Publication: พัฒนาการการเขียนประวัติศาสตร์อิสลามในสังคมไทย (ยุครัฐจารีต-พ.ศ.2511)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พัฒนาการการเขียนประวัติศาสตร์อิสลามในสังคมไทย (ยุครัฐจารีต-พ.ศ.2511)
Alternative Title(s)
The development of writing on Islamic history in Thai society (The age of pre-nation state - 1968 C.E.)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มุ่งสำรวจพัฒนาการของการเขียนประวัติศาสตร์อิสลามในสังคมไทย ตั้งแต่ก่อนปี พ.ศ. 2475-2511 โดยสำรวจถึงงานนิพนธ์เกี่ยวกับประวัติศาสตร์อิสลามที่ปรากฏอยู่ในหมู่ชนชั้นนำทางสังคมไทย ทั้งผู้นิพนธ์ที่เป็นมุสลิมและมิใช่มุสลิม และวิเคราะห์ถึงบริบททางสังคมในแต่ละยุคสมัยที่ส่งผลต่องานเขียนในแต่ละช่วงการเขียนประวัติศาสตร์อิสลามในสังคมไทยสามารถแบ่งช่วงเวลาของการเขียนออกเป็น 3 ช่วง ซึ่งประกอบไปด้วย งานนิพนธ์เรื่องประวัติศาสตร์อิสลามจากยุครัฐจารีตหรือก่อนปฏิวัติปี พ.ศ. 2475, งานนิพนธ์ยุคหลังปฏิวัติปี พ.ศ. 2475 และงานนิพนธ์ยุคหลังปี พ.ศ. 2510 จากพัฒนาการทั้งสามช่วงข้างต้น พบว่าเรื่องราวของประวัติศาสตร์อิสลามที่ถูกเขียนขึ้นมุ่งเน้นไปยังประวัติศาสตร์อิสลามในยุคสมัยของท่านศาสดามุฮัมมัดเป็นหลัก โดยที่เนื้อเรื่องมีความเปลี่ยนแปลงแตกต่างไปตามจุดประสงค์และบริบททางสังคมของแต่ละยุคสมัย งานนิพนธ์ในยุครัฐ
จารีตถูกเขียนขึ้นภายใต้บริบททางความคิดในเรื่องเวลา, ลักษณะของผู้นำ และศาสนาในหมู่ชนชั้นนำไทยที่เปลี่ยนแปลงไปจากวิทยาการของโลกตะวันตกที่เริ่มเข้าสู่สังคมไทย ประวัติศาสตร์อิสลามที่ถูกเขียนในช่วงนี้จึงสะท้อนทัศนคติของผู้นิพนธ์ที่ได้รับผลกระทบจากความเปลี่ยนแปลงดังกล่าว ขณะที่งานนิพนธ์ในช่วงที่สองซึ่งเกิดขึ้นหลังเปลี่ยนแปลงการปกครองปี 2475 ได้พัฒนาเนื้อเรื่องของประวัติศาสตร์อิสลามไปสู่เนื้อเรื่องที่เน้นความคิดแบบชาตินิยมมากขึ้น สอดรับกับบริบทในสังคมไทยขณะนั้นที่แนวคิดชาตินิยมกำลังเบ่งบาน อย่างไรก็ตามการเขียนประวัติศาสตร์อิสลามได้เกิดการเปลี่ยนแปลงขึ้นอีกครั้งในทศวรรษ 2510 เมื่อผู้นิพนธ์ประวัติศาสตร์อิสลามในช่วงนี้พัฒนาเนื้อเรื่องของประวัติศาสตร์อิสลามได้กว้างขึ้นกว่าเดิม จากประวัติศาสตร์ที่เคยอิงเนื้อเรื่องของชนชาติและศาสนา มาเป็นประวัติศาสตร์อารยธรรมที่เสนอเรื่องราวของชนชาติต่างๆ ตลอดจนแง่มุมที่แปลกใหม่ขึ้น เช่น เศรษฐกิจ วัฒนธรรม และพลวัตของอารยธรรมอิสลามอย่างไรก็ตาม พัฒนาการของการเขียนประวัติศาสตร์อิสลามจากทั้งสามช่วง ล้วนถูกเขียนขึ้นจากกลุ่มผู้นิพนธ์ที่มิใช่มุสลิม งานเขียนเหล่านี้สร้างความไม่พอใจแก่สังคมมุสลิมไทย ในขณะเดียวกันความไม่พอใจดังกล่าวได้นำไปสู่การเขียนประวัติศาสตร์อิสลามจากฝ่ายมุสลิมไทยเพื่อตอบโต้กับเนื้อเรื่องที่ถูกเขียนขึ้นในงานนิพนธ์เหล่านั้น ด้วยกับโครงเรื่องชุดเดิมที่ดำเนินไปภายใต้การตีความประวัติศาสตร์ใหม่
This research investigates the progression of Islamic historic writing in Thai society over 2475 to 2511 Buddhist era. Research methodologies set out by investigating the literatures toward Thai Islamic history, which appeared in the writings by the groups of Thai elite author
Muslim author and non-Muslim author, and analyzing the social context in different ages towards its influence on Islamic historic writings in Thailand. Islamic historic writing in Thai society can be classified into 3 periods
the age of pre-nation state or pre-revolution writings in the year of 2475, the post-revolution writings after 2475, and modern historic writings since 2510. Regarding the progress of writing over aforementioned ages, the writings mainly emphasized the aspect of Islamic history regarding the age of prophet Muhammad
