodhisattava in both kind-looking and in unkind-looking Buddha images were changed due to the reason of the adaptation of the current Buddhist teachings and its method which has trendedto adjust to the habits of the Buddhist followers to continue to spread the Buddhist.
This academic article wasto present about the Lord Buddha and his achievement to the land of Buddhism procedures in the original version of Theravada Buddhism and the version of Vajrayana Buddhism evolution. In Theravada Buddhism, the Buddha wasthe enlightened Lord Buddha who could achieve his enlightenment by himself and establish Buddhism by himself. While Pratyekabuddha could also achieve his enlightenment but he could not establish the Buddhism. During the procedures of the enlightenment, for those who wishto be the Buddha while theywerein Bodhisattva position, need to fully practice great merits in three levels, namely
the Ten Supreme Perfections, the Ten Higher Levels of the Supreme Perfections, the 10 Highest Levels of the Supreme Perfections. In the past, there weretwenty-three Buddhas. The Buddha of the current Buddhist era wasGautama Buddha and the Buddha in the future would be Ariyameitaiya Buddha. All of them were enlightened by their self-practice ofmerit. They had gained some magical power. While the Buddha in Tantra Buddhism Revolution in around 700 B.E., Mantrayana was revealed by Vairocana Buddha and it was disclosed by Nakarachun Buddha in the later time. In the teaching of Tantra Buddhism, AdiBuddha, who was equivalent to be the most high-ranking Hindu God, was able to turn his power of the creativity into the existence of another five Buddhas such as Vairocanaetc. In the original Theravada Buddhism, good deeds and bad deeds wereclearly separated, while in Tantra Buddhism it is mentioned that both good and bad merits exist within the Lord Buddha. In Bodhisattava in both kind-looking and in unkind-looking Buddha images were changed due to the reason of the adaptation of the current Buddhist teachings and its method which has trendedto adjust to the habits of the Buddhist followers to continue to spread the Buddhist.