Publication: การศึกษาเชิงวิเคราะห์คัมภีร์โสตัพพมาลินี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเชิงวิเคราะห์คัมภีร์โสตัพพมาลินี
Alternative Title(s)
An Analytical Study of the Sotabbamālinī
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยเรื่อง การศึกษาเชิงวิเคราะห์คัมภีร์โสตัพพมาลินี มีวัตถุประสงค์การศึกษาวิจัย ๓ ประการ คือ (๑)เพื่อศึกษาประวัติและพัฒนาการของคัมภีร์โสตัพพมาลินีฉบับวัดสูงเม่น อำเภอสูงเม่น จังหวัดแพร่ (๒)เพื่อปริวรรตตรวจชำระคัมภีร์โสตัพพมาลินี ฉบับวัดสูงเม่น อำเภอสูงเม่น จังหวัดแพร่ ให้เป็นภาษาบาลี อักษรไทย และ แปลเป็นภาษาไทย (๓)เพื่อวิเคราะห์คัมภีร์โสตัพพมาลินี ฉบับวัดสูงเม่น อำเภอสูงเม่น จังหวัดแพร่ จากผลการวิจัยพบว่า คัมภีร์โสตัพพมาลินีฉบับวัดสูงเม่น จังหวัดแพร่ เป็นคัมภีร์ใบลานที่จารคัดลอกมาจากวัดวิชุนราช เมืองหลวงพระบาง ประเทศลาว โดยครูบากัญจนอรัญวาสีมหาเถรแห่งวัดสูงเม่น ตั้งแต่ปี พ.ศ.๒๓๗๙ โดยมีหลักเกณฑ์การปริวรรตคือ (๑) ปริวรรตตามต้นฉบับ (๒) ยึดตามสำเนียงของการอ่าน และ (๓) สามารถแปลความหมายเป็นภาษาไทยได้ การตรวจชำระ กระทำโดยการเทียบเคียงกับฉบับที่ปริวรรตจากตัวอักษรขอม เพื่อให้สามารถแปลเนื้อหาที่จะนำมาเป็นประโยชน์ในการศึกษาพระพุทธศาสนาและเป็นประโยชน์ต่อการดำเนินชีวิตได้ คัมภีร์โสตัพพมาลินีแต่งขึ้นเพื่อแนะนำวิธีการฟังธรรมที่ถูกต้อง ทุกเรื่องในคัมภีร์ล้วนแต่เป็นการตั้งใจฟังพระสัทธรรมโดยความเคารพไม่ว่าผู้ใดจะเป็นผู้แสดงก็ตาม หากฟังด้วยความเคารพและนำไปปฏิบัติย่อมเกิดปัญญา เพื่อการดับทุกข์ได้ ยิ่งไปกว่านั้นยังสะท้อนให้เห็นว่า การจะบรรลุถึงองค์ธรรมที่แท้จริงนั้น ไม่เพียงจะให้ความสำคัญกับผู้แสดงหรือเนื้อหาธรรม แต่ผู้ฟังจะต้องมีศรัทธาในพระรัตนตรัยเป็นเบื้องต้นด้วย การแต่งคัมภีร์มีลักษณะเป็นความเรียงร้อยแก้วล้วน เน้นความชัดเจน เข้าใจง่าย รัดกุม และมีวิธีการนำเสนอไปตามลำดับการแต่งคัมภีร์บาลีโดยทั่วไป คือ อุทเทส นิทเทส และปฏินิทเทส โดยรวบรวมข้อมูลจากคัมภีร์ทางพระพุทธศาสนา เช่น พระไตรปิฎก อรรถกถา รวมถึงนิทานพื้นบ้านศรีลังกามาเล่าประกอบ เมื่อนำหลักเทสนาหาระในคัมภีร์เนตติปกรณ์มาวิเคราะห์ข้อดีข้อเสียของการฟังธรรม พบว่า การฟังธรรมโดยความเคารพมีข้อดี คือนำมาซึ่งความสุข ปัญญา กระทั่งความหลุดพ้นมาสู่ตน แต่หากตั้งใจฟังธรรมโดยไม่ระวังหรือรอบคอบ อาจทำให้เกิดทุกข์แก่ตนเองและคนรอบข้างได้ อย่างไรก็ตาม คัมภีร์ได้ชี้ทางออกของปัญหาไว้หลายวิธี ขึ้นอยู่กับจริตของแต่ละบุคคล แต่ล้วนเริ่มต้นจากการตั้งใจฟังโดยความเคารพและศรัทธา เพื่อใช้ปัญญาที่เกิดขึ้นเป็นกุญแจเปิดประตูสู่ความหลุดพ้นหรืออย่างน้อยให้ได้รับผลตามที่ต้องการ ดังช้างที่สามารถยกตนเองขึ้นจากหล่มได้ฉันใด บุคคลย่อมยกตนขึ้นจากกิเลสได้ฉันนั้น.
The dissertation entitled “ An Analytical Study of Sotabbamālinī ” consists of 3 objectives as : 1) to study the historical background and development of the Sotabbamālinī, 2) to transliterate the Sotabbamālinī of Wat Sung Men ’s manuscript, Sung Men District, Phrae Province from the original manuscript to Pali in Thai script and translate it into Thai language and 3) to analyze the above mentioned Sotabbamālinī. The result showed that the Sotabbamālinī of Wat Sung Men ’s manuscript was a palm leaf manuscript that belongs to Vat Visounnarath, Luang Prabang Lao PDR. In the year of 2379 B.E. (1836 A.D.), the scripture was reproduced by Venerable Kruba Kanjana Arayawasi Mahathera of Wat Sung Men. The principle of transliteration in the research consists of 3 aspects as: 1) to transliterate from the original manuscript, 2) to be based on the accent of reading and 3) to be able interpret in Thai language. The inspection of manuscript was conducted by comparing with the edition of Khmer script in order to translate the contents that useful in the study of Buddhism and beneficial lifestyle. The Sotabbamālinī was composed for introducing the right method of listening to sermons. All the contents were presented on the respect of listening to the Saddhamma: true doctrine. Whether one is a preacher if persons listen with respect and practice, they would achieve wisdom and able to eradicate all sufferings. Moreover, it also reflected that the achievement of the absolute truth, not only emphasizes on the preacher or essential teachings, but also the listener must faith in the Triple Gem. The composition of the Sotabbamālinī is appeared in prose and focused on the clarity and conciseness of language and easy to understand. The scripture was presented in the order of the composition viz. Uddesa : proposition, Niddesa : description and Paṭiniddesa : coming back upon a subject. The composer has gathered the data from the Buddhist texts such as Tipiṭaka, Commentaries and the Sri Lankan folk tales. When the Sotabbamālinī scripture is analyzed by the Desanāhāra in Nettipakaraṇa ; in the aspect of pros and cons in listening to the Dhamma, it was found that the respectful of Dhamma listening will lead to happiness and wisdom or even get rid of suffering. In contradiction, the irreverent of Dhamma listening will cause suffering to oneself and others. However, the scripture has pointed out problems i several ways. It’s depending on the intrinsic of each individual, but all are begun by respectful and faithful of listening to Dhamma in order to achieve the deliverance or at least some fruition. As the Buddha said ‘Elephants can lift themselves up from the mud holes ; person shall exalt himself of passion.’
The dissertation entitled “ An Analytical Study of Sotabbamālinī ” consists of 3 objectives as : 1) to study the historical background and development of the Sotabbamālinī, 2) to transliterate the Sotabbamālinī of Wat Sung Men ’s manuscript, Sung Men District, Phrae Province from the original manuscript to Pali in Thai script and translate it into Thai language and 3) to analyze the above mentioned Sotabbamālinī. The result showed that the Sotabbamālinī of Wat Sung Men ’s manuscript was a palm leaf manuscript that belongs to Vat Visounnarath, Luang Prabang Lao PDR. In the year of 2379 B.E. (1836 A.D.), the scripture was reproduced by Venerable Kruba Kanjana Arayawasi Mahathera of Wat Sung Men. The principle of transliteration in the research consists of 3 aspects as: 1) to transliterate from the original manuscript, 2) to be based on the accent of reading and 3) to be able interpret in Thai language. The inspection of manuscript was conducted by comparing with the edition of Khmer script in order to translate the contents that useful in the study of Buddhism and beneficial lifestyle. The Sotabbamālinī was composed for introducing the right method of listening to sermons. All the contents were presented on the respect of listening to the Saddhamma: true doctrine. Whether one is a preacher if persons listen with respect and practice, they would achieve wisdom and able to eradicate all sufferings. Moreover, it also reflected that the achievement of the absolute truth, not only emphasizes on the preacher or essential teachings, but also the listener must faith in the Triple Gem. The composition of the Sotabbamālinī is appeared in prose and focused on the clarity and conciseness of language and easy to understand. The scripture was presented in the order of the composition viz. Uddesa : proposition, Niddesa : description and Paṭiniddesa : coming back upon a subject. The composer has gathered the data from the Buddhist texts such as Tipiṭaka, Commentaries and the Sri Lankan folk tales. When the Sotabbamālinī scripture is analyzed by the Desanāhāra in Nettipakaraṇa ; in the aspect of pros and cons in listening to the Dhamma, it was found that the respectful of Dhamma listening will lead to happiness and wisdom or even get rid of suffering. In contradiction, the irreverent of Dhamma listening will cause suffering to oneself and others. However, the scripture has pointed out problems i several ways. It’s depending on the intrinsic of each individual, but all are begun by respectful and faithful of listening to Dhamma in order to achieve the deliverance or at least some fruition. As the Buddha said ‘Elephants can lift themselves up from the mud holes ; person shall exalt himself of passion.’
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรดุษฎีบัญฑิต(พระพุทธศาสนา)
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
คณะพุทธศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย