Publication: ตัวละครเอกชายในวรรณกรรมชุดไตรภาคเนะสุมิกับทัศนคติต่อสังคม
ของมุระกะมิ ฮะรุกิ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการของสมาคมญี่ปุ่นศึกษาแห่งประเทศไทย
JSN Journal
JSN Journal
Volume
8
Issue
พิเศษ2
Edition
Start Page
71
End Page
83
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ตัวละครเอกชายในวรรณกรรมชุดไตรภาคเนะสุมิกับทัศนคติต่อสังคม
ของมุระกะมิ ฮะรุกิ
Alternative Title(s)
The Male Protagonists in Haruki Murakami’s Nezumi Trilogy and His Attitude Towards Society
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาตัวละครเอกชายในวรรณกรรมชุดไตรภาคเนะสุมิ ซึ่งประกอบด้วยนวนิยายเรื่องยาวทั้งหมด 3 เรื่อง ได้แก่ เรื่อง『風の歌を聴け』สดับลมขับขาน เรื่อง『1973年のピンボール』พินบอล, 1973 และเรื่อง『羊をめぐる冒険』แกะรอย แกะดาว และทัศนคติต่อสังคมของผู้เขียน เนื่องจากทั้ง 3 เรื่อง มีตัวละครเอกชายตัวเดียวกัน ได้แก่ “ผม” 「僕」 และ “เนะสุมิ”「鼠」และยังมีเนื้อหาบางส่วนต่อเนื่องกัน ตลอดจนตอนจบของทุกเรื่องยังเป็นไปในทิศทางเดียวกัน ผลการศึกษาพบว่า ในวรรณกรรมไตรภาคเนะสุมิปรากฏภาพชายที่มีเงื่อนปมภายในใจตนเอง แต่มีวิธีรับมือกับปัญหาโดยเป็นฝ่ายตั้งรับเท่านั้น เห็นได้จากตอนจบของนวนิยายทั้ง 3 เรื่องที่ไม่ปรากฏภาพชายที่มีท่าทีต้องการแก้ไขปัญหาของตนเอง หรือต้องการข้องเกี่ยวกับตัวละครอื่น ๆ เลย ซึ่งสอดคล้องกับทัศนคติต่อสังคมเรื่องดีแทชเมนท์ของผู้เขียนด้วย
Haruki Murakami’s early literary works (in the 1970s and 1980s) represent fundamental characteristics of his unique writing style, and significantly differ from other Japanese novels, with the narrative trait of detachment 「デタッチメント」- a lack of interest in the surroundings and interaction with others. Murakami’s sense of social detachment is distinctively connected and reflected by male protagonists in his early works since the first novel, 『風の歌を聴け』“Hear the Wind Sing”released in 1979. Murakami followed his first book with two sequels, 『1973年のピンボール』“Pinball, 1973” (1980) and 『羊をめぐる冒険』“A Wild Sheep Chase”(1982). These three stand-alone novels are all together form “The Nezumi Trilogy(鼠三部)” or “The Trilogy of the Rat”, also known as 初期三部作 among readers and researchers in which commonly referred to Haruki Murakami’s initial three novels. This article aims to examine the male protagonists in three stories of The Nezumi Trilogy because they are obviously consisted of the same characters, namely “I”「僕 - boku」 and “Nezumi「鼠」” or “Rat”. The three stories are also interconnected by coherent incidents and remain unresolved conflicts till the end. The findings indicate that The Nezumi Trilogy depicts a man who struggles with intrapsychic conflicts and is extremely passive to free himself from the situation. By the end of the three novels, the male protagonists neither attempt to find solutions nor interact socially with other characters. It therefore appears to align with Haruki Murakami’s attitude towards social detachment.
Haruki Murakami’s early literary works (in the 1970s and 1980s) represent fundamental characteristics of his unique writing style, and significantly differ from other Japanese novels, with the narrative trait of detachment 「デタッチメント」- a lack of interest in the surroundings and interaction with others. Murakami’s sense of social detachment is distinctively connected and reflected by male protagonists in his early works since the first novel, 『風の歌を聴け』“Hear the Wind Sing”released in 1979. Murakami followed his first book with two sequels, 『1973年のピンボール』“Pinball, 1973” (1980) and 『羊をめぐる冒険』“A Wild Sheep Chase”(1982). These three stand-alone novels are all together form “The Nezumi Trilogy(鼠三部)” or “The Trilogy of the Rat”, also known as 初期三部作 among readers and researchers in which commonly referred to Haruki Murakami’s initial three novels. This article aims to examine the male protagonists in three stories of The Nezumi Trilogy because they are obviously consisted of the same characters, namely “I”「僕 - boku」 and “Nezumi「鼠」” or “Rat”. The three stories are also interconnected by coherent incidents and remain unresolved conflicts till the end. The findings indicate that The Nezumi Trilogy depicts a man who struggles with intrapsychic conflicts and is extremely passive to free himself from the situation. By the end of the three novels, the male protagonists neither attempt to find solutions nor interact socially with other characters. It therefore appears to align with Haruki Murakami’s attitude towards social detachment.