the historic substance are different in terms of intention and context of time. The historical literatures in prenation state age are written in the context of thought, leadership quality, and the alteration of religious aspect among the group of Thai elite reflecting influence and imparting of knowledge by western culture. For the second period, as the flourish age of Thai nationalism, the progress of historical literatures of Islam in Thai society after 2475 or post-revolution intensively purpose the religious aspects toward ideology and political attitude of nationalism. Nevertheless, in 2510, the Islamic historic writings are progressed to enhance the wider areas of historic writing and content
the aspects of culture from different nationalities including the economic context and dynamic of Islamic civilization is significantly predominant than the previous content based on nationality and religion. As aforementioned development of the historic writing through 3 periods, the historical literatures of Islam in Thai society were mostly written by non-muslim authors. Those literatures are dissatisfied to Thai-muslim society and Thai-muslim critics to oppose and manifest the true content by reviving the existing historical structure with the reinterpretation and aspect on new Islamic history in Thai society.
This research investigates the progression of Islamic historic writing in Thai society over 2475 to 2511 Buddhist era. Research methodologies set out by investigating the literatures toward Thai Islamic history, which appeared in the writings by the groups of Thai elite author
Muslim author and non-Muslim author, and analyzing the social context in different ages towards its influence on Islamic historic writings in Thailand. Islamic historic writing in Thai society can be classified into 3 periods
the age of pre-nation state or pre-revolution writings in the year of 2475, the post-revolution writings after 2475, and modern historic writings since 2510. Regarding the progress of writing over aforementioned ages, the writings mainly emphasized the aspect of Islamic history regarding the age of prophet Muhammad
the historic substance are different in terms of intention and context of time. The historical literatures in prenation state age are written in the context of thought, leadership quality, and the alteration of religious aspect among the group of Thai elite reflecting influence and imparting of knowledge by western culture. For the second period, as the flourish age of Thai nationalism, the progress of historical literatures of Islam in Thai society after 2475 or post-revolution intensively purpose the religious aspects toward ideology and political attitude of nationalism. Nevertheless, in 2510, the Islamic historic writings are progressed to enhance the wider areas of historic writing and content
the aspects of culture from different nationalities including the economic context and dynamic of Islamic civilization is significantly predominant than the previous content based on nationality and religion. As aforementioned development of the historic writing through 3 periods, the historical literatures of Islam in Thai society were mostly written by non-muslim authors. Those literatures are dissatisfied to Thai-muslim society and Thai-muslim critics to oppose and manifest the true content by reviving the existing historical structure with the reinterpretation and aspect on new Islamic history in Thai society.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์