Publication: การธำรงอัตลักษณ์และความทรงจำร่วมจากวรรณกรรมจีนสำหรับการแสดงงิ้วแต้จิ๋วในสังคมไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
มนุษยศาสตร์สังคมศาสตร์
Humanities and Social Sciences
Humanities and Social Sciences
Volume
37
Issue
2
Edition
Start Page
258
End Page
278
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การธำรงอัตลักษณ์และความทรงจำร่วมจากวรรณกรรมจีนสำหรับการแสดงงิ้วแต้จิ๋วในสังคมไทย
Alternative Title(s)
The maintenance of the Chinese Identity and collective memory from Teochiu Chinese opera literaturein Thailand
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาวรรณกรรมจีนในการแสดงงิ้วแต้จิ๋วปัจจุบัน มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวรรณกรรมและประเภทของวรรณกรรมจีนที่ใช้แสดงงิ้วแต้จิ๋วในสังคมไทย และวิเคราะห์การธำรงอัตลักษณ์และความทรงจำร่วม โดยใช้วิธีการวิจัยโดยการสัมภาษณ์เชิงลึกจากคณะงิ้วจำนวน 3 คณะ คือ คณะซิงตงเจี่ยสูงเฮีย คณะไว่หย่งฮง และ คณะเล่าซาเจี้ยสุง ผลการศึกษาพบว่า ปัจจุบันทั้ง 3 คณะ มีการนำวรรณกรรมจีนมาใช้เป็นบทละครแสดงงิ้ว แบ่งประเภทของเนื้อเรื่องวรรณกรรมจีนเป็น 2 ประเภท คือ เรื่องจากประวัติศาสตร์และพงศาวดาร และเรื่องจากนิทานพื้นเมืองแต้จิ๋ว การเรื่องจากนิทานพื้นเมืองแต้จิ๋วมาแสดงเป็นจำนวนมากในปัจจุบันเช่นนี้ แสดงให้เห็นถึงการ การพยายามธำรงอัตลักษณ์ของชาวจีนแต้จิ๋วโดยการผลิตซ้ำความทรงจำเกี่ยวกับวรรณกรรมจีนแต้จิ๋ว ซึ่งเป็นสิ่งผู้ชมรับรู้ร่วมกัน ซึ่งมีส่วนทำให้เกิดความรู้สึกว่าตนเป็นอันหนึ่งอันเดียวกัน ชาวจีนแต้จิ๋วได้สร้างอดีตของตนผ่านความทรงจำร่วมคือการอนุรักษ์งิ้วแต้จิ๋วให้เป็นศิลปะการแสดงที่เป็นสายใยยึดโยงทุกกิจกรรมของชาวจีนแต้จิ๋ว
This research focuses Teochiu Chinese opera literature today. It is aimed at investigating the literature and type of Chinese literature used to perform Teochiu Chinese opera in Thailand and analyzing the maintenance of the Chinese identity and collective memory. Data are collected from in-depth interviews with three traditional Chinese opera groups, namely Sing Dong Zhia Soong Hia, Wai Yong Hong, and Lao Sa Zhia. Results of the study indicate that all of these three Chinese opera groups use Chinese literature in their performance of traditional Chinese opera. The Chinese literature used to perform Chinese opera can be classified by their contents into two categories: historical records and annals; and Teochiu folktales. An adaption of many Teochiu folktales into Chinese opera performances today shows that there is an effort to maintain Teochiu identity by means of reproduction from memory regarding Teochiu literature, which is jointly perceived by the audience and gives them a feeling of unity. Teochiu people have produced their past through their collective memory, which is preservation of Teochiu Chinese opera as a performance art that connects all activities of Teochiu people.
This research focuses Teochiu Chinese opera literature today. It is aimed at investigating the literature and type of Chinese literature used to perform Teochiu Chinese opera in Thailand and analyzing the maintenance of the Chinese identity and collective memory. Data are collected from in-depth interviews with three traditional Chinese opera groups, namely Sing Dong Zhia Soong Hia, Wai Yong Hong, and Lao Sa Zhia. Results of the study indicate that all of these three Chinese opera groups use Chinese literature in their performance of traditional Chinese opera. The Chinese literature used to perform Chinese opera can be classified by their contents into two categories: historical records and annals; and Teochiu folktales. An adaption of many Teochiu folktales into Chinese opera performances today shows that there is an effort to maintain Teochiu identity by means of reproduction from memory regarding Teochiu literature, which is jointly perceived by the audience and gives them a feeling of unity. Teochiu people have produced their past through their collective memory, which is preservation of Teochiu Chinese opera as a performance art that connects all activities of Teochiu people.