Publication: Fricative perception in six and eight year old Thai children
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
1993
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
Fricative perception in six and eight year old Thai children
Alternative Title(s)
การรับรู้เสียงเสียดแทรกในเด็กไทยอายุ 6 ปี และ 8 ปี
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาความสามารถในการรับรู้เสียงเสียดแทรกภาษาอังกฤษของเด็กไทยโดยมีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาบทบาทของการเรียนภาษาอังกฤษ และอายุของเด็ก ตลอดจนกระบวนการประมวลผลเสียงพูด ซึ่งมีอิทธิพลต่อการรับรู้เสียงของเด็ก การทดสอบการรับรู้เสียงครั้งนี้ทดสอบเด็กไทย 2 กลุ่ม คือ กลุ่มที่เรียนเฉพาะภาษาไทย จำนวน 24 คน และกลุ่มที่เรียนภาษาไทยและภาษาอังกฤษ จำนวน 24 คน เด็กที่เข้ารับการทดสอบมี 2 กลุ่ม อายุคือ 6 ปี และ 8 ปี และในแต่ละกลุ่มมีจำนวนเด็กหญิง และจำนวนเด็กชายเท่ากัน การทดสอบกระทำโดยให้เด็กฟังคู่เสียงภาษาอังกฤษ 6 คู่เสียง คือ คู่เสียง (f-s) (θ-ʃ) (f- θ) (f- ʃ) (s- θ) และ (s- ʃ) ผู้รับการทดสอบได้รับการทดสอบฟังเสียง 6 คู่เสียงใน 2 วิธีคือในระดับ 500 มิลลิวินาที ซึ่งผู้ฟังจะได้ยินเสียงที่ 2 ภายหลังเสียงที่ 1 ในเวลา 1500 มิลลิวินาที ผลคะแนนความสามารถในการรับรู้เสียงจะนำไปวิเคราะห์หาค่าความแตกต่างที่มีนัยสำคัญทางสถิติ โดยใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวน (Analysis of Variance : ANOVA) ซึ่งได้ค่า F₍₁‚̦₄₄₎ = 4.06 ที่ระดับความเชื่อมั่น .05 ความสามารถในการฟังคู่เสียงแสดงให้เห็นว่า สิ่งที่สำคัญในการรับรู้เสียงเสียดแทรกได้แก่ลักษณะทางสัทศาสตร์ของเสียง และความแตกต่างของเสียงสองเสียงที่นำมาเปรียบเทียบกันในแต่ละคู่เสียง บทบาทของการเรียนภาษาอังกฤษ ซึ่งส่งผลดีต่อการรับรู้เสียงนั้น พบแต่ในกลุ่มเด็กอายุ 8 ปี ที่เรียนภาษาอังกฤษเท่านั้น แต่ไม่พบในกลุ่มเด็กอายุ 6 ปีที่เรียนภาษาอังกฤษเหมือนกัน ในการรับรู้เสียงภาษาต่างประเทศของเด็กอายุ 6 ปีพบว่าเด็กมีความโน้มเอียงเข้าหาภาษาแม่ (Phonological Bias) ในการประมวลผลเสียงภาษาต่างประเทศ และผลการวิจัยพบว่าเด็กอายุ 6 ปีมีกระบวนการประมวลผลเสียงเสียดแทรกภาษาอังกฤษในระดับสัทศาสตร์ดีกว่าในระดับสัทวิทยา
The present study examines the perception of English sounds by Thai children. It aims to investigate the effect of English learning, age, and speech processing on speech perception. The speech perception test is designed to test two groups of Thai children with 2 different language backgrounds. The 24 subjects in the Thai group are exposed to only Thai language and the 24 subjects in the Thai and English group are exposed to both Thai and English languages. For each group half of the children are 6 years old and the other half are 8 years old. There is an equal number of males and females in each sub-group. Subjects are tested by listening to 6 sound pairs namely (f-s) (θ-ʃ) (f-θ) (f-ʃ) (s-θ) และ (s-ʃ). The subjects are tested on 2 interstimulus interval levels, 500 ms and 1500 ms, i.e. the second sound in presented to the subjects after the first sound for 500 or 1500 ms respectively. Subjects‘ discrimination scores are analysed with Analysis of Variance (ANOVA). The present experiment used the significant F value at .05 level of significance and the F₍₁‚̦₄₄₎ is 4.06. The subjects‘ discrimination ability of sound pairs indicates that the acoustic properties of the fricative sounds play an important role in the perception of sounds. The contribution of English learning on the perception of English sounds is found after 6 years critical age. There is a phonological bias to the processing of sounds in foreign language in the 6 year olds. The 6 years old group has better phonetic processing than phonemic processing of English fricative sounds.
The present study examines the perception of English sounds by Thai children. It aims to investigate the effect of English learning, age, and speech processing on speech perception. The speech perception test is designed to test two groups of Thai children with 2 different language backgrounds. The 24 subjects in the Thai group are exposed to only Thai language and the 24 subjects in the Thai and English group are exposed to both Thai and English languages. For each group half of the children are 6 years old and the other half are 8 years old. There is an equal number of males and females in each sub-group. Subjects are tested by listening to 6 sound pairs namely (f-s) (θ-ʃ) (f-θ) (f-ʃ) (s-θ) และ (s-ʃ). The subjects are tested on 2 interstimulus interval levels, 500 ms and 1500 ms, i.e. the second sound in presented to the subjects after the first sound for 500 or 1500 ms respectively. Subjects‘ discrimination scores are analysed with Analysis of Variance (ANOVA). The present experiment used the significant F value at .05 level of significance and the F₍₁‚̦₄₄₎ is 4.06. The subjects‘ discrimination ability of sound pairs indicates that the acoustic properties of the fricative sounds play an important role in the perception of sounds. The contribution of English learning on the perception of English sounds is found after 6 years critical age. There is a phonological bias to the processing of sounds in foreign language in the 6 year olds. The 6 years old group has better phonetic processing than phonemic processing of English fricative sounds.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย