Publication: พัฒนาการทางการศึกษาของผู้หญิงไทย พ.ศ. 2500-2540: หลักสูตรการศึกษากับการพัฒนาผู้หญิงสู่ความทันสมัย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พัฒนาการทางการศึกษาของผู้หญิงไทย พ.ศ. 2500-2540: หลักสูตรการศึกษากับการพัฒนาผู้หญิงสู่ความทันสมัย
Alternative Title(s)
The development of female education between 1957 and 1997: education curriculum and the development of women towards modernity
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มุ่งศึกษาพัฒนาการทางการศึกษาของผู้หญิงไทยในช่วงระหว่าง พ.ศ. 2500 – 2540 โดยศึกษาบริบททางการเมือง เศรษฐกิจ สังคมและวัฒนธรรมที่ส่งผลต่อการกำหนดนโยบายทางการศึกษาและหลักสูตรการศึกษากับการพัฒนาผู้หญิงสู่ความทันสมัย จากการศึกษาพบว่า การจัดการศึกษาของผู้หญิงในปี พ.ศ. 2500 – 2540 ได้รับการวางแผนส่งเสริมและสนับสนุนผู้หญิงให้ได้รับสิทธิและโอกาสทางการศึกษาขั้นพื้นฐานจากแนวนโยบายทางการศึกษาทั้งภายในและระหว่างประเทศ ซึ่งส่งผลให้การกำหนดหลักสูตรการศึกษาประกอบด้วยรายวิชาพื้นฐานทั่วไปที่มีเนื้อหาสอดคล้องกับบริบทการเปลี่ยนแปลงและความต้องการทางการเมือง เศรษฐกิจ สังคมและวัฒนธรรม ทั้งนี้ภายใต้รายวิชาดังกล่าวได้สะท้อนให้เห็นรายวิชาที่สอดคล้องกับการส่งเสริมบทบาทและหน้าที่ของผู้หญิงด้วยการให้ความรู้ที่ทันสมัย ได้แก่ วิชาคหกรรมศาสตร์ วิชาประชากรศึกษา วิชาศิลปปฏิบัติและหัตถศึกษา และวิชาการงานและอาชีพ ต่างมีส่วนสร้างเสริมความรู้และทักษะที่จำเป็นกับผู้หญิงต่อการใช้ชีวิตประจำวันและการประกอบอาชีพในแต่ละช่วงเวลา
This thesis aims to study the development of Thai women's education between 1957 and 1997. The study is focus on political, economic, social and cultural perspectives, which influenced on the making of educational policy and curriculum, that reflected in the women’s modernity development. Results, the women's educational management between 1957 and 1997 was promoted and supported them to gain basic education rights and opportunities from domestic and international educational policies. As a results, the determination of curriculum consist of general subjects that relevant to the remodeling and desire milieus on politically, economically, socially and culturally. Furthermore under the courses, relevant to the roles and responsibilities of women in modern education such as home economics, demography, art of practices and occupation, which origin of knowledge and skill that essential for everyday life and career of woman.
This thesis aims to study the development of Thai women's education between 1957 and 1997. The study is focus on political, economic, social and cultural perspectives, which influenced on the making of educational policy and curriculum, that reflected in the women’s modernity development. Results, the women's educational management between 1957 and 1997 was promoted and supported them to gain basic education rights and opportunities from domestic and international educational policies. As a results, the determination of curriculum consist of general subjects that relevant to the remodeling and desire milieus on politically, economically, socially and culturally. Furthermore under the courses, relevant to the roles and responsibilities of women in modern education such as home economics, demography, art of practices and occupation, which origin of knowledge and skill that essential for everyday life and career of woman.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์