Publication: การศึกษากระแส "ครูบาคติใหม่" ในภาคเหนือของไทย พุทธทศวรรษ 2530-2550
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษากระแส "ครูบาคติใหม่" ในภาคเหนือของไทย พุทธทศวรรษ 2530-2550
Alternative Title(s)
A study of "Neo-Kruba" movement in Northern Thailand 2530s-2550s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยฉบับนี้มุ่งศึกษาปรากฏการณ์การเกิดขึ้นและการขยายตัวของกระแส “ครูบาคติใหม่” ในภาคเหนือของไทยช่วงทศวรรษ 2530-2550 โดยเสนอว่าปรากฏการณ์ดังกล่าวเกิดขึ้นจาก การรับรู้และความเข้าใจต่อเรื่องราวเกี่ยวกับครูบาศรีวิชัยของคนในปัจจุบัน ที่เกิดขึ้นจากกระแส การผลิตซ้ำและสร้างภาพลักษณ์ครูบาศรีวิชัยตั้งแต่ทศวรรษ 2470 และ ถูกตอกย้ำด้วยกระแสล้านนานิยมในทศวรรษ 2530 ทำให้ครูบาศรีวิชัยกลายเป็นการรับรู้และความเข้าใจหลักในฐานะบุคคลสาคัญของท้องถิ่น เกจิสำคัญรูปหนึ่งของพุทธศาสนาไทย และ กลายเป็นต้นแบบและความหมายของคำว่า “ครูบา”ความเข้าใจดังกล่าวส่งผลให้กลุ่มพระสงฆ์กลุ่มหนึ่งในภาคเหนือพยายามเชื่อมโยงตนเองกับภาพลักษณ์ของครูบาศรีวิชัย ซึ่งในงานวิจัยนี้เรียกพระสงฆ์กลุ่มดังกล่าวว่า “ครูบาคติใหม่” โดยการศึกษาแบ่งออกเป็น 4 บท (ไม่รวมบทนาและบทสรุป) บทที่ 2 เป็นการศึกษาพัฒนาการและการเปลี่ยนแปลงความหมายของคำว่า “ครูบา” ในวัฒนธรรมล้านนา โดยมีจุดเริ่มต้นจากการตั้งข้อสังเกตต่อการเพิ่มขึ้นจานวนมากของการนำคำดังกล่าวไปใช้ในกลุ่มพระสงฆ์ในภาคเหนือ หรือที่เรียกว่า “กลุ่มครูบาคติใหม่” บทที่ 3 เป็นการศึกษากระแสการผลิตซ้ำและการสร้างภาพลักษณ์ของครูบาศรีวิชัยที่เกิดขึ้นในทศวรรษ 2470 และยังคงดำเนินมาอย่างต่อเนื่องและมีอิทธิพลเพิ่มขึ้นเรื่อย ๆ ในปัจจุบัน เพื่อให้เห็นพื้นฐานการรับรู้และความเข้าของคนในปัจจุบันต่อคำว่า “ครูบา” และ “ครูบาศรีวิชัย” โดยมีข้อสังเกตที่เกิดจากกลุ่มพระสงฆ์ในภาคเหนือที่มักนำเสนอและเชื่อมโยงตัวเองกับเรื่องราวของครูบาศรีวิชัย ซึ่งทั้ง 2 บทนี้สามารถตอบคำถามได้ว่ากระแส “ครูบาคติใหม่” เกิดขึ้นมาได้อย่างไร และ “ครูบาคติใหม่” มีลักษณะอย่างไร บทที่ 4 และ 5 เป็นการศึกษาให้เห็นถึงการขยายตัวของกลุ่มครูบาคติใหม่ในสังคมปัจจุบัน โดยบทที่ 4 เป็นการศึกษาเกี่ยวกับความคาดหวังที่เกิดจากพื้นฐานความเชื่อทางศาสนาและความไม่มั่นคงในการดำเนินชีวิตของผู้คนในสังคมปัจจุบัน อันเป็นแรงจูงใจที่ทำให้คนในสังคมเลือกที่จะเข้ามาเป็นส่วนหนึ่งของกลุ่มผู้ศรัทธาครูบาคติใหม่ และบทที่ 5 เป็นการศึกษาการปรับตัวและการนำเสนอภาพลักษณ์ตัวตนของครูบาคติใหม่ที่สามารถสอดรับและตอบสนองความคาดหวังของผู้คนในสังคมได้อย่างลงตัว สามารถดึงดูดความสนใจและความศรัทธาของผู้คนให้แก่ตัวของครูบาคติใหม่เพิ่มมากยิ่งขึ้น
This thesis aims to study the movement and growth of the “Neo-Kruba” in the northern region of Thailand during 2530s-2550s BE (the late 1980s to the late-2 0 0 0s) . This study claims that this phenomenon is a result of nowadays perception and understanding about Kruba Sriwichai’ s story from people. They are the consequence of the reproduction and presentation of Kruba Srivichai since the 2470s as well as Lannaist movement, localism in the northern region of Thailand, since 2530s. Due to these two influences, Kruba Sriwichai became a figure in the local context of the northern region and the representation of the “Kruba” meaning. This process affects the way in which certain groups of monks in the region, the so-called “NeoKruba” in this study, put their efforts to link themselves with Kruba Srivichai's representation. This study will be presented in four main chapters as follows. Chapter 2 presents the development and transformation of “Kruba” meaning in Lanna culture, based on a primary observation toward a rapid increase of “Kruba” term used by monk groups in the northern region, the Neo-Kruba. Chapter 3 presents the reproduction and representation processes of Kruba Srivichai, continuously developing since the 2470s, gaining more and more influences nowadays. The aim of this chapter is to indicate people's fundamental perception and understanding of “Kruba” and “Kruba Srivichai” nowadays. These two chapters will mainly answer how “Neo-Kruba” is created and how “Neo-Kruba” looks like. Chapter 4 and 5 aim to study the growth of “Neo-Kruba”. Chapter 4 in particular presents the expectation of fundamental religious belief and insecurity of people's daily life which both incentivise people to approach and take their parts in the “Neo-Kruba.” Chapter 5 in particular presents the adaptation and representation of “Neo-Kruba” toward the people's expectation to gain more attention and faith for the more fortified “Neo-Kruba.”
This thesis aims to study the movement and growth of the “Neo-Kruba” in the northern region of Thailand during 2530s-2550s BE (the late 1980s to the late-2 0 0 0s) . This study claims that this phenomenon is a result of nowadays perception and understanding about Kruba Sriwichai’ s story from people. They are the consequence of the reproduction and presentation of Kruba Srivichai since the 2470s as well as Lannaist movement, localism in the northern region of Thailand, since 2530s. Due to these two influences, Kruba Sriwichai became a figure in the local context of the northern region and the representation of the “Kruba” meaning. This process affects the way in which certain groups of monks in the region, the so-called “NeoKruba” in this study, put their efforts to link themselves with Kruba Srivichai's representation. This study will be presented in four main chapters as follows. Chapter 2 presents the development and transformation of “Kruba” meaning in Lanna culture, based on a primary observation toward a rapid increase of “Kruba” term used by monk groups in the northern region, the Neo-Kruba. Chapter 3 presents the reproduction and representation processes of Kruba Srivichai, continuously developing since the 2470s, gaining more and more influences nowadays. The aim of this chapter is to indicate people's fundamental perception and understanding of “Kruba” and “Kruba Srivichai” nowadays. These two chapters will mainly answer how “Neo-Kruba” is created and how “Neo-Kruba” looks like. Chapter 4 and 5 aim to study the growth of “Neo-Kruba”. Chapter 4 in particular presents the expectation of fundamental religious belief and insecurity of people's daily life which both incentivise people to approach and take their parts in the “Neo-Kruba.” Chapter 5 in particular presents the adaptation and representation of “Neo-Kruba” toward the people's expectation to gain more attention and faith for the more fortified “Neo-Kruba.”
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